Ktm 660

För övrigt, här kommer en liten uppdatering på mitt slutburksprojekt:

Lämnade ju min vackra (ehum) paffmall till en bekant som skulle valsa till plåt och skära ut sidorna åt mig.

Fick idag tillbaka det, och till min förvåning så hade han även sikofalsat plåten och svetsat ihop det!

Imorgon ska jag ut till garaget och börja pilla lite för att se om man skulle få ihop det. Det som ska göras nu är:

-Perforerad plåt som ska användas till att göra ett ovalt innerör.
-Gavlar in och ut ur burken.
-Anslutningsrör.
-Infästning på hojen.
-Lackering.

Så, det är ganska mycket som ska göra, men det är allt sådant jag kan göra själv. Det blir nog bra det här! :D
 

Bifogat

  • Nokia_6600_0071.jpg
    Nokia_6600_0071.jpg
    120.9 KB · Visningar: 85
Tjena petter har mixtrat lite idag 16/49 satte jag på och fick en toppfart på 142km/h då har jag obestyckad förgasare och trim kam på den reser inte sig i 2an ens. :confused:

Då är det något som är väääldigt konstigt.
Med 16/44 på min, i övrigt original men med Akra-burkar, så reste den sig rappt som tusan i tvåan. Nu med rallykam är den ju ännu rappare, och kommer upp enbart med gas från, säg, 4000rpm och uppåt. Bara att vrida på.

Med 16/49 borde du i princip få tanken i näsan när du gasar i tvåan!
 
Håller med föregående talare. Min 625 fick jag upp genom att "gasa-släppa-gasa" på 2an orginal. Med strypningarna dragna samt rensade pipor så får jag upp den på gas. Tyvär får jag inte upp den på 3an än, men det ska ske med nytt bakdrev. Tänkte gå upp två kugg (från 40 till 42). Men vad tror ni, är det för lite, man kanske ska gå på 44 direkt!?
 
Håller med föregående talare. Min 625 fick jag upp genom att "gasa-släppa-gasa" på 2an orginal. Med strypningarna dragna samt rensade pipor så får jag upp den på gas. Tyvär får jag inte upp den på 3an än, men det ska ske med nytt bakdrev. Tänkte gå upp två kugg (från 40 till 42). Men vad tror ni, är det för lite, man kanske ska gå på 44 direkt!?

Jag ligger på ca 98kg & jag hade inga problem med att få upp min 625-04 "ostrypt" på bara gas på 2:an med både 16/42 & 17/42 ville inte pressa på 3:a men med ryck så går det men körde det väldigt sällan.
 
Tjena petter har mixtrat lite idag 16/49 satte jag på och fick en toppfart på 142km/h då har jag obestyckad förgasare och trim kam på den reser inte sig i 2an ens. :confused:

Nu har jag i och för sig endurofälgarna på och dessutom en 625a. Men höll på att slå över häromdan då jag bara gav full gas på 2an. Drevning 16/40.. På trejan måste man dock rycka upp den med den här drevningen.
 
Toppfarter med några olika varianter av dina drevningar (teoretisk toppfart vid varvstopp på 5ans växel):

Nuvarande, 16/45: 171km/h

17/44: 174km/h (högsta du kan få)
14/49: 137km/h (lägsta du kan få)

Nu vet ju inte jag vad du tycker är "lagom", men om vi säger att du vill ha en toppfart på 150-160 eller så:

16/49: 157km/h
15/49: 147km/h
Fast drevar man för toppfart på knappt 150 vid varvstoppet så ligger man väl på maxeffekten i 120-130 någonstans(beroende på rör och kamaxel)och sen kroknar dom.Kul på gokartbana möjligtvis.
 
Fast drevar man för toppfart på knappt 150 vid varvstoppet så ligger man väl på maxeffekten i 120-130 någonstans(beroende på rör och kamaxel)och sen kroknar dom.Kul på gokartbana möjligtvis.

Givetvis.
Med 15/49 och en toppfart vid varvstoppet på 147km/h kommer man ligga i 112km/h vid max effekt, och då utgår jag från effektkurvan på min då den var original bortsett från Akra-slipons. (Max effekt vid 6500rpm.)

Om man aldrig kör mer än på 90-väg, och aldrig kör längre än korta sträckor på nämnda 90-väg, då kan jag nog tänka mig att det är ganska kul. Men annars, njae. :näsblod
 
Är det inte ganska dumt att offra körbarhet bara för att kompensera för dålig teknik med att ta upp hojen på bakhjulet? Hålla på att tokdreva en 660 är inte ens skoj på gokartbana, man vill ju ha lite körbart register och inte bara sitta och tokväxla som en liten 2 takts 125a på crossbanan…Slit upp hojen med kroppen istället
BTW, jag vet inte vad felvisningen är på hastighetsmätaren men original 04a kom upp i 199 på mätaren, den kändes surrig redan i bra tempo på 70 väg. Stackars hojar om ni kör inspirerat utanför stan med drevningarna ni föreslår.
 
Är det inte ganska dumt att offra körbarhet bara för att kompensera för dålig teknik med att ta upp hojen på bakhjulet? Hålla på att tokdreva en 660 är inte ens skoj på gokartbana, man vill ju ha lite körbart register och inte bara sitta och tokväxla som en liten 2 takts 125a på crossbanan…Slit upp hojen med kroppen istället
BTW, jag vet inte vad felvisningen är på hastighetsmätaren men original 04a kom upp i 199 på mätaren, den kändes surrig redan i bra tempo på 70 väg. Stackars hojar om ni kör inspirerat utanför stan med drevningarna ni föreslår.

Definiera körbarhet tack!

Jag har 14k fram och orginal bak för här i krokarna finns det ändå bara 110-vägar och jag är sällan ens ut på dom. Passar mig utmärkt att slippa vålda upp den på trean och dessutom går det bättre att krypa med den. 660n gillar inte låga varvtal.
 
Definiera körbarhet tack!

Jag har 14k fram och orginal bak för här i krokarna finns det ändå bara 110-vägar och jag är sällan ens ut på dom. Passar mig utmärkt att slippa vålda upp den på trean och dessutom går det bättre att krypa med den. 660n gillar inte låga varvtal.

Med ett 14 drev fram så har du ändrat 2 kugg ner fram. Inte en jättestor skillnad, dock större än jag själv uppskattade på gata. Men lägg till ett större bakdrev på det också så tror jag vi pratar samma körbarhet. Det låter som att vissa gått upp 9 kugg bak och 2 ner fram och då kan inte de första växlarna vara mycket att använda. Visst, man får upp hojen på gas på 5an men utväxlingen motsvarar 3an så inget är vunnet…
 
Bytte idag till ett 15 drev fram. Hade original innan (16/38) Lättare att slanga men fortfarande möjligt att köra 130 utan att tok-varva:)
 
Hur ofta brukar ni motorbromsa med era 660:s ?

Det känns som att den tar skada eller nått....men de kanske bara är en känsla jag har. :va
 
Hur ofta brukar ni motorbromsa med era 660:s ?

Det känns som att den tar skada eller nått....men de kanske bara är en känsla jag har. :va

Ligga i 120 och lägga i 2an = ruggigt effektiv motorbromsning:yoparty

Nä men det är absolut inga problem:tummenupp
 
Tja! Ingen som bytt ut sin framlampa till ngn bättre lampa? Är det h1s den heter? Svårt att byta till ngt kraftigare när man inte har ngt batteri som kan driva.
 
Jag slår snart sönder hojen:mad: har försökt att få av tändhatten i 30 minuter nu, och känner mig som en Idiot att jag inte får av den:huvet,
prövat med diverse tänger, men vågar inte ta i för hårt, och Ja jag drar Rakt upp.. Börjar fundera om förra ägaren gått lös med super lim på hojen :va

Någon som har något tips? :Bugar:rolleyes:
 
Jag slår snart sönder hojen:mad: har försökt att få av tändhatten i 30 minuter nu, och känner mig som en Idiot att jag inte får av den:huvet,
prövat med diverse tänger, men vågar inte ta i för hårt, och Ja jag drar Rakt upp.. Börjar fundera om förra ägaren gått lös med super lim på hojen :va

Någon som har något tips? :Bugar:rolleyes:

Använd snöre, trä runt snöret runt hatten och försök få ett bra drag uppåt :tummenupp
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top