Ktm 660

Det tog en liten stund men kom på hur kicken funkar bäst.

Hur mycket drar en 660??

Min drog runt litern, var inte speciellt snäll på gasen iofs...

660n var så rolig så jag var tvungen köpa en igen men jag har ett praktiskt problem som jag sett lösning på någonstans. Kanske här i tråden men jag orkar inte söka igenom hela tråden.

Hur har ni dragit vevhusventilationen? Det funkar ju inte att wheela med orginalen.

Problemet är väl att slangen från vevhuset sitter för långt bak på motorn så jag funderade på att montera en burk under förgasaren som förskjuter slangen framåt.

Flyttar man slangen från luftfilterboxen till ett uppsamlingskärl så fyller man väl istället uppsamlingskärlet ganska snabbt? Eller kan man dra slangen på nåt listigt sätt så man undviker det?

Jag monterade en längre slang till ett uppsamlingskärl i luftboxen, funkade fint. Det är trots allt inte speciellt mycket olja den spottar ur sig...
 
660n var så rolig så jag var tvungen köpa en igen men jag har ett praktiskt problem som jag sett lösning på någonstans. Kanske här i tråden men jag orkar inte söka igenom hela tråden.

Hur har ni dragit vevhusventilationen? Det funkar ju inte att wheela med orginalen.

Problemet är väl att slangen från vevhuset sitter för långt bak på motorn så jag funderade på att montera en burk under förgasaren som förskjuter slangen framåt.

Flyttar man slangen från luftfilterboxen till ett uppsamlingskärl så fyller man väl istället uppsamlingskärlet ganska snabbt? Eller kan man dra slangen på nåt listigt sätt så man undviker det?

Det finns ett KTM spetzial kit för detta med en uppsamlingsburk som sitter i främre ramröret där du har oljan på en del LC4. Drar man dessutom slangen uppåt och framåt så blir läckaget mycket mindre.

57303096000
 
Det finns ett KTM spetzial kit för detta med en uppsamlingsburk som sitter i främre ramröret där du har oljan på en del LC4. Drar man dessutom slangen uppåt och framåt så blir läckaget mycket mindre.

57303096000

Tack! Jag trode den burken var standard. Jag har en sån burk i ramröret men lik förbannat gjorde jag häromdagen ett hundra meter långt moln av blårök med hjärtat bultande i oro att nåt värre hade hänt.

Returen på burken sitter ju o botten så det känns lite felkonstruerad om det inte är så att det finns ett rör i den som leder högre upp i burken. Ska ta en titt på det ikväll, kanske räcker att modifiera burken lite.

Min burk kan rent av vara hemmagjord för en tidigare ägare har gjort lite andra seriösa moddar på bla ljuddämparna.

Jag monterade en längre slang till ett uppsamlingskärl i luftboxen, funkade fint. Det är trots allt inte speciellt mycket olja den spottar ur sig...

Och den tömmer du manuellt då? Jag ville helst hitta en underhållsfri lösning om det är möjligt.
 
Last edited:
Tjena! Var ute en sväng igår med pärlan och bara åkte runt och såg dum ut, då hände något skumt. Drog full gas på högsta växel för att testa nya drevningen, då hackade det till jävligt fort när kraften var på gång, kändes som att det kuggade över en kugg. Hela drivpaketet är bara 20 mil gammalt, kedjan är bra spänd, inte för hårt inte för löst. Hmmm? funderingar?
 
Tjena! Var ute en sväng igår med pärlan och bara åkte runt och såg dum ut, då hände något skumt. Drog full gas på högsta växel för att testa nya drevningen, då hackade det till jävligt fort när kraften var på gång, kändes som att det kuggade över en kugg. Hela drivpaketet är bara 20 mil gammalt, kedjan är bra spänd, inte för hårt inte för löst. Hmmm? funderingar?

Inte bestyckningen som fel så att motorn hostat till? Eller att du helt enkelt lagt på för lågt varv i för hög växel när du gav fullt.

*HOST* *HOST* BRAAAAAAAPPPPPPP
 
Inte bestyckningen som fel så att motorn hostat till? Eller att du helt enkelt lagt på för lågt varv i för hög växel när du gav fullt.

*HOST* *HOST* BRAAAAAAAPPPPPPP

Nej det var bra varv på motorn så det var det inte, hade dragit ut varenda växel fast inte fullt ut på gasen förräns jag kom till sista då drog jag fullt på....bestyckningen har jag inte en aning om vad det är har bara haft cykeln i ca 1 månad, har bara åkt. Sebring slipon och annat luftfilter. Det var inget host från motorn utan mera ett hack, motorn varva på som vanligt men just det där hacket som uppstod under en millisekund vetefan vad det var? har du några andra tips?

Den hackar aldrig annars på andra växlar.....
 
Crossväxlar du?

Det kan vara ett par växellådsdrev som blivit slitna. När ingreppen blir slitna så pressas dreven isär av momentet när du gasar på med det resultatet du erfarit.

Ok...jag crossväxlar inte på pärlan iaf, föregående ägare kanske gjorde det ingen aning. Det händer bara ibland, ca 2 ggr på en månad och alltid på högsta växel. Förövrigt går den som den ska, jag bara uppmärksammade detta när det hände. Har funderingar på att lämna in hela motorn på koll/renovering här under året.
 
Tjena! Var ute en sväng igår med pärlan och bara åkte runt och såg dum ut, då hände något skumt. Drog full gas på högsta växel för att testa nya drevningen, då hackade det till jävligt fort när kraften var på gång, kändes som att det kuggade över en kugg. Hela drivpaketet är bara 20 mil gammalt, kedjan är bra spänd, inte för hårt inte för löst. Hmmm? funderingar?

Testade du flera gånger eller bara 1 gång?

Som Two stroke man skrev så är det möjligt att det är växellådsdreven, jag hoppas för din egen skull att det inte är det, jag har precis hållt på o lagat min i snart 2 månader, väntat på nya delar, fått fel delar, och hittat nya fel osv hela tiden. Jag kunde köra på alla växlar förutom 4an, hade crossväxlat för mycket på bakhjulet så då hojen slog ner (då växeln inte kom i riktigt) så slets det nå jävulskt på drevet/kuggen, kan du gasa normalt på 5an utan problem? om inte, testa att hälla ut oljan och se om det är metallspån där.
 
Last edited:
Testade du flera gånger eller bara 1 gång?

Two stroke man skrev så är det möjligt att det är växellådsdreven, jag hoppas för din egen skull att det inte är det, jag har precis hållt på o lagat min i snart 2 månader, väntat på nya delar, fått fel delar, och hittat nya fel osv hela tiden. Jag kunde köra på alla växlar förutom 4an, hade crossväxlat för mycket på bakhjulet så då hojen slog ner (då växeln inte kom i riktigt) så slets det nå jävulskt på drevet/kuggen, kan du gasa normalt på 5an utan problem? om inte, testa att hälla ut oljan och se om det är metallspån där.


Jag testade bara 1 gång, vart lite försiktig efter jag kände rycket. Jag kan gasa normalt på högsta, jag har nyss bytt olja i den och då såg det bra ut iaf, inga stora eller för mkt spån vad jag såg på pluggarnas magneter. Skall ut idag och prova lite o se vad som händer innan jag tömmer den på oljan igen.
 
En liten fråga från en novis,
är det nödvändigt med optimering el bänkning när man byter till slipon på 07:an

/micke
 
Jag testade bara 1 gång, vart lite försiktig efter jag kände rycket. Jag kan gasa normalt på högsta, jag har nyss bytt olja i den och då såg det bra ut iaf, inga stora eller för mkt spån vad jag såg på pluggarnas magneter. Skall ut idag och prova lite o se vad som händer innan jag tömmer den på oljan igen.

Kan inte va så enkelt att det inte kom någon soppa för en millisekund, av någon konstig anledning. Skulle kanske kunna skapa ditt fenomen?
 
Gör ett litet experiment med vevhusventilationen. Har flyttat vevhusventilationen lite så att oljan ska hamna på filtret nu. Räknar med att det är så pass lite olja att detta räcker för att slippa göra blå rökmoln i fortsättningen.

Vidare så har jag dragit dräneringen från luftfilterboxen vidare till kedjan. Eventuellt överskottet på luftfiltret kommer alltså smörja min kedja istället för bakdäcket nu. Var för mörkt för att fota den.
 

Bifogat

  • DSC00193.jpg
    DSC00193.jpg
    242.7 KB · Visningar: 104
Är det möjligt att blinkers kan gå sönder för att man glömt stänga av dom ett tag?
Vad är det så fall som gått, relät?
 
Back
Top