Ktm 660

När vi nu snackar lite om baklyse kan jag väl tipsa om detta

Hoppsan, det där såg ju inte alls fy skam ut! 600kr är dock lite väl saftigt för min smak, får ju nästan 7st sådana som jag har nu för den slanten! :näsblod

Så här ser det ut inuti min bakdel, så är det kanske lite tydligare hur jag gjort och hur jag kopplat.
 

Bifogat

  • DSC_2991.jpg
    DSC_2991.jpg
    175.5 KB · Visningar: 126
Beställde lite god saker idag inför vintern. Beställningen innehöll följande..

Baklujs med reg plåts hållare och skylt belysning.
"mini" blinkers.
Hastighets mätare.
Två halogen spottar ;)







 
Snajs!
Får man fråga hur mycket Koson kommer att kosta dig?
Jag har ju en Koso, men den du beställde såg ju mycket, mycket snyggare ut! :gnissla

Hehe, den är ny inkommen fanns nog inte när du beställde din, fick ge 2395:- och ist för att sätta den på en hållare så har jag en annan snygg idé som jag gjorde på min moppe:yoparty

beställde även ett nytt styre precis.. Ett Renthal FATBAR, återigen, ngt jag hade på min moppe:yoparty

Man ser inte så bra på bilden, men dom är sjukt feta och goa:)


 
Last edited:
Styrdämpare

ja har kollat runt lite på nätet men hittar inget styrdämpar kit för våran hoj!
Hittade däremot på ktm power parts för SXS/EXC modellen:

http://www.ktm.se/index.php?id=248&powerpartID=2012040&isotype=15

och

http://www.ktm.se/index.php?id=248&powerpartID=2011848&isotype=15

Kan dom monteras på 660?

Kollat på öhlins och WP's hemsida...finns ju universalhållare...vet däremot inte hur de fungerar.

Har hänt mig ett antal gr att hojen börjat TOK vobbla efter nedsättnig, såpass våldsamt att de slog i styrstoppen. Eller när man ger lite gas och framdäcket lyfter lite - när den landar i marken så får hojen eget liv o styr ut mot diket...vet inte om de har me dämparinställningar o göra men ja tror att en styrdämpare behövs på min hoj iallafall..

Vad har ni för inställningar på framdämparen?
 
Last edited:
ja har kollat runt lite på nätet men hittar inget styrdämpar kit för våran hoj!
Hittade däremot på ktm power parts för SXS/EXC modellen:

http://www.ktm.se/index.php?id=248&powerpartID=2012040&isotype=15

och

http://www.ktm.se/index.php?id=248&powerpartID=2011848&isotype=15

Kan dom monteras på 660?

Kollat på öhlins och WP's hemsida...finns ju universalhållare...vet däremot inte hur de fungerar.

Har hänt mig ett antal gr att hojen börjat TOK vobbla efter nedsättnig, såpass våldsamt att de slog i styrstoppen. Eller när man ger lite gas och framdäcket lyfter lite - när den landar i marken så får hojen eget liv o styr ut mot diket...vet inte om de har me dämparinställningar o göra men ja tror att en styrdämpare behövs på min hoj iallafall..

Vad har ni för inställningar på framdämparen?

Har du kollat så att inte hjullagren är kassa? Låter ju helt livsfarligt det där.
 
Har du kollat så att inte hjullagren är kassa? Låter ju helt livsfarligt det där.

ska ta och kolla hjullagern! nu menar jag inte att den vobblar 24/7...men men, kanske mina nedsättningar som e dåliga, dock tycker inte jag att den borde va så känslig...jo livsfarligt är det nog :näsblod
 
ska ta och kolla hjullagern! nu menar jag inte att den vobblar 24/7...men men, kanske mina nedsättningar som e dåliga, dock tycker inte jag att den borde va så känslig...jo livsfarligt är det nog :näsblod

Har aldrig varit med om att min 660 skulle ha några wobbeltendenser, och då kör jag på bakhjulet MYCKET. Trots halvkassa nedsättningar har det aldrig varit mer än ett litet "rusk" för att räta upp framhjulet. (Dvs man landar med framhjulet pekande en aning åt sidan, och då slår styret lite lätt åt andra hållet en gång innan det ställer sig rakt.)

Men vad vet jag, du kanske sätter ner varje wheelie med styret mot någon av styrstopparna? :tuttar
 
Har aldrig varit med om att min 660 skulle ha några wobbeltendenser, och då kör jag på bakhjulet MYCKET. Trots halvkassa nedsättningar har det aldrig varit mer än ett litet "rusk" för att räta upp framhjulet. (Dvs man landar med framhjulet pekande en aning åt sidan, och då slår styret lite lätt åt andra hållet en gång innan det ställer sig rakt.)

Men vad vet jag, du kanske sätter ner varje wheelie med styret mot någon av styrstopparna? :tuttar

Haha nej!, jag försöker hålla styret rakt under slangning, samt alltid räta ut styret innan touchdown...men shit happens! och ibland får man små ofrivilliga stegringar ut från en kurva, då brukar framdäcket hamna lite snett..

En annan sak är att ju längre du kör på bakhjulet desto större risker vid nedsättning..framhjulet hinner ju sluta snurra..och när den synar marken då blir de våldsamt ibland..ja försöker ju sakta ner lite och gasa/jämna ut innan landning (nu låter ja som en pilot).

Men slutsatsen är, när man väl får en våldsam wobble - då är de kört (believe me I know). Drf är ja inne på att skaffa en styrdämpare nu. Vill ju inte dö pga att man kör bakhjul.

Så NÅGON allmänt kunnig mc macgyver (Petter) , passar någon utav dämparna ja länkade på föregående sida vår 660?
 
Last edited:
Haha nej!, jag försöker hålla styret rakt under slangning, samt alltid räta ut styret innan touchdown...men shit happens! och ibland får man små ofrivilliga stegringar ut från en kurva, då brukar framdäcket hamna lite snett..

En annan sak är att ju längre du kör på bakhjulet desto större risker vid nedsättning..framhjulet hinner ju sluta snurra..och när den synar marken då blir de våldsamt ibland..ja försöker ju sakta ner lite och gasa/jämna ut innan landning (nu låter ja som en pilot).

Men slutsatsen är, när man väl får en våldsam wobble - då är de kört (believe me I know). Drf är ja inne på att skaffa en styrdämpare nu. Vill ju inte dö pga att man kör bakhjul.

Så NÅGON allmänt kunnig mc macgyver (Petter) , passar någon utav dämparna ja länkade på föregående sida vår 660?

Jag tror ditt problem är att du sätter ner framhjulet för försiktigt i backen. Jag hade också stora problem i början när jag slangade med sporthoj. Tryck ner framhjulet så det får fäste på en gång, typ släpp helt sista decimetern (svårt att förklara..) Då kan du ha framhjulet i vilken vinkel du vill och det kommer ändå bara räta upp sig.

Hoppsan, det där såg ju inte alls fy skam ut! 600kr är dock lite väl saftigt för min smak, får ju nästan 7st sådana som jag har nu för den slanten! :näsblod

Så här ser det ut inuti min bakdel, så är det kanske lite tydligare hur jag gjort och hur jag kopplat.

Det tråkiga är nog bara att du har förbrukat 7 st sådana innan det andra behöver bytas. Jag förbrukade 3 st på en sommar, och då körde jag med trasigt ljus den större delen ändå.... De brukar låta som en maracas efter 100 mil:gnissla
 
Last edited:
Jag tror ditt problem är att du sätter ner framhjulet för försiktigt i backen. Jag hade också stora problem i början när jag slangade med sporthoj. Tryck ner framhjulet så det får fäste på en gång, typ släpp helt sista decimetern (svårt att förklara..) Då kan du ha framhjulet i vilken vinkel du vill och det kommer ändå bara räta upp sig.

:va vet inte..de skillnad på sporthoj och motard, jag släpper oftast ner sista dm rätt så normalt, skulle nästan tro att ja släpper för snabbt om ja ska vara ärlig...ibland brukar det komma ett vitt dunstmoln och ett litet litet vobbel när hjulet rättar till sig, som petter snacka om..ja ligger väll i ca 100-110 km/h när ja landar..

men tack för tipset, ska försöka tänka på det nästa säsong..
 
Last edited:
660'n är känd för att vara lite nervös. Maximalt nerlägg i en snabb kurva och fullgas så visar sig dessa tendenser väldigt tydligt. Schimsade om min framgaffel, hårdare fjädrar och annan olja. Det blev en helt ny hoj. Väldigt förtroendeingivande på bana numera.

Har aldrig slagit i styrstoppen men varit på godväg någon enstaka gång vid nersättning. Vilken hastighet har du haft när detta hänt? Fullgas på 5:an?
 
Last edited:
Jag tror ditt problem är att du sätter ner framhjulet för försiktigt i backen. Jag hade också stora problem i början när jag slangade med sporthoj. Tryck ner framhjulet så det får fäste på en gång, typ släpp helt sista decimetern (svårt att förklara..) Då kan du ha framhjulet i vilken vinkel du vill och det kommer ändå bara räta upp sig.

Här håller jag med. Vid nedsläpp så får gärna sista 20-30cm släppas ner ordentligt. Försöker man göra det försiktigt så ökar riskerna rejält för att något ska hända.

Det tråkiga är nog bara att du har förbrukat 7 st sådana innan det andra behöver bytas. Jag förbrukade 3 st på en sommar, och då körde jag med trasigt ljus den större delen ändå.... De brukar låta som en maracas efter 100 mil:gnissla

Äh, jädra pessimist! På en enstånka kanske de går sönder fort, men på våra mota... Äh, fan också! :D
 
660'n är känd för att vara lite nervös. Maximalt nerlägg i en snabb kurva och fullgas så visar sig dessa tendenser väldigt tydligt. Schimsade om min framgaffel, hårdare fjädrar och annan olja. Det blev en helt ny hoj. Väldigt förtroendeingivande på bana numera.

Har aldrig slagit i styrstoppen men varit på godväg någon enstaka gång vid nersättning. Vilken hastighet har du haft när detta hänt? Fullgas på 5:an?

bra, nu vet jag iallfall att det inte bara jag som upplever problemen me hojen.
Jag låg i i 5ans växel, fullgas kan ja däremot inte säga att ja hade...men helvetet brakade lös i ca 100 km/h...

schimsa? till vilka fjädrar och olja? hur mkt gick det kalaset på?
Vore oerhört tacksam om du kunde vara specifik...vill verkligen få kontroll på skiten.
 
ja har kollat runt lite på nätet men hittar inget styrdämpar kit för våran hoj!
Hittade däremot på ktm power parts för SXS/EXC modellen:

http://www.ktm.se/index.php?id=248&powerpartID=2012040&isotype=15

och

http://www.ktm.se/index.php?id=248&powerpartID=2011848&isotype=15

Kan dom monteras på 660?

Kollat på öhlins och WP's hemsida...finns ju universalhållare...vet däremot inte hur de fungerar.

Har hänt mig ett antal gr att hojen börjat TOK vobbla efter nedsättnig, såpass våldsamt att de slog i styrstoppen. Eller när man ger lite gas och framdäcket lyfter lite - när den landar i marken så får hojen eget liv o styr ut mot diket...vet inte om de har me dämparinställningar o göra men ja tror att en styrdämpare behövs på min hoj iallafall..

Vad har ni för inställningar på framdämparen?

Har du provat att lufta ventilerna som sitter på ovan sidan av gaffellbenen? Har märkt att på min -04 kan det ibland bli olika tryck i benen och då känns det lite otrevligt, det finns såna snabbventiler att köpa så att man kan tömma övertrycket med ett knapptryck bara, original sitter det stjärnskruv att skruva ur men lyft upp hojen så att framhjulet är obelastat när du tömmer.
 
Hej, är det någon som vet vad nypriset på en ktm 660 -06 var?

KTM 660 SMC -06
Pris: 82.900:-

Har du provat att lufta ventilerna som sitter på ovan sidan av gaffellbenen? Har märkt att på min -04 kan det ibland bli olika tryck i benen och då känns det lite otrevligt, det finns såna snabbventiler att köpa så att man kan tömma övertrycket med ett knapptryck bara, original sitter det stjärnskruv att skruva ur men lyft upp hojen så att framhjulet är obelastat när du tömmer.


luftade ur ventilerna, fyfan vilket tryck...luften ba strömmade ur! läste manualen idag...såg att man ska lufta ur ventilerna då o då.., har aldrig gjort det tidigare....hur ofta brukar du göra det? samt vad har för inställningar på framdämparna? allså hur många snäpp....enligt manualen ligger standard på 15 snäpp moturs från högsta snäppet medurs...
 
Last edited:
KTM 660 SMC -06
Pris: 82.900:-




luftade ur ventilerna, fyfan vilket tryck...luften ba strömmade ur! läste manualen idag...såg att man ska lufta ur ventilerna då o då.., har aldrig gjort det tidigare....hur ofta brukar du göra det? samt vad har för inställningar på framdämparna? allså hur många snäpp....enligt manualen ligger standard på 15 snäpp moturs från högsta snäppet medurs...

Va gött det kanske är lösningen på ditt vobbel:tummenupp
Jag brukar väl typ lufta lite när som helst faktiskt men säg en varannan vecka kanske men sen beror det ju på hur man kört också, om du kör mycke bakhjul kanske det behövs oftare prova o se.
Jag kör med 7 snäpp moturs.
Skickar med en länk, sök på Ktm och gaffelavluftare så finns det en bild på dom:yoparty

http://www.mcweb.se/default.aspx
 
Va gött det kanske är lösningen på ditt vobbel:tummenupp
Jag brukar väl typ lufta lite när som helst faktiskt men säg en varannan vecka kanske men sen beror det ju på hur man kört också, om du kör mycke bakhjul kanske det behövs oftare prova o se.
Jag kör med 7 snäpp moturs.
Skickar med en länk, sök på Ktm och gaffelavluftare så finns det en bild på dom:yoparty

http://www.mcweb.se/default.aspx

aa hoppas det! har inte haft chans o provköra hojen, har plocka ner hela skiten för lite service och kärlek...:pannkyss
Tänkte juster alla dämpare efter min vikt, försöka få de bästa ur WP dämparna...

fint me ventilerna...men de va inte så farligt o skruva ur 2 skruvar..:D verkar som om man ska lufta ur dämparna ofta, om dom gör sig jobbet att specialtillverka dom där ventilerna! Känner mig dum som kört runt me oluftade dämpare...enligt polarn så ska man "bara ventilerna ut när man byter gaffelolja" , han e mc meck. Men men...
 
aa hoppas det! har inte haft chans o provköra hojen, har plocka ner hela skiten för lite service och kärlek...:pannkyss
Tänkte juster alla dämpare efter min vikt, försöka få de bästa ur WP dämparna...

fint me ventilerna...men de va inte så farligt o skruva ur 2 skruvar..:D verkar som om man ska lufta ur dämparna ofta, om dom gör sig jobbet att specialtillverka dom där ventilerna! Känner mig dum som kört runt me oluftade dämpare...enligt polarn så ska man "bara ventilerna ut när man byter gaffelolja" , han e mc meck. Men men...

Det sitter nog såna ventiler på Sxc modellen också tror jag och då kan ja tänka mig att det blir till att lufta efter varje race.
På Ktm;en ska det inte vara tryck där, däremot på många andra har man tryck i gafflarna och ventiler för att fylla på t.ex på min Xt där sitter det bilventiler har även sett såna på en del sporthojar.
Det var nog den typen av gafflar din kompis menade.
Ok du ska ge den lite kärlek i vintermörkret, tänkte ta tag i min med snart nu tänkte handla lite godsaker från sidan ja länkade till.:)
 
Back
Top