Ktm 660

Har stort problem med gänga av oljeplugg

Höll på att göra olja och filter byte på min KTM 660 04a ikväll. Allt gick som på räls tills jag skulle skruva tillbaka den andra magnetiska oljepluggen utan filter under motorn. Tyckte den gängade bra och jag började dra åt till 20nm men märkte då att den inte drogs åt utan den gick bara runt dock trögt. Försökte då genast gänga ut den för att titta på den men då gick det inte, utan den gick bara runt. Har haft bricka också som man ska ha. Har försökt att gänga ut den men det går inte... Har t.o.m använt polygrip som hjälp då jag har tagit tag och skruvat och dragit nedåt samtidigt i hopp om att den skulle gängas ur men de går fan inte:huvet Den kom väl lite snett från början och de gjorde väl så att hela gängan blir smulor till slut?

Va ska jag göra:confused:

Oljepluggen som jag ej får bort är magnetisk, de sitter 2st sådana under min motor samt en plugg med filter.

Är det kört?

Är det någon som kan hjälpa mig, eller tipsa mig om någon som kan:confused:

När man väl får bort pluggen måste man väl gänga om eller? Eftersom gängorna lär vara smulor. Hur löser man de, då behövs väl större gänga på orginaloljepluggen också:huvet

bifogar en bild på vilken oljeplugg det är, dock inte min motor på bilden...

Tacksam för svar...
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    122.7 KB · Visningar: 121
Höll på att göra olja och filter byte på min KTM 660 04a ikväll. Allt gick som på räls tills jag skulle skruva tillbaka den andra magnetiska oljepluggen utan filter under motorn. Tyckte den gängade bra och jag började dra åt till 20nm men märkte då att den inte drogs åt utan den gick bara runt dock trögt. Försökte då genast gänga ut den för att titta på den men då gick det inte, utan den gick bara runt. Har haft bricka också som man ska ha. Har försökt att gänga ut den men det går inte... Har t.o.m använt polygrip som hjälp då jag har tagit tag och skruvat och dragit nedåt samtidigt i hopp om att den skulle gängas ur men de går fan inte:huvet Den kom väl lite snett från början och de gjorde väl så att hela gängan blir smulor till slut?

Va ska jag göra:confused:

Oljepluggen som jag ej får bort är magnetisk, de sitter 2st sådana under min motor samt en plugg med filter.

Är det kört?

Är det någon som kan hjälpa mig, eller tipsa mig om någon som kan:confused:

När man väl får bort pluggen måste man väl gänga om eller? Eftersom gängorna lär vara smulor. Hur löser man de, då behövs väl större gänga på orginaloljepluggen också:huvet

bifogar en bild på vilken oljeplugg det är, dock inte min motor på bilden...

Tacksam för svar...

Hade samma problem.
Pluggen får man ut efter ett tag. Gör som du gjort och testa med att få in något mellan plugg och motorn. Ibland hjälper det om man flyttar pluggen lite åt sidan istället för att dra den neråt.

Väl ute så blir det till att gänga om. Hade själv svårt att hitta en sats som gjorde att man kunde använda orginalplugg men fann en på Ebay för 550-600:-
Tror det var ett företag i England som sålde satsen som är ok.
(V-Coil Thread insert system M12 X 1,5 art.-No 04022)

Samma sats som denna, nu lite billigare:

http://viewitem.eim.ebay.se/Gewindereparatur_Gewinde_Reparatur_VCoil_M_12_x_15/290424256524/item


Jag bytte båda M12 gängorna till stål insert för att slippa framtida problem. Inget som måste göras.
Den ena pluggen av de två (som sitter närmast stora filter pluggen) har mycket mindre gods för gängorna och det är oftast den som pajar.

Dra inte åt för hårt utan känn dig fram tills att den nya brickan börjar deformeras.
Använd ALLTID Loctite eller motsv. och nya alt. glödga gamla koppar/aluminium brickor så behöver man inte dra för kung och fosterland för att få tätt samt sen skall det inte vara några problem i framtiden.

Man skulle kunna göra en "ful lösning" genom att köpa gängtapp som passar en M14 oljeplugg från biltema, men jag rekommenderar inte detta. Det blir tufft att få tillräckligt utrymme för den nya pluggen samt det ger inget vidare intryck.
 
Hade samma problem.
Pluggen får man ut efter ett tag. Gör som du gjort och testa med att få in något mellan plugg och motorn. Ibland hjälper det om man flyttar pluggen lite åt sidan istället för att dra den neråt.

Väl ute så blir det till att gänga om. Hade själv svårt att hitta en sats som gjorde att man kunde använda orginalplugg men fann en på Ebay för 550-600:-
Tror det var ett företag i England som sålde satsen som är ok.
(V-Coil Thread insert system M12 X 1,5 art.-No 04022)

Samma sats som denna, nu lite billigare:

http://viewitem.eim.ebay.se/Gewindereparatur_Gewinde_Reparatur_VCoil_M_12_x_15/290424256524/item


Jag bytte båda M12 gängorna till stål insert för att slippa framtida problem. Inget som måste göras.
Den ena pluggen av de två (som sitter närmast stora filter pluggen) har mycket mindre gods för gängorna och det är oftast den som pajar.

Dra inte åt för hårt utan känn dig fram tills att den nya brickan börjar deformeras.
Använd ALLTID Loctite eller motsv. och nya alt. glödga gamla koppar/aluminium brickor så behöver man inte dra för kung och fosterland för att få tätt samt sen skall det inte vara några problem i framtiden.

Man skulle kunna göra en "ful lösning" genom att köpa gängtapp som passar en M14 oljeplugg från biltema, men jag rekommenderar inte detta. Det blir tufft att få tillräckligt utrymme för den nya pluggen samt det ger inget vidare intryck.

Gänginsats är ett måste för att det ska bli bra men jag är inte så säker så att jag vill göra det själv:gnissla Tänkte ringa http://www.mcproffsen.se/ på måndag och höra med dem. Dem verkar specialiserade och jag bor inte så långt ifrån heller. Vad tror du det kan kosta 1k? Har du verkligen loctite på oljepluggarna?? Finns ju många olika sorter, en som inte är så stark kanske då exempelvis. Så surt att detta hände nu då man ville åka lite i helgen när solen lyser:huvet
 
Gänginsats är ett måste för att det ska bli bra men jag är inte så säker så att jag vill göra det själv:gnissla Tänkte ringa http://www.mcproffsen.se/ på måndag och höra med dem. Dem verkar specialiserade och jag bor inte så långt ifrån heller. Vad tror du det kan kosta 1k? Har du verkligen loctite på oljepluggarna?? Finns ju många olika sorter, en som inte är så stark kanske då exempelvis. Så surt att detta hände nu då man ville åka lite i helgen när solen lyser:huvet

Har ingen aning vad det kan kosta. Det beror på hur lång tid det tar.
Själva insatsen till gängan kostar max 50:- det är setet av vtg. till satsen som kostar.
(För proffs vtg~3000:- därav har de sällan ovanliga dimensioner av gängor)
De jag frågade i Gbg hade inte den gänginsatsen då den inte är vanlig.
Johans MC som säljer KTM hade den inte heller utan de rekommenderade "ful lösningen".

Det är inte så svårt att göra det själv. Det är mest lite "pilligt och trångt" och inget som kräver enorm erfarenhet, men det underlättar om du har gängat tidigare. Tar man det med god ro så löser sig allt.

Nu så hade jag motron i delar för översyn så det underlättade för mig.
Men ser man till att man får ut det mesta av spånen vid uppborrningen och gängningen samt ser till att man gängar rakt så är det inga större problem. Sedan är ett oljefilter just till för att filtrera bort skräpet som du inte får ut.

Jag använder ALLTID loctite 242 till det mesta på cykeln. Det är inget lim utan det går att lossa bultar och skruvar utan våld.
http://www.tecratools.com/media/productImages/34200.jpg

Använder man det så slipper man att skruvar skakar loss. Har varit med att oljeplugg lossnade på en cross en gång å sen var det slutkört....
 
Någon som har åkt med crossdäck på sm fälgarna ?

hur funkar det ?

Kass.....

Inte nog med att greppet på breda 17" däck med crossmönster är minst sagt tveksamt så bular man sönder fälgarna och 320mm skivan mot första bästa sten. Tjacka 21/18 hjul om du skall offroad...
 
Har ingen aning vad det kan kosta. Det beror på hur lång tid det tar.
Själva insatsen till gängan kostar max 50:- det är setet av vtg. till satsen som kostar.
(För proffs vtg~3000:- därav har de sällan ovanliga dimensioner av gängor)
De jag frågade i Gbg hade inte den gänginsatsen då den inte är vanlig.
Johans MC som säljer KTM hade den inte heller utan de rekommenderade "ful lösningen".

Det är inte så svårt att göra det själv. Det är mest lite "pilligt och trångt" och inget som kräver enorm erfarenhet, men det underlättar om du har gängat tidigare. Tar man det med god ro så löser sig allt.

Nu så hade jag motron i delar för översyn så det underlättade för mig.
Men ser man till att man får ut det mesta av spånen vid uppborrningen och gängningen samt ser till att man gängar rakt så är det inga större problem. Sedan är ett oljefilter just till för att filtrera bort skräpet som du inte får ut.

Jag använder ALLTID loctite 242 till det mesta på cykeln. Det är inget lim utan det går att lossa bultar och skruvar utan våld.
http://www.tecratools.com/media/productImages/34200.jpg

Använder man det så slipper man att skruvar skakar loss. Har varit med att oljeplugg lossnade på en cross en gång å sen var det slutkört....

Så nu är cykeln lagad:). Ringde först Mcproffen men de hade inte tid förens i slutet på november så då beslöt jag mig genast att ringa till Hammarströms Motor AB som ligger vid Arlanda eftersom de är specialister på just KTM och Husa. Har lämnat cykeln där en gång tidigare för olja och ventilkoll som översyn när den var ny i mina ägor. Mycket bra firma. Kalaset slutade som sagt på 1395:- men då vart de ny insatsgängs, ny oljeplugg, ny olja i den och nytt litet filter. Tyckte inte det vart så blodigt ändå, hade ju inget val för jag ville ju inte göra det själv. Ska köra den ordentligt första gången och sen tappa ur oljan och byta lilla filtret så jag får ut allt aluminiumspån som ev. blev kvar när han borrade. Han fick ut det mesta efter han borrat med spolning.

Loctite på oljepluggarna ska du inte behöva när du har kopparbricka.
 
Så nu är cykeln lagad:). Ringde först Mcproffen men de hade inte tid förens i slutet på november så då beslöt jag mig genast att ringa till Hammarströms Motor AB som ligger vid Arlanda eftersom de är specialister på just KTM och Husa. Har lämnat cykeln där en gång tidigare för olja och ventilkoll som översyn när den var ny i mina ägor. Mycket bra firma. Kalaset slutade som sagt på 1395:- men då vart de ny insatsgängs, ny oljeplugg, ny olja i den och nytt litet filter. Tyckte inte det vart så blodigt ändå, hade ju inget val för jag ville ju inte göra det själv. Ska köra den ordentligt första gången och sen tappa ur oljan och byta lilla filtret så jag får ut allt aluminiumspån som ev. blev kvar när han borrade. Han fick ut det mesta efter han borrat med spolning.

Loctite på oljepluggarna ska du inte behöva när du har kopparbricka.

Skönt att det löste sig :tummenupp
 
Funderar på att skrota min cyckel .... och undrar nu om det e någon som e intresserad av delar och vad ni skulle kunna tänka er och ge för dom.
 
Funderar på att skrota min cyckel .... och undrar nu om det e någon som e intresserad av delar och vad ni skulle kunna tänka er och ge för dom.

Har den rasat eller vad?
Du kommer säkert få in en bra slant på att sälja i delar men räkna med att det kommer ta lång tid innan du fått sålt sista delen.

Har själv skrotat en gammal KX125 och fick nog till slut in lika mycket som hojen var värd hel. Och det trots att jag behöll framgaffeln, motorn var totalrasad och hjulen hade jag dessutom kvar som reservhjul till min egen hoj. Men det tog ett par år.
 
Funderar på att skrota min cyckel .... och undrar nu om det e någon som e intresserad av delar och vad ni skulle kunna tänka er och ge för dom.

Vad är rasat?

Det är ytterst sällan lönt att skrota cykeln och sälja delarna då där finns LC4 grejer i drivor. Jag kan dock vara intresserad av att köpa cykeln hel...
 
Har just inhandlat en 660 smc-04, Acra helsystem öppnad burk o givetvis ombestyckad. bänkad på Claessons i Bromölla o pappret sade 60hk och 64Nm! är det normala siffror? finns det mer att hämta med enkla tricks? Har tidigare haft en 625 SC -02 så enbart kick är jag van vid men 660:n kräver att man efter "klicket" drar nästan ett tag till med kicken innan man trycker till (just efter han har sugit i sig lite), detta behövdes aldrig på 625:an! är det annan utväxling på kickmekanismen eller vad? började läsa tråden för ett par dagar sedan men den är ju för fan hur lång som helst! hojen har gått 1600 mil o har full dok, allt funkar (till o med blinkersarna). är det något som man bör ha koll på eller åtgärda?
 
Hej!

Första inlägget på detta forumet för min del! Men tänkte söka lite kunskap och hjälp då jag har tänkt mig att köpa en Ktm 660. Har i dagarna varit och tittat på en 04 med 1200 mil på mätaren. Jättefin hoj som ser väldigt bra ut mot andra jag har tittat på i samma prisklass. Problemet är bara att den känns väldigt tungstyrd/trög, ungefär som att det skulle suttit en styrdämpare på den fast det inte gör det.

Hade ingen möjlighet att lyfta upp framänden och slita å dra i gafflarna så man känner eventuella glapp, men kändes inte konstigt när jag körde den förutom att den var lite "trög"

Frågade ägaren om fenomenet men han mumlade nått om att han försökt få i styrlåset men inte lyckats bla bla... Kändes lite misstänkt?

Sitter väl nån form av lager i styrkronan som kanske är dåliga? Eller är det ett tecken på att hojen varit i backen ordentligt nån gång? Vill bara veta om detta är nått allvarligt eller om man bara kan byta ut lagrena för en mindre summa pengar sen är det löst?

Tackar på förhand!

Mvh Jimmy
 
Hej!

Första inlägget på detta forumet för min del! Men tänkte söka lite kunskap och hjälp då jag har tänkt mig att köpa en Ktm 660. Har i dagarna varit och tittat på en 04 med 1200 mil på mätaren. Jättefin hoj som ser väldigt bra ut mot andra jag har tittat på i samma prisklass. Problemet är bara att den känns väldigt tungstyrd/trög, ungefär som att det skulle suttit en styrdämpare på den fast det inte gör det.

Hade ingen möjlighet att lyfta upp framänden och slita å dra i gafflarna så man känner eventuella glapp, men kändes inte konstigt när jag körde den förutom att den var lite "trög"

Frågade ägaren om fenomenet men han mumlade nått om att han försökt få i styrlåset men inte lyckats bla bla... Kändes lite misstänkt?

Sitter väl nån form av lager i styrkronan som kanske är dåliga? Eller är det ett tecken på att hojen varit i backen ordentligt nån gång? Vill bara veta om detta är nått allvarligt eller om man bara kan byta ut lagrena för en mindre summa pengar sen är det löst?

Tackar på förhand!

Mvh Jimmy
Styrlagret är troligtvis kass o ägaren har dragit åt lagret för att minimera glappet, följden blir att lagret går trögt. ca 500-1000:- för ett nytt + ett par timmars mek!
 
Dax för att piffa till moset i snurran med en vassare kam ..

En kollega rekomenderade Factorykammen, men jag antar att få den att verka optimalt så behövs mer jobb med motorn.
Min 660 är en 06à med acra. helsystem och ombestyckad ..

Rallykammen upplever jag när jag kör polarnas 660`is, att effektregistret flyttas ner och övre delen blir sämre.

Tips någon :)
 
Dax för att piffa till moset i snurran med en vassare kam ..

En kollega rekomenderade Factorykammen, men jag antar att få den att verka optimalt så behövs mer jobb med motorn.
Min 660 är en 06à med acra. helsystem och ombestyckad ..

Rallykammen upplever jag när jag kör polarnas 660`is, att effektregistret flyttas ner och övre delen blir sämre.

Tips någon :)

Rallykammen ger mer effekt än 660kammen även på höga varv men den stora förbättringen kommer på låg/mellan....

Personligen tycker jag att bara hänga i factorykammen gräver väl djupt hål i mellanregistret för att motivera effekten på topp. I så fall skall det kombineras med komphöjning och portning...
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top