Ktm 660

Woho min 660 funkar igen! Antingen är det en liten förändring i min kickteknik som får den att starta nu eller så har den lagat sig själv.

Helt sjukt att de kan vara så kännsligt men jag trampade förbi lite längre med dekompen innan jag släpper tillbaka kicken igen och nu bråkar den aldrig längre. Varken kall eller varm.

Hastighetsmätaren har iofs lagt av, eller den blinkar till ibland och börjar funka några hundra meter för att sedan lägga av igen. Men det är inget som förstör morgonhumöret eller gör mig sen till jobbet iaf!
 
Kopplingsolja

Ska byta kopplingsolja hade jag tänkt på min 660. Har inte gjort det tidigare. Vad behöver jag? Behövs specialverktyg för nippel som folk pratar om?

Kan någon berätta steg för steg hur jag ska gå till väga och vad jag behöver för ev. "verktyg"

Tänkte inhandla biltemas hydralolja, den ska va likvärdig me magura-oljan.

tack för hand:)
 
Ska byta kopplingsolja hade jag tänkt på min 660. Har inte gjort det tidigare. Vad behöver jag? Behövs specialverktyg för nippel som folk pratar om?

Kan någon berätta steg för steg hur jag ska gå till väga och vad jag behöver för ev. "verktyg"

Tänkte inhandla biltemas hydralolja, den ska va likvärdig me magura-oljan.

tack för hand:)
Samtidigt kan ju jag passa på o fråga om det funkar med mer eller mindre vilken olja som helst? Har nästan 1liter hydraulolja från Audi som jag använt till cab-systemet på min TT och skall byta oljan i 66o:n...
 
Vid kraftigt gaspådrag på 5:an, så dör/hostar den till ofta under nån tiondels sekund. Har det att göra med accpumpen?
 
Vid kraftigt gaspådrag på 5:an, så dör/hostar den till ofta under nån tiondels sekund. Har det att göra med accpumpen?

Eller så har du helt enkelt för lågt varv på motorn när du slänger upp trotteln. Det är ju inte riktigt en 1600cc Harley vi kör...
 
Samtidigt kan ju jag passa på o fråga om det funkar med mer eller mindre vilken olja som helst? Har nästan 1liter hydraulolja från Audi som jag använt till cab-systemet på min TT och skall byta oljan i 66o:n...

Kolla på sidan 374, där jag får lite info om det där med att byta kopplings olja.
Jag luftade ner vid motorn och hällde i hydralolja från mekonomen.
Men såg senare att www.garage24.se har den "rätta" oljan enligt handboken för en billig peng.
Men min hoj går kanon och jag har kört ca.40-50mil sedan byte.
 
Last edited:
missljud framhjul

Nu ikväll efter rätt mycket slangningar märkte jag att det kommer missljud från "lagret" på framhjulet. Låter som gummi ligger och skaver mot något. Ljudet ökas och blir ljusare då man rullar framhjulet fortare. Trodde först de va däcket som skavde mot något men de gör de inte.

Är det hjullagret som är slut i fram må tro? :va

Eller kan de va något annat, ljudet verkar komma från hjulaxeln:näsblod
 
Någon som har kört en Ducati Monster 900 och kan jämföra den lite mot KTM660.
Kommer snart byta jobb och kommer då få 80% motorväg ca 10mil/dag, och känner väll att 660smc inte är optimal för det.
Hur bakhjulsvänlig är ett monster?
 
Varför står de 0.6L olja i ramen och 1.3L olja i motorn när totalmängden ska vara 2.1L olja.

Vart ska de 0.2L olja fyllas? Kan man pyttsa i dem i motorn bara även fast man luftat den. Eller ska de bara vara totalt 1.9L oljemängd i 2004as 660 SMC? Tycker de låter lite.
 
:D
Varför står de 0.6L olja i ramen och 1.3L olja i motorn när totalmängden ska vara 2.1L olja.

Vart ska de 0.2L olja fyllas? Kan man pyttsa i dem i motorn bara även fast man luftat den. Eller ska de bara vara totalt 1.9L oljemängd i 2004as 660 SMC? Tycker de låter lite.

jag brukar fylla i det som du skriver o luftar, sen åker jag lite så all olja får snurra runt lite i motor o filter sen fyller jag på efter behov och ser till så att oljenivån ligger på max när motorn är varm. Brukar räcka med en liten oljedutt till så är det bra sen :D
 
:D

jag brukar fylla i det som du skriver o luftar, sen åker jag lite så all olja får snurra runt lite i motor o filter sen fyller jag på efter behov och ser till så att oljenivån ligger på max när motorn är varm. Brukar räcka med en liten oljedutt till så är det bra sen :D

OK så du fyller på i motorn de extra dropparna och sedan luftar uppe i ramen? För om jag har fyllt på 0.6L i ramen kan jag väl fylla resten i motorn och inte i ramen. Men ska kolla se den ligger på maxstrecket när den är varm
 
OK så du fyller på i motorn de extra dropparna och sedan luftar uppe i ramen? För om jag har fyllt på 0.6L i ramen kan jag väl fylla resten i motorn och inte i ramen. Men ska kolla se den ligger på maxstrecket när den är varm

Luftar gör jag bara en gång efter att jag fyllt i motorn 1.3 sen ramen 0.6. Sen behövs det inte luftas om du bara skall efterfylla lite i motorn, vilket du kan behöva, och inte efterfylla i ramen.
 
För brett däck???

Har precis satt på ett Micheline Pilot Road 3 och skiten är för brett!!!
Står på däcket att det är 160/60/17 men däcket är 175mm bredd på bredaste stället.

Om jag monterar hjulet rakt tar kedjan i däcket vilket kanske inte är helt optimalt.
Hur snett kan man justera hjulet och det fortfarande är ok?
Har ngn annan stött på samma problem?
Om det står 160 på däcket, var är det 160mm brett?

Edit:
Har justerat hjulet precis på mkt så att kedjan går fri.

Såhär ser högersidan ut:

Såhär ser vänstersidan ut:
 
Last edited:
Har precis satt på ett Micheline Pilot Road 3 och skiten är för brett!!!
Står på däcket att det är 160/60/17 men däcket är 175mm bredd på bredaste stället.

Om jag monterar hjulet rakt tar kedjan i däcket vilket kanske inte är helt optimalt.
Hur snett kan man justera hjulet och det fortfarande är ok?
Har ngn annan stött på samma problem?
Om det står 160 på däcket, var är det 160mm brett?

Edit:
Har justerat hjulet precis på mkt så att kedjan går fri.

Såhär ser högersidan ut:

Såhär ser vänstersidan ut:

Det flesta däcken tror jag tar i kedjan. Skär bort den biten eller låt kedjan slita ner den istället det är inte bra och ha hjulet snett.
 
Det där är väldigt olika från däck till däck. Alla är inte anpassade för samma bredd på fälg och då blir det att dom sticker ut olika mycket. På min ktm har jag kört 150 däck som tagit i kedjan med också 165 däck som spelat fritt. Så det är väldigt olika.

Däcket kommer få ett skavmärke längst ut av kedjan men det är inget som du kommer märka av.

Spänn INTE kedjan snett
 
Täta med silikon?

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Packningssilikon-for-hoga-temperaturer/

Har ett oljeläckage vid oljepluggen. Har precis bytt olja+filter då ja märkte att de läckte olja. Vad tror ni om att täta med packningssilikon? Skurva ut pluggen lite o sedan smeta på? Kanske inte fäster så bra. Oljepluggen sitter i en insatsgänga, det har vart tätt förut, irriterande nu bara.

Andra tips på tätning? Bilden är ifrån då den stått 1dygn, lär läcka mer då motorn blir varm:gnissla
 

Bifogat

  • DSC00605.JPG
    DSC00605.JPG
    78.7 KB · Visningar: 77
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Packningssilikon-for-hoga-temperaturer/

Har ett oljeläckage vid oljepluggen. Har precis bytt olja+filter då ja märkte att de läckte olja. Vad tror ni om att täta med packningssilikon? Skurva ut pluggen lite o sedan smeta på? Kanske inte fäster så bra. Oljepluggen sitter i en insatsgänga, det har vart tätt förut, irriterande nu bara.

Andra tips på tätning? Bilden är ifrån då den stått 1dygn, lär läcka mer då motorn blir varm:gnissla

Mässingpackning?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top