M@tte
Medlem
Har kört fast helt i felsökningen, vet inte riktigt vad som hänt med hojen. Kan börja med att jag fick ett metalliskt skrammel/tickljud som troligtvis kom från kamkedjespännaren. Ljudet fanns bara på tomgång och försvann vid belastning. Efter lite sökningar här på forumet så blev det till att beställa en ny. Hann ut och åka någon mil innan jag fick hem grejerna och då fungerade den hur bra som helst. Sista gången jag kickade igång den så var den lite mera trögstartad än vanligt. Fick kicka en 3-4 ggr innan den hoppade igång, sen gick den precis som vanligt. Tänkte att nu är det dags att justera ventilspelet. Skulle ut och ta en sista sväng dagen efter. Men när jag försöker kicka så tar det i princip tvärnit när jag gör den vanliga kickproceduren. Verkar som om den bygger komp. så in i bänken efter att klicket hörs. Har tagit bort ventilkåpan och varit ur med kamen för att kolla "autodekompmekanismens funktion) Så här i efterhand så verkar denna mekanism och om jag fattat det rätt endast ha funktionen att ge ifrån sig ett klick vid TDC. Monterade tillbaka allt eftersom den fjädrade ut till sitt yttre läge. Mekaniskt så funkar allt som det ska när man kickar runt motorn. Alla märkningar står rätt på drev och kamen, svänghjulet står en aning efter markeringen på pickupen. Justerade ventilspelet och sedan ihop med grejerna igen och med den nya spännaren med. Samma sak fortfarande. Soppa får den och gnista finns (frågan är väl om den är tillräcklig?) Sprayade på lite startgas vid ett försök och då sköt den salut
Sammanfattningsvis i detta något röriga inlägg: Den vägrar tända och kompression finns det som sagt i överflöd när klicket hörs. Det som är underligt är ju att detta hände över en natt utan att ha rört någonting.
/En novis som välkommnar alla relevanta tips.
Sammanfattningsvis i detta något röriga inlägg: Den vägrar tända och kompression finns det som sagt i överflöd när klicket hörs. Det som är underligt är ju att detta hände över en natt utan att ha rört någonting.
/En novis som välkommnar alla relevanta tips.
Last edited:

Gick hur rent och fint som helst med jämn gång.