KTM 660 som är svårstartad

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Har En KTM 660 (04) som är svårstartad. Först var den svårstartad både kall och varm. Har justerat in ventilerna efter tips om för tajta insugsventiler och nu startar den kall men inte varm. Kan man trixa lite med förgasaren på något vis ? (Jag vet om det röda reglaget på förgasaren)

Andra förslag ?

Har försökt ställa tändpunkten också genom att justera generatorkåpan men jag kan inte vrida kåpan mer än vad jag gjort och den träffar inte riktigt som den ska. Den undre markeringen på hjulet ligger i linje med pulsgenratorns markering. Egentligen mekhandboken borde vara den övre markering (enligt bilden från mekhandboken för 660) men det går som sagt inte i nuläget.

Kan man justera pulsgeneratorns position ?

Tacksam för tips.

Bifogat

• untitled.JPG
    untitled.JPG
    20.6 KB · Visningar: 211
Last edited:
Om den reagerade på ställning av ventilerna så är frågan om du srtällde dom tillräckligt rätt? (inte för tigt) vad gäller tändpunkten Du kör med lampa på svänhjulet antar jag.. Du vet väl att det är skillnad på varvtal -... dvs på tomgång och under 3000v är det en viss förtändning och vid 5000+ annan. Tänkte att du ev läst tändpukt vid över 5000v och läste av under 3000v?

pullsgivaren brukar jag slipa ur hålen på och ställa hejdvillt på xr650 mf ..Ingen fara så länge dom inte spikar!!

Går den bra när den väl startat?
Har du provat att gasa till 4-5ggr innan start för att på så vis ge den en sup med axpumpen?

Om den reagerade på ställning av ventilerna så är frågan om du srtällde dom tillräckligt rätt? (inte för tigt) vad gäller tändpunkten Du kör med lampa på svänhjulet antar jag.. Du vet väl att det är skillnad på varvtal -... dvs på tomgång och under 3000v är det en viss förtändning och vid 5000+ annan. Tänkte att du ev läst tändpukt vid över 5000v och läste av under 3000v?

pullsgivaren brukar jag slipa ur hålen på och ställa hejdvillt på xr650 mf ..Ingen fara så länge dom inte spikar!!

Går den bra när den väl startat?
Har du provat att gasa till 4-5ggr innan start för att på så vis ge den en sup med axpumpen?

Jag slällde ventilerna ganska exakt tror jag, men det är klart att de kan bli lite tajtare än det är tänkt beroende på hur pass tröjt rätt dimension på bladmått går. innan var de iaf ännu tajtare så bättre blev det.

Har egentligen inte jobbat något alls med tändningen, (lampa behöver man ju utan varvräknare) såg bara att pulsgivaren och svänghjulets markeringar inte låg i linje som de skulle och att jag inte kunde vida så pass som jag behövde. Kan inte detta påverka starförmågan ? Men slipa ur hålen för pulsgivaren kan jag ju prova.

När den väl startar så går den exemplariskt. Är bara svår att få igång igen om den är varm. Ska prova med gasen lite idag på em. Tack för svaret (en fd kramfors bo till en annan).

Kan tomgångsinställningen påverka startförmågan så pass att den blir svårstartad ?

Startar alltid min utan choke när det är kallt, och utan varmstart när den är varm. Ger den bara 2-3 snabba gasningar först så....

Som boost säger så ska markeringarna falla rätt vid varv över 5k typ.

Mvh Bjürne

Startar alltid min utan choke när det är kallt, och utan varmstart när den är varm. Ger den bara 2-3 snabba gasningar först så....

Som boost säger så ska markeringarna falla rätt vid varv över 5k typ.

Mvh Bjürne

Ok men är det vanligt eller ska man alltid ge den ett par snabba gasningar ? Läst något om att man skulle ge den 1 i instruktionen, från början gav jag ingen alls vilket kanske var en stor del av felet för nu får jag faktiskt igång den ganska enkelt både varm och kall. Använder inte heller varmstarten.

Detta är nämligen min första stånka med endast kick så man är ju ovan.

Last edited:
Startar inte en motor på den första kicken när den är varm så luftar jag ur den med full gas och intryckt decomp typ 5 snabba kick sedan mprovar jag igen. provar max 3-4kick utan att lufta ur igen!! Det bildas ånglås på stutts som ställer till det onödigt detta försvinner när du luftar ur. Även med kall motor provar jag max 3 kick och går den inte då så luftar jag ur,,Det sparar en hel del svordommar och utsliten kick.

vad du bör göra är att ställa in luftskruven efter rådande klimat eller sätta i större lågfart , .Jag ställer om den titt som tätt beroende på väder och på vintern sopar jag även i större munstycken ...ex från 170 sommar i högfart till 175 vinter och lågfart 45 sommar till 55 vinter även nålen ett hack hissad. Då svarar den betydligt bättre än med sommarinställningen.

vad har du för prylar på cyckeln typ avgas och filter öppnad luftburk ? Med väldigt öppet system och filter kan man gärna sopa i stort lågfart. Om sitter 45 i med 55 som exempel.

Rör ej tändningen!! Låter inte som den är problemet

Startar inte en motor på den första kicken när den är varm så luftar jag ur den med full gas och intryckt decomp typ 5 snabba kick sedan mprovar jag igen. provar max 3-4kick utan att lufta ur igen!! Det bildas ånglås på stutts som ställer till det onödigt detta försvinner när du luftar ur. Även med kall motor provar jag max 3 kick och går den inte då så luftar jag ur,,Det sparar en hel del svordommar och utsliten kick.

vad du bör göra är att ställa in luftskruven efter rådande klimat eller sätta i större lågfart , .Jag ställer om den titt som tätt beroende på väder och på vintern sopar jag även i större munstycken ...ex från 170 sommar i högfart till 175 vinter och lågfart 45 sommar till 55 vinter även nålen ett hack hissad. Då svarar den betydligt bättre än med sommarinställningen.

vad har du för prylar på cyckeln typ avgas och filter öppnad luftburk ? Med väldigt öppet system och filter kan man gärna sopa i stort lågfart. Om sitter 45 i med 55 som exempel.

Rör ej tändningen!! Låter inte som den är problemet

Eftersom jag just köpt hojen så har jag inte hunnit kolla i förgasaren än, men det sitter sebring slipon på, öppen luftburk med twin-air filter. Om det är orginalmunstycken i vilket jag inte kollat än så sitter det 165 högfart och 45 låg. (OBEKR nål på hack 4)

Men den går bra så den skulle kunna vara ombestyckad. SKa kolla så snart jag får tid.

Btw så får jag igång den nu utan problem både varm och kall utan choke & motsvarande för varmstart. Tror kick-tekniken var fel i kombination med tajta ventiler.

Det är ju väldigt vanligt att stånkor utan autodekomp o.sv är svårstartade varma.

Min 660 var riktigt gnällig varm trots att man använde varmstarten.

Spel å allt var OK, så det hör lite modellen till. Varmstart och en välplacerad kick på rätt sätt är nog receptet tror jag!

Det är ju väldigt vanligt att stånkor utan autodekomp o.sv är svårstartade varma.

Min 660 var riktigt gnällig varm trots att man använde varmstarten.

Spel å allt var OK, så det hör lite modellen till. Varmstart och en välplacerad kick på rätt sätt är nog receptet tror jag!

Om jag inte minns fel HAR 660 autodecomp.

Eftersom jag just köpt hojen så har jag inte hunnit kolla i förgasaren än, men det sitter sebring slipon på, öppen luftburk med twin-air filter. Om det är orginalmunstycken i vilket jag inte kollat än så sitter det 165 högfart och 45 låg. (OBEKR nål på hack 4)

Men den går bra så den skulle kunna vara ombestyckad. SKa kolla så snart jag får tid.

Btw så får jag igång den nu utan problem både varm och kall utan choke & motsvarande för varmstart. Tror kick-tekniken var fel i kombination med tajta ventiler.

Den bestyckningen är faktist rätt bra för dom var för fet org 165-170 är vanlig när dom har öppet system och kn filter . lågfarten kan man alltid ha större typ 50-55 det förbättrar bar svaret på gasen i botten och startar lättare + går dinstingtare ner på tomgång som kan vara avgörande vid weelning .dvs. Bättre motorbroms

Jo autodecomp har dom (tyvär)

Min 660 hade då inte det iaf.

Om vi nu snackar Ktm Smc 660, vilket jag utgår från?

=)

Då var det nog något fel på din.

Källa: KTM's användarmanual modell 660 SMC

Hand decompression lever
The hand decompression lever 2 is only used in two special cases:
a) When the engine stalled.
It is possible that the starter motor is not able to crank the engine on the
next attempt. This is due to the fact that the automatic decompressor
doesn’t work properly. If this happens, pull the manual decompression
lever and start again. Afterwards normal starting will be possible.
b) When you want to push the motorcycle.
While pushing, pull the hand decompression lever to make it easier to get
the engine going.

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    12.7 KB · Visningar: 116
ktm

Lite trådlyft.
Jag har en ktm 660 -04. tror att jag har fel på autodekompen. Någon som vet om man kan ta bort den? eller påverkas oljetrycket eller nått om den är borta från kammen?

Hur yttrar sig felet ?

Det är bara en fjäder och en bricka modell konstig som skall bort.

Den påverkar inte oljetryck eller något.

Den startar inte med kicken längre, men knuffar jag den så startar den, Tänkte att den kanske släpper kompet vid fel tidpunkt.
Men då tror du man kan plocka bort den o prova om den startar då?

Den startar inte med kicken längre, men knuffar jag den så startar den, Tänkte att den kanske släpper kompet vid fel tidpunkt.
Men då tror du man kan plocka bort den o prova om den startar då?

Om den går som den skall när du knuffar igång den (vilket är en merit i sig) så verkar ju komp-fel lite långsökt.

Sen att börja med att skruva ner kam och bröte för att hojen inte startar på kicken upplever jag som att börja i fel ände.

Börja du med att kolla ventiler,förgasare,stift och han som kickar.

Jag har satt motorn i en crosskart, så de gick att dra igång den. Den starta på kicken hur lätt som helst, men sen hände nått, den tänder inte när ja kickar. Inte med startgas heller, har bytt stift, o bensin får den. Men när jag drog den så starta den. Tycker inte att ventilerna kan komma så med en gång.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman