Ktm 660

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
Z750
Har ett litet oljeläkage på högersida på motorn där det står LC4:a. Enligt manualen så ska det vara en oring som sitter där och troligen den som har gått sönder eller inte tätar ordentligt!

Tänkte byta oringen och undrar vad det är för något som sitter innanför där? Det enda jag kan komma på är tänding, men ska det verkligen kunna läcka olja därifrån då? Fungerar det att markera hur kåpan satt innan man tog loss den och sedan tillbaka efter man har bytt det man ska byta?
 

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte
reservelar

Hej, letar efter lite reservdelar till kotten men jag begriper inte riktigt var jag ska leta (Har tittat på lelles hemsida i katalogen mc, kollat i någonting som heter powerparts men det var mest cross vad jag kunde förstå). Jag skulle vilja veta pris på en ny baklykta till en 660 -06. Kan någon förklara var jag hittar reservdelslistor sprängskisser tillbehör mm.
 

torpa

Kick är manligt
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Mariestad
Hoj
Ktm 660 smc -04, Yamaha xt 600 -90
Har ett litet oljeläkage på högersida på motorn där det står LC4:a. Enligt manualen så ska det vara en oring som sitter där och troligen den som har gått sönder eller inte tätar ordentligt!

Tänkte byta oringen och undrar vad det är för något som sitter innanför där? Det enda jag kan komma på är tänding, men ska det verkligen kunna läcka olja därifrån då? Fungerar det att markera hur kåpan satt innan man tog loss den och sedan tillbaka efter man har bytt det man ska byta?

Jäpp där sitter tändningen, märk upp kåpan innan du tar loss den.
Antagligen har packboxen till vevaxeln börjat läcka, du behöver en special avdragare för att få bort svänghjulet.
 

Sillen

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
KTM 990 smr -11
Blir det typ samma prestanda på en 640 med mods som på en 660?
Eller är det natt och dag mellan hojarna?

de är i stort sätt likadan motor, dock med elstart, annat borr o slag på cylindern, annan förgasare, vet inte om kammen också skiljer

så ja, de går att få samma effekt, men de lär ju bli dyrt om
du ska byta kolv,cylinder, förgasare o kam?
 

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
05, Honda Hornet 600
Vad sitter här?

Vad sitter normalt på den bearbetade ytan, i mitten av bilden? En liten fasad cirkel. Nån luftning eller nått?

Såg att det var tomt där när jag varit ute och åkt. Kan inte påminna mig om vad som ska sitta där men det känns som att det ska sitta nått på den ytan.

Ideér?
 

Bifogat

  • ktm660.JPG
    ktm660.JPG
    105.1 KB · Visningar: 109
Last edited:

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Blir det typ samma prestanda på en 640 med mods som på en 660?
Eller är det natt och dag mellan hojarna?

Om man skulle trimma en 625/640 (samma motor) och en 660 lika mycket,så skulle det uppskattninsvis skilja någon enstaka hp till 660ns fördel då den har 29cc mer än 625/640. Vill du ha samma eller mer effekt ur din 625/640 så borrar du upp den. Det som bör göras på 640 är förgasarbyte då den har vacumförgasare. Snacka med Boost3 eller Cooler här på forumet dom KAN lc4!

Såg bromspapper på en 660 och en 625 båda med helacra,där var 660 på ca62hp och 625 på ca 58hp på bakhjulet så det är klart skiljer ju någon hp...

de är i stort sätt likadan motor, dock med elstart, annat borr o slag på cylindern, annan förgasare, vet inte om kammen också skiljer

så ja, de går att få samma effekt, men de lär ju bli dyrt om
du ska byta kolv,cylinder, förgasare o kam?

Du behöver ju inte byta kolv och cylinder...ja iofs kolv då om du borrar upp den...men tror det är överkurs du kan nog få tillräcklig effekt med 625cc!

Här kommer en suverän lista som Cooler fixat till i en annan tråd,håll till godo:tummenupp

Detta skrev Cooler:

Har själv haft en 640 -02 (SM) som jag fixade till lite i motorn.

Rent generellt kan man väl säga att de (LC4) är ganska lika i sin grundkonstuktion. Lätt att skruva i och ganska lätta att få fart på. Till KTM:s LC4 motorer finns ju även en uppsjö av trimdelar.

På min -00 utrustade/fixade jag:
670cc-kit
Högkomp kolv
Portad topp
Kam
Egenbyggt 2-2-system med egna öppna dämpare
42 mm mikuni
KN-filter (obefintlig luftburk)

Original vaccumförgasaren inte är mycket att hänga i julgranen om man vill öka effekten och förbättra "kuligheten" i motorkaraktären.

Flödet i "icke highflow-toppen" är väl inte heller det bästa. En portning av denna gav stor skillnad tycke jag, och då var det inte heller någon extrem portning som gjordes. (Jag körde till en början med endast portad topp och öppnad scx?-dämpare)

Jämfört med ex. SMC 660 så har väl inte heller 640/625(?) så hög kompression.

Att som mig gå upp i cc var kanske lite bortkastade pengar (dyrt och besvärligt!) Så här i efterhand så skulle jag rekommendera dessa modifikationer på äldre LC4:eek:r i turordning efter hur mycket pengar man vill spendera:

1. Riktig förgasare (gärna med acc-pump)
2. Öppet luftfilter
3. Avgassytem (av "öppet" snitt)
Effektökning 10-20 % från original. Kostnad ca 10-15.000 kr

4. Ett portningsjobb med höjning av komp
5. Kamaxel (typ efter hur man kör)
Effektökning 35-40 % från original. Kostnad ca 6-7.000 (+ p 1-3)

6. Ökning av cc (660, 675, 710)
7. Större ventiler
Effektökning 40-50 % från original. Kostnad ca 10.000 (+ p.1-5)

(8. I värsta fall ett "Boost-turbosystem" om man inte är nöjd) (+30-100% effektökning) Kostnad, håller det på en KTM, och får man Boost att bygga ett sådant??

Vad man får ut för effekt beror på vilka delar som används, hur skicklig man är på att sammanfoga allt på ett bra sätt och hur allt i slutändan justeras in.

Jag var inte så här i efterhand direkt nöjd hur allt blev på min 640 (675) men det räckte i alla fall till att få närmare 200 km/h på den cykeldator hojen var utrustad med då original hastighetsmätare INTE räckte till... Och det var i alla fall ingen annan stånka som hängde med när man vred på rullen

Har man tur kan man hitta begagnade delar, och bygga mycket själv..

/Cooler
 
Last edited:

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
Z750
Jäpp där sitter tändningen, märk upp kåpan innan du tar loss den.
Antagligen har packboxen till vevaxeln börjat läcka, du behöver en special avdragare för att få bort svänghjulet.

Tänkte bara dubbelkolla med dig så att jag menar rätt packning, när jag tittar på sprängskissen så står det 0760 304772 SH.SEAL RING 30x40x7 BSL? Kostar cirka 80kr :näsblod på lelles. Står på sidan 5 och är nr 11 i spareparts manual 2004.
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Någon som kan "låna" ut sitt reg nr på en 05a ?

Kolla bara på blocket.se det gjorde jag, här har du en 05 tex WZP 432

När jag ändå skriver om försäkringar, tror ni att jag kan få så mycket billigare? jag prata med dom på bilsport eller vad det heter det företaget så jag förstått många här använder? då skulle jag få betala ca 8500/helår för en helförsäkring . OBS! Så är jag bara 18 år och bor mitt i göteborg och har inget mc körkort än det är på g nu snart. Har en KTM 660 05.
Sen om ng vet om min försäkring blir lägre när jag har körkortet? borde den vell bli?
 

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 660 ´03
Kolla bara på blocket.se det gjorde jag, här har du en 05 tex WZP 432

När jag ändå skriver om försäkringar, tror ni att jag kan få så mycket billigare? jag prata med dom på bilsport eller vad det heter det företaget så jag förstått många här använder? då skulle jag få betala ca 8500/helår för en helförsäkring . OBS! Så är jag bara 18 år och bor mitt i göteborg och har inget mc körkort än det är på g nu snart. Har en KTM 660 05.
Sen om ng vet om min försäkring blir lägre när jag har körkortet? borde den vell bli?

Hör med https://www.insplanet.com/

Billigast för mig är
http://www.salusansvar.se/

1. Vilka specialverktyg behöver man för att byta packboxararna i gaffeln?

Du behöver inga specialverktyg.
 
Last edited:

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 -07, 660 -04
Kolla bara på blocket.se det gjorde jag, här har du en 05 tex WZP 432

När jag ändå skriver om försäkringar, tror ni att jag kan få så mycket billigare? jag prata med dom på bilsport eller vad det heter det företaget så jag förstått många här använder? då skulle jag få betala ca 8500/helår för en helförsäkring . OBS! Så är jag bara 18 år och bor mitt i göteborg och har inget mc körkort än det är på g nu snart. Har en KTM 660 05.
Sen om ng vet om min försäkring blir lägre när jag har körkortet? borde den vell bli?

Redan köpt en för ca 3 månader sedan.
men tack ändå.
Jag har LF 3500 hel/hel
 

Zunar

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 '06
Suck. Har kört fast, jag vill ha Akra-pipor till min '06a men vet inte vart jag ska leta. Har hittat på en site i USA för 1100$, är det ett bra pris? Vart har alla ni andra köpt era pipor?
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
Nån som har koll på vilka av sladdarna (gul/grön, blå och gul) till bakljuset som är för jord, lyse resp. bromslyse?
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Ngn som har koll på vilket åtdragningsmoment det är när man ska montera cylinder och topp på en 660-05?

Är ganska brådis. Ska börja montera ikväll/natt!
 

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Skåne, i en Skånelänga.
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Ngn som har koll på vilket åtdragningsmoment det är när man ska montera cylinder och topp på en 660-05?

Är ganska brådis. Ska börja montera ikväll/natt!

Hmm det är väl m10 bultar, har för mig att det var 40nm drog själv dom bultarna för nån månad sen men minnet e kort o gott.
har du ingen mekbok lr pdf fil ?
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Top