Ktm 660

Fick lite info om att det mycket väl kan vara kamkedjespännarn?!?
Är det smidigt att byta tro?

Ja den är bytt på 45 sek....

Men jag har aldrig sett en kamkedjesträckare rasa i en standard 660 använd för gatåka.

När jag lystnar så hör jag inget märkligt i videon..
 
Tackar Boris JR, Det känns tryggare, jag hör en skillnad på motorn "knackar" (kanske behövs en ventiljustering?) har ca 200mil kvar till det skall göras.
Vad bör jag göra om det ljudet blir högre osv? Vad skulle du kolla på då?
Åter tack för svaret :tummenupp

Jag skulle kontrollera ventilspelet nu direkt oavsett. Klickande på tomgång är annars vanligtvis autodekompen, testa att ge lite gas och se om frekvensen på missljudet följer varvet eller slutar.
 
Ja den är bytt på 45 sek....

Men jag har aldrig sett en kamkedjesträckare rasa i en standard 660 använd för gatåka.

När jag lystnar så hör jag inget märkligt i videon..

Tackar Boris JR, Det känns tryggare, jag hör en skillnad på motorn "knackar" (kanske behövs en ventiljustering?) har ca 200mil kvar till det skall göras.
Vad bör jag göra om det ljudet blir högre osv? Vad skulle du kolla på då?
Och ett glödande grenrör efter bara 1,5mil? är det vanligt?
Åter tack för svaret :tummenupp
 
Last edited:
Halloj!

Har hittad ett snyggt plstkit från en 690 SMC -09 som jag blev sugen på att försöka få till på min 660 -04.

Någon som vet om jag tar mig vatten över huvudet eller om det går att få till på ett snyggt sätt utan att bygga om hela hojen?

Mvh Markus
 
Oiljefilter packning för lilla filtret i motorn. Har efter service alltid bytt packning då den blir tillplattad "förbrukad" vid moment. Men har haft läckage där ändå fast det har varit ny packning. Tänkte göra ny service nu på den och då undrar jag om jag ska ha en sträng Packningssilikon runt om på kåpan som sitter för oljefiltret + en ny packning.

För att försäkra mig om att den sluter helt tätt, är det vettigt? Eftersom tycker packningen upplevs som väldigt tunn, dålig tätningsfunktion. Ska se så att oljefilter kåpan och sidan i motorn är jämna och rena så att inget läckage kan uppstå.

Tänkte lägga en sträng av denna: http://biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Packningssilikon-36193/

Eller har ni bättre tips?
 
ÜberHeinz: skumt, för mig läcker det inte där, kanske skit på kontaktytan (prova att skrapa rent med nått halvhårt material, tex plast el dy)

Angående mitt mystiska ljud från motorn kommer den ej från toppen eller dylikt (fick ett tips att ha en stor skruvmejsel som stetoskop) Funka jättebra och motorn spinner son en rabbieskatt "ktm" men hör ett skumt ljud ändå *forsättning följer*
 
Tänkte inför ventiljusteringen i helgen att skruva upp förgasarn lite, tror den går lite för snålt *därav glödheta grenrör*
Nån som kan förklara det för mig på ett bra sett hur man skall gå tillväga? (tror sj att man ska justera på skruv 2 enligt användarhandboken)
 
Last edited:
Har fortfarande nått missljud från motorn, ej ventilerna, men det låter som om det är nått löst, enpolare misstänkte kopplingskorgen, men den funkar ju fint.
Nån som haft nått liknande.
Ventilerna är justerade igår.
 
Har fortfarande nått missljud från motorn, ej ventilerna, men det låter som om det är nått löst, enpolare misstänkte kopplingskorgen, men den funkar ju fint.
Nån som haft nått liknande.
Ventilerna är justerade igår.

Är ju lite halv vanligt att lagret till kopplingskorgen är dåligt, då kan det låta en del.
 
Såjja!
En god nyhet samt en dålig!
Vi tar den goda, som dom trodde på verkstan så hade jag samma problem som en kund med en RC8 "muttern" hade lossnat till kopplingen :banana

Det dåliga är att jag klantade till mig vid ihopplockningen & sabbade kransen på själva yttre kopplingshubben, nån som har en beggad sån? & hur fan får jag loss den från kransen "kugghjulet" e ju super nitat!
 
När jag pajade min korg så lämnade jag in för att får den nitad. För att sedan sätta ihop resten av motorn själv.
 
Halloj!

Har hittad ett snyggt plstkit från en 690 SMC -09 som jag blev sugen på att försöka få till på min 660 -04.

Någon som vet om jag tar mig vatten över huvudet eller om det går att få till på ett snyggt sätt utan att bygga om hela hojen?

Mvh Markus

Jag är oxå sugen på att rensa upp röven på min -04a. Den hänger lite tråkigt bak/neråt. Om någon har nåt tips på någon annan bakdel som kan passa är jag väldigt lyhörd på denna info.

Ska du prova? Ge det en chans :p

//Mark
 
Jag är oxå sugen på att rensa upp röven på min -04a. Den hänger lite tråkigt bak/neråt. Om någon har nåt tips på någon annan bakdel som kan passa är jag väldigt lyhörd på denna info.

Ska du prova? Ge det en chans :p

//Mark

Finns väl alltid idér, men man kanske vill vara ensam om vissa saker då...
 
Har ett mindre läckage vid utgående axel vid framdrevet. Antar att det är packboxen o oringen som måste bytas. Axeln glappar axiellt några mm, antar att de e normalt.

Kan man byta packboxen utan att riva motorn? Är det krångligt?

Hört att Ktm-packboxar e sämre än skf´s.

Vad kan de tänkas kosta på verkstad må tro eller om någon här i sthlm kan hjälpa till då jag inte har någon aning hur ja ska gå till väga:va
 
tja ska serva min 660 500mil här nu och har kollat runt lite, dom vill ha runt 4000 för detta. är det normalt? va ingår då nya däck eller en guld klimp i tanken?:s
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top