Ktm 660

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag tror att anledningen till att Trygghansa är billiga är då de försäkrar hojen efter effekten i papprena.
Därför blir 660n billigare än en 640 tex.
Tex så är min 525a billigare än en XT660R på mig hos trygghansa.. :död
Så kan det vara men då jag kollade för 2 år sedan var priset 4700.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
info sökes! :D

Har börjat snegla på dessa motorcyklar dvs 660 smc. Min tanke i början av året var att testa och eventuellt skaffa en 690SMC-R. Jag har varken testat eller köpt en sådan därav denna post. Har ägt både 990SMR och 950SM (och superduke före det). Min budget har krympt med månaderna som gått pga renovering m.m. Nu kvarstår dryga dryga 35000 vilket passar mer in på 660smc eller kanske om priset är rätt 690SMC (anknäbben, -07 typ).

Har kört lite olika på senare åren men har insett att jag sitter hellre upprätt och kör lite "långsammare". Lite pga av lite olyckor som ställt till det med handleder osv men även för att jag är vuxit ifrån att köra 200km/h på allmän väg.

Min tanke är alltså att till rätt stor del att köra till och från jobb (cirka 2.3mil) men givetvis sprätta runt i skåne på småvägar. Hade länge och väl tänkt att köpa en enduro men pga ultimatumet från regeringen här hemma så behövde vi ytterligare transportmedel. Antingen blir det att köpa en bil till eller en motorcykel som jag kan köra till jobbet på.

Lite svårt att få ofärgade åsikter här men försök att vara rak då jag är van lite större maskiner. Hur mycket fart finns det i 660? kör lite motorväg till jobbet (kan dock välja andra vägar, lite längre).

Är det värt att lägga lite extra på en 690smc från t ex -07 jämfört med en 660 från -04.

Alla åsikter är bra!
 

Snowman89

Guest
info sökes! :D

Har börjat snegla på dessa motorcyklar dvs 660 smc. Min tanke i början av året var att testa och eventuellt skaffa en 690SMC-R. Jag har varken testat eller köpt en sådan därav denna post. Har ägt både 990SMR och 950SM (och superduke före det). Min budget har krympt med månaderna som gått pga renovering m.m. Nu kvarstår dryga dryga 35000 vilket passar mer in på 660smc eller kanske om priset är rätt 690SMC (anknäbben, -07 typ).

Har kört lite olika på senare åren men har insett att jag sitter hellre upprätt och kör lite "långsammare". Lite pga av lite olyckor som ställt till det med handleder osv men även för att jag är vuxit ifrån att köra 200km/h på allmän väg.

Min tanke är alltså att till rätt stor del att köra till och från jobb (cirka 2.3mil) men givetvis sprätta runt i skåne på småvägar. Hade länge och väl tänkt att köpa en enduro men pga ultimatumet från regeringen här hemma så behövde vi ytterligare transportmedel. Antingen blir det att köpa en bil till eller en motorcykel som jag kan köra till jobbet på.

Lite svårt att få ofärgade åsikter här men försök att vara rak då jag är van lite större maskiner. Hur mycket fart finns det i 660? kör lite motorväg till jobbet (kan dock välja andra vägar, lite längre).

Är det värt att lägga lite extra på en 690smc från t ex -07 jämfört med en 660 från -04.

Alla åsikter är bra!

Jag har haft en 660 SMC samt en 690 Enduro.
660 var ruskigt rolig på mindre vägar, däremot är väl inte motorn så skottsäker när den närmar sig 2000-3000mil. Sen verkar 660 vara otroligt dyr idag. Får du en 660 i bra skick som gått 1000-1500mil för runt 25k kan det nog vara ett vettigt köp. Sen kan det vara värt att tänka på att 660n inte har något tändningslås.

Ang 690 så vet jag inte exakt hur hackspetten känns. Men jag gillade verkligen den nya 690 motorn. Dessutom BÖR du kunna få en 690 SM för runt 30-35 beroende på skick. Har för mig att de sålde ut NYA -08or 2010 för runt 50k på Lelles..
Jag sålde dessutom en 690 Enduro som hade gått 1660mil men var i nyskick för 42500, dessutom följde det med en hel del extragrejer. Så en 690 SM bör vara mycket billigare.

Hade jag varit i din sits och letat efter en hoj som jag kan använda istället för bilen och åka till och från jobbet på, ta ut på helgerna och busåka med samt åka lite längre på. Så hade jag valt en 690 utan att fundera, den är så mycket mer civiliserad och "vuxen" än vad en 660 är, utan att bli tråkig då..
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag köpte en omkullkörd 690sm, satte på 690enduroR lykta & framskärm blev riktigt fint tycker jag, lade ner 1000:-
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1368946804238.jpg
    uploadfromtaptalk1368946804238.jpg
    124.1 KB · Visningar: 134
  • uploadfromtaptalk1368946837726.jpg
    uploadfromtaptalk1368946837726.jpg
    121.9 KB · Visningar: 105
  • uploadfromtaptalk1368946905421.jpg
    uploadfromtaptalk1368946905421.jpg
    69.5 KB · Visningar: 103

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Ser lite skumt ut när det endast är framskärmen som är vit tycker jag men klart snyggare än anknäbben. Du får ta och göra något åt ljuddämparen också :)
 

Rainix

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 450 exc 08
Snabb fråga. Justerar man spelet på gaswiren nere på förgasaren? Har ett glapp på några mm när man ger gas så den blir väldigt ryckig att köra.

När hojen är varm och har stått en stund så blir den lite skum. Startar på första kicken men om man kör iväg på ettan och sen trycker in kopplingen så dör den. Gör så hela tiden tills man åkt en stund igen. Kan det bero på fel bestyckning, för låg tomgång eller något sådant?

Upplever att den går snålt då den har öppen luftburk och slipon från wings och jag tror inte den är korrekt bestyckad. Smäller väldigt mycket vid gasavslag.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Gnutten: Jag hade nog köpt mig en motardframskärm till EXC sortimentet istället. Den är mindre,smäckrare och har en kurvatur för 17" hjul.
 

popen

Aspie
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Söderhamn
Hoj
Ktm 660 06
Hej!
Idag när jag gjorde rent luftfiltret så såg det ut som att filtret var lite svedd på insidan, såg precis ut som att en flamma hade lämnat några millimeter djupa droppformade avtryck. Hur allvarligt är det?
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
banjo.png

En korkad fråga...
Banjon som håller de två oljeslangarna till insatsfiltret... Spelar ordningen någon roll? det är ju exakt lika dana kopplingar. Jag satte dessa tvärtom mot vad denna bilden visar, för det kändes som det gav mer plats och mindre skav. Banjon gick dessutom lättare att skruva tillbaka.
 

D-Becker

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Västerås
Hoj
KTM 690 SM -07
Jag är grymt sugen att byta ut min ktm 690 sm mot en 660. Frågan är bara om man kommer störa sig på vibrationerna eller är det inte så stor skillnad som man verkar tro? Åker mestadels inne i stan plus att jag åker till o från jobbet. Kommer man sakna den sjätte växeln?

690in står just nu på verkstad efter att en vilsen kärring dammat in i häcken på mig men den tycks bli återställd så sen åker den nog ut på annons. Siktar på en -05 eller -06 men marknaden svämmar ju inte direkt över av dem just nu.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag är grymt sugen att byta ut min ktm 690 sm mot en 660. Frågan är bara om man kommer störa sig på vibrationerna eller är det inte så stor skillnad som man verkar tro? Åker mestadels inne i stan plus att jag åker till o från jobbet. Kommer man sakna den sjätte växeln?

690in står just nu på verkstad efter att en vilsen kärring dammat in i häcken på mig men den tycks bli återställd så sen åker den nog ut på annons. Siktar på en -05 eller -06 men marknaden svämmar ju inte direkt över av dem just nu.

Tycker du de skulle vibrera så finns ju gummin till fotpinnarna....

60003041010 , 60003040010 ktmshop.se
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Har haft av bakdäcket och kedjan för byte av drevlager och putsning, igår kväll när jag skulle sätta på kedjan så fattas det en länk, trots att inget är nytt förutom drevlagret, tar en omgång och kollar så inget är skevt utav helvete eller så, allt ser bra ut, blir fundersam men lossar kedjesträckarens muttrar, skruvar in bultara tillräckligt för att kunna skjuta fram hjulet tillräckligt för att få på kedjan och dess kedjelås.

Skrev ner antalet gängor jag skruvade in på båda sidorna och tänkte skruva ut samma antal gängor när kedjan är på och så, men efter ha kommit halvvägs kanske så blir det motstånd, känner på kedjan och är nästan som en fiolsträng, så skruvar in bultarna och låter det vara.

Känns som något är knas, men vad fan?:va Ska man behöva fixa kedjesträckaren varje gång man har av kedjan? Det är liksom inte e halv gänga det är, utan kanske 3-4 gängor så känns sådär, trots att kedjan var rätt spänd tidigare så kommer dett, kom gärna med svar för tanken är att jag ska övningsköra i helgen :confused:
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ändrar inte på spännskruvarna för att få av kedjan eller hjulet.... Man får av både kedja å hjul genom att lossa muttern å skjuta ut stick axel en bit så "klossarna" som ligger an mot spännskruvarna går fritt å då skjuter man fram axeln å tar av kedjan....
 

JunkYard

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC 06
Ändrar inte på spännskruvarna för att få av kedjan eller hjulet.... Man får av både kedja å hjul genom att lossa muttern å skjuta ut stick axel en bit så "klossarna" som ligger an mot spännskruvarna går fritt å då skjuter man fram axeln å tar av kedjan....

Hur nära hjulet ska kedjan gå? Hade av hjulet på min 625:a och kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut innan men efteråt så tyckte jag att det ser ut som kedjan går väldigt nära hjulet :/
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Ändrar inte på spännskruvarna för att få av kedjan eller hjulet.... Man får av både kedja å hjul genom att lossa muttern å skjuta ut stick axel en bit så "klossarna" som ligger an mot spännskruvarna går fritt å då skjuter man fram axeln å tar av kedjan....


Ändrade aldrig på spännskruvarna för att få av hjulet eller kedjan, bara för att få på kedjan.
Har haft av kedjan en gång tidigare och hade inte detta problem då, nu var det som en länk fattades.

Sköt ut axeln tillräckligt för att "klossarna" inte ska ta ut spännskruvarna vid på montering av kedjan, fick på kedjan och kedjelåset, drog bak däcket och skulle skjuta in axeln men klossarna tog in spännskruvarna varpå jag lossade dom då.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ändrade aldrig på spännskruvarna för att få av hjulet eller kedjan, bara för att få på kedjan.
Har haft av kedjan en gång tidigare och hade inte detta problem då, nu var det som en länk fattades.

Sköt ut axeln tillräckligt för att "klossarna" inte ska ta ut spännskruvarna vid på montering av kedjan, fick på kedjan och kedjelåset, drog bak däcket och skulle skjuta in axeln men klossarna tog in spännskruvarna varpå jag lossade dom då.

Mysko.... Inte tusan har kedjan krympt i tvätten då????:lol
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hur nära hjulet ska kedjan gå? Hade av hjulet på min 625:a och kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut innan men efteråt så tyckte jag att det ser ut som kedjan går väldigt nära hjulet :/

Är nog så att hjulet inte satt rakt eller så.... Jag brukar kolla me skjutmått avståndet på båda sidor vid spännskruvarna, eller när man ändrar/spänner kedjan så räknar jag "hack" på spännskruven..
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Mysko.... Inte tusan har kedjan krympt i tvätten då????:lol

Hahah känns som det mest trovärdiga alternativet :hihi

Ska ut nu och pilla, får fan försöka få ihop det på rätt sätt, som det är nu är skruvarna inne rätt långt, däcket rullar fint, kedjan också, går rakt, låter inget konstigt osv, ska försöka träna på lågfarten i helgen med den!
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top