Ktm 660

tänkte mest om det fanns en "mjuk" klarlack.
Blänker så fint serru. och det gillar vi!

Edit: Appliceringsmetod:Pensel / Roller. Funkar det att spruta? Kanske för tjock?
 
Last edited:
HoOmer skrev:
tänkte mest om det fanns en "mjuk" klarlack.
Blänker så fint serru. och det gillar vi!

Edit: Appliceringsmetod:Pensel / Roller. Funkar det att spruta? Kanske för tjock?

Aha då missuppfatade jag,sorry.

Mig veteligen finns det ingen speciel "plast klarlack" men man kan ju prova med vanlig 2k bil-klarlack och se om det sitter.

Dock är ju det en chansning.
 
Långa farbron skrev:
Aha då missuppfatade jag,sorry.

Mig veteligen finns det ingen speciel "plast klarlack" men man kan ju prova med vanlig 2k bil-klarlack och se om det sitter.

Dock är ju det en chansning.

En fråga kring lack...

Vet du hur man "lackar" så att ytan blir helt matt? Mattsvart?

Vad är det för lack/färg man använder??

Dum fråga kanske, men en matt yta måste väl osso lackas på nån sätt... eller??? :va
 
sirSmokealot skrev:
En fråga kring lack...

Vet du hur man "lackar" så att ytan blir helt matt? Mattsvart?

Vad är det för lack/färg man använder??

Dum fråga kanske, men en matt yta måste väl osso lackas på nån sätt... eller??? :va

Först reder vi ut vad som är blankt och matt :)

Glans mäts på en skala mellan 0-100 där 0 är matt och 100 högblankt.
Det som upplevs matt för ögat kan hålla upp tom 30-40 utan att det ser blankt ut,ovan för det så börjar man se lite blänk i det,det som säljs som "matt" klarlack hos billackeraren ligger runt 30-40 i glans.

Sen det finns två vägar att gå.

1.Använd mattsvart färg,nackdelen är att det blir just matt,den blir som ett sandpapper och all skit fastnar och man får små repor om man går emot lacken.

2. Lacka med vanlig blank färg,lacka på med ett eller flera lager BLANK klarlack och toppa med ett sista lager matt klarlack(det är viktigt att man bara kör sista lagret,annars ser det ut som det vore grumligt),ofta tillsätter man bara matteringsmedel i den blanka klarlacken den sista svängen.

Den sista versionen har fördelen att man kan leka lite med mattheten och få fram lite effekter och att man få lite mer yta på den så det går att tvätta lite lättare.
 
Last edited:
Blandar man i tillräckligt med mjukmedel i lackfärgen borde den sitta....alla plast detaljer som lackas när folk "lackar ner" bilar tex...det sitter om man har ngn som kan mixa med rätt mängd mjukmedel...
Kanske inte heter mjukmedel men vafan....
 
Kulgan skrev:
Blandar man i tillräckligt med mjukmedel i lackfärgen borde den sitta....alla plast detaljer som lackas när folk "lackar ner" bilar tex...det sitter om man har ngn som kan mixa med rätt mängd mjukmedel...
Kanske inte heter mjukmedel men vafan....

Du tänker på mjukgörare.

Så som jag har förstått så används den mer till tex mjuka kofångare/plastdetaljer som kan buckla sig och hoppa ut igen.

Prova att trycka på taket/dörren på din egen bil och se hur mycket det flexar i plåten och där andvänds säkert ingen mjukgörare.

:)
 
Långa farbron skrev:
Först reder vi ut vad som är blankt och matt :)

Glans mäts på en skala mellan 0-100 där 0 är matt och 100 högblankt.
Det som upplevs matt för ögat kan hålla upp tom 30-40 utan att det ser blankt ut,ovan för det så börjar man se lite blänk i det,det som säljs som "matt" klarlack hos billackeraren ligger runt 30-40 i glans.

Sen det finns två vägar att gå.

1.Använd mattsvart färg,nackdelen är att det blir just matt,den blir som ett sandpapper och all skit fastnar och man får små repor om man går emot lacken.

2. Lacka med vanlig blank färg,lacka på med ett eller flera lager BLANK klarlack och toppa med ett sista lager matt klarlack(det är viktigt att man bara kör sista lagret,annars ser det ut som det vore grumligt),ofta tillsätter man bara matteringsmedel i den blanka klarlacken den sista svängen.

Den sista versionen har fördelen att man kan leka lite med mattheten och få fram lite effekter och att man få lite mer yta på den så det går att tvätta lite lättare.

Damn :) you know your shit! :D :tummenupp

Egentligen så vill jag ha en yta som det ser ut på radarabsorberande färg på flygplan... - som du beskriver som sandpapper, men det går inte...

Det blir lätt repigt och sånt blir bara jobbigt i längden.

Hur mycket skulle det kosta mig att lacka all min plast på min 660 i den andra versionen?

:va
 
sirSmokealot skrev:
Damn :) you know your shit! :D :tummenupp

Egentligen så vill jag ha en yta som det ser ut på radarabsorberande färg på flygplan... - som du beskriver som sandpapper, men det går inte...

Det blir lätt repigt och sånt blir bara jobbigt i längden.

Hur mycket skulle det kosta mig att lacka all min plast på min 660 i den andra versionen?

:va

Så hojen kommer att bli "stealth-mode" :3freak :zpy
 
Varför e KTM så j*vla dyrt?
En ny 660smc går på ca 80.000 :confused:

Finns det kanske något billigare alternativ som går att köra på mellankort?
 
Nån som vet om Acerbis svarta plast till 660n är lackad? Och finns org. lyktkåpan i svart lack? Har matt nu och det suuger.
 
vad väger en 660 egentligen? är lite sugen på en sån som åka till jobbet hoj :va
 
robbandalal skrev:
vad väger en 660 egentligen? är lite sugen på en sån som åka till jobbet hoj :va


660: Weight (no fuel) approx. 138 kg (304.2 lbs)

625: Weight (no fuel) approx. 146 kg (321.9 lbs) Fast då är det den fula med dubbla pipor! 625-02 vägde väl ca 135kg

640: Weight (no fuel) approx. 149 kg (328.5 lbs)
 
fyfan va mycket, vad är det som är väger så? det är ju 30 kg!! mer än husa
 
Tillverkar Acerbis plast till 660´n?
Jag har Acerbis universal framstänka och den är blanksvart :tummenupp
HoOmer skrev:
Nån som vet om Acerbis svarta plast till 660n är lackad? Och finns org. lyktkåpan i svart lack? Har matt nu och det suuger.

Tror det bara står 130kg på mitt reg.bevis :va

motardnisse skrev:
660: Weight (no fuel) approx. 138 kg (304.2 lbs)

625: Weight (no fuel) approx. 146 kg (321.9 lbs) Fast då är det den fula med dubbla pipor! 625-02 vägde väl ca 135kg

640: Weight (no fuel) approx. 149 kg (328.5 lbs)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top