Ktm 660

Har tyvärr redan boxen liggandes. Men misslyckas jag med monteringen av den får det bli en SKF istället.

Men jag har fortfarande inte fått ut den packbox som sitter nu. Har du något tipps, så jag slipper riva motorn?

Nu minns jag inte hur den ser ut vid kicken, men det bör likna utgående axel.

Jag skruvade in en liten plåt skruv i packboxen (skruven var i den del som var i mässing och inte allt för närma huset)
När väl skruven var "halvt inskruvad" drog jag ut pboxen med tång.

Ta ett litet spik och gör ett körnslag så att skruven kan bita...
 
Tog första svängen på gata idag, djävlar va gött!

Dock så läckte den lite soppa från förgasaren från anslutningen med soppaslangen från tanken. ( http://www.ktmshop.se/index.php?search=59031013044 )

Har inte plockat isär fuggen än men är antagligen någon o-ring eller något som jag skadat när man slitet bort soppaslangen. Tyvärr så kan man ju inte köpa bara de där små ringarna utan måste köpa ett helt set, och det där gasket settet kostar ju fan 653 riksdaler.. http://www.ktmshop.se/index.php?search=57331099000

Ingen som har delarna lösa som man kan köpa eller som varit med om samma sak?
 
Fan va härligt. Jag är oxå riktigt sugen på att ta ut hojen men har inte vågat än,
Ja får väl vänta några veckor till iallafall :)
 
Tog första svängen på gata idag, djävlar va gött!

Dock så läckte den lite soppa från förgasaren från anslutningen med soppaslangen från tanken. ( http://www.ktmshop.se/index.php?search=59031013044 )

Har inte plockat isär fuggen än men är antagligen någon o-ring eller något som jag skadat när man slitet bort soppaslangen. Tyvärr så kan man ju inte köpa bara de där små ringarna utan måste köpa ett helt set, och det där gasket settet kostar ju fan 653 riksdaler.. http://www.ktmshop.se/index.php?search=57331099000

Ingen som har delarna lösa som man kan köpa eller som varit med om samma sak?

Ta det lugnt, Vi kollar imorgon. O-ringar finns i mängder annars kan vi köpa rätt dimension. Spara den befintliga så får du rätt.

Bombljudet i SMS systemet :yoparty

Fan va härligt. Jag är oxå riktigt sugen på att ta ut hojen men har inte vågat än,
Ja får väl vänta några veckor till iallafall :)

Vi kör idag :tuttar
 
Last edited:
Är lite sugen på att köpa ett akra slip-on
men vet inte om de är värt pengarna. Va tycker ni,är de värt de?
Blir de någon skillnad förutom ljudet? :)

Mvh
 
Last edited:
Är lite sugen på att köpa ett akra slip-on
men vet inte om de är värt pengarna. Va tycker ni,är de värt de?
Blir de någon skillnad förutom ljudet? :)

Mvh

Yes, med rätt ombestyckning av förgasaren.
Jag upplevde skillnad på låg-mellan varv och tyckte den svarade mycket snabbare.

Om det är värt pengarna?
Leta begagnat, om du hittar något. Jag sålde mitt för en vecka sedan.
Tror även andra märken än Acra gör ett bättre jobb än original.
 
Yes, med rätt ombestyckning av förgasaren.
Jag upplevde skillnad på låg-mellan varv och tyckte den svarade mycket snabbare.

Om det är värt pengarna?
Leta begagnat, om du hittar något. Jag sålde mitt för en vecka sedan.
Tror även andra märken än Acra gör ett bättre jobb än original.

Okej de låter ju bra :) va körde du med för nålar?
Ah är de någon som har något begagnat så är de bara att höra av sig :)
 
Okej de låter ju bra :) va körde du med för nålar?
Ah är de någon som har något begagnat så är de bara att höra av sig :)

Byt hela systemet till ett Akra istället (eller något annat märke). Har haft både slipon och nu helsystem. Kan ju säga att det var en jäkla skillnad med Akras helsystem jämfört bara med deras slipon.

Givetvis så är det dyrare med ett helsystem, men letar du begagnat även där så kan du hitta ett för samma pris som ett nytt slipon kostar. Jag betalade 3800:- för mitt helsystem vilket jag är nöjd med.
 
Byt hela systemet till ett Akra istället (eller något annat märke). Har haft både slipon och nu helsystem. Kan ju säga att det var en jäkla skillnad med Akras helsystem jämfört bara med deras slipon.

Givetvis så är det dyrare med ett helsystem, men letar du begagnat även där så kan du hitta ett för samma pris som ett nytt slipon kostar. Jag betalade 3800:- för mitt helsystem vilket jag är nöjd med.

Ah helsystem skulle ju helt klart vara de bästa men känns som de är så svårt att få ta på ett begagnat. Man vill ju gärna ha ett till sommarn :)
 
Var är TDC?

Hjälp...
Ska klyva motorn och det står att jag ska ställa motorn i TDC. Hur vet jag att jag har kolven rätt?

I REPAIRMANUAL 2004 som jag har skriver dom följande:
-Turn the piston to position TDC (mark B must coincide with the plan surface of the cylinder head)

Bilden visar ett sträck (B) på sväng-hjulet (eller vad hjulet heter som kamkedjan går på) och att det ska ligga i linje med cylindertoppen. Problemet är att jag inte har något sträck på mitt hjul.

Vad ska jag göra?
 
Hjälp...
Ska klyva motorn och det står att jag ska ställa motorn i TDC. Hur vet jag att jag har kolven rätt?

I REPAIRMANUAL 2004 som jag har skriver dom följande:
-Turn the piston to position TDC (mark B must coincide with the plan surface of the cylinder head)

Bilden visar ett sträck (B) på sväng-hjulet (eller vad hjulet heter som kamkedjan går på) och att det ska ligga i linje med cylindertoppen. Problemet är att jag inte har något sträck på mitt hjul.

Vad ska jag göra?
Skruva isär skrotet bara.Märkningen på kamdrevet behöver du inte bry dig om förrän vid hopmonteringen.
 
Finns en bult (m6 tror ja) på framsidan av motorn..
När kolven är i toppläge tar du bort den o stoppar i en längre bult.
Gänga in den tills det tar stop.
Sen drog ca 10 nm o det funka kanon.

Det låser staken ( vevpartiet) så det är lättare att få av o på cyl, vid montering.

Hoppas detta fick dig på ett bättre spår :-)

Markeringarna som dom skriver pratar om kan vara svår att se.

Du måste lossa bulten till kamdrevet har ja för mig plus att markeringen på kamdrevet kan vara svår att upptäcka pga kamkedjan!

Dra pm om du vill ha lite mer hjälp.. skulle kunna knåpa ihop lite bilder o skicka i så fall.
 
Last edited:
Finns en bult (m6 tror ja) på framsidan av motorn..
När kolven är i toppläge tar du bort den o stoppar i en längre bult.
Gänga in den tills det tar stop.
Sen drog ca 10 nm o det funka kanon.

Det låser staken ( vevpartiet) så det är lättare att få av o på cyl, vid montering.

Hoppas detta fick dig på ett bättre spår :-)

Markeringarna som dom skriver pratar om kan vara svår att se.

Du måste lossa bulten till kamdrevet har ja för mig plus att markeringen på kamdrevet kan vara svår att upptäcka pga kamkedjan!

Dra pm om du vill ha lite mer hjälp.. skulle kunna knåpa ihop lite bilder o skicka i så fall.

Jag hittade ett spår på kamdrevet, men det är så litet att det lika gärna kan vara en repa.

Jag lossade bulten du pratar om på framsidan och lyste in med en ficklampa. Jag ser att två gånger per varv kommer det ett hål som jag skulle kunna gänga in en längre bult i som du nämner. Men varför finns det två hål att välja på, vilket ska jag välja?
Inget av de två hålen sammanfaller med att mitt "sträck" ligger där det ska enligt handboken.

Har du möjlighet att lägga upp lite bilder i tråden så kanske det kan hjälpa fler som stöter på samma problem i framtiden.
 
Kanske denna markering man menade?
 

Bifogat

  • Kamdrev.jpg
    Kamdrev.jpg
    101.9 KB · Visningar: 114
Kanon nu vet jag vad jag ska leta efter imorgon.
Det sträck som jag ser påminner om det som är uppe vid ditt buntband. Men nu vet jag ju bättre.

- Va nere och kollade en snabbis, hittade det på en gång :)

När kamdrevet sitter i samma position på bilden ska hålet i veven vara vid skruvhålet. Det finns bara ett hål i veven. KTM har en egen "specialskruv" just till för att låsa veven, den sitter fast framtill på motorn med en tjock kopparbricka orginal på vissa av modellerna men på vissa andra(har inte koll på vilka) så sitter det bara en vanligt bult där som inte går att låsa med. Saknar du denna kan du försöka gör en egen eller köpa KTMs, art#: 2058030080000 LOCATING SCREW M8 L=23 152:-

När du ska ha av bulten framför svänghjulet och andra bultar som sitter satan ska du inte låsa motorn med denna skruv, kan skada veven.
 
Ja ha... nu hade jag sönder kopplingskorgen... fan
Någon som har en liggandes till salu??

Eller kan man forfarande använda den? Det är ju väldigt många "piggar" kvar som gräppar i kopplingsdiskarna.

Hur ska jag få bort skiten förresten, måste man köpa specialverktyget för 600pix.
 

Bifogat

  • DSC00334.jpg
    DSC00334.jpg
    215.6 KB · Visningar: 116
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top