KTM 660 smc som droppar...

Schazoo

Too long: diden't read!
Gick med
20 Sep 2010
Ort
Sthlm
Hoj
XJ6N
Hej,

Jag har nyss införskaffat en KTM 660 smc och har några frågor som jag skulle uppskatta att få några svar/kommentarer på.

Efter att hojen stått i garaget i ca 1 dygn så kollade jag till den och det var en fuktig fläck av bensin under den, detta droppade ifrån den lilla blå gummislangen ifrån förgasaren. (bilden)
Och när hoj skakar t.ex. när man ska kicka ingång den så kommer det mer bensin, det rinner inte men det droppar mycket mer än när den står helt stilla.
Hur mycket och hur längre är normalt för en 660?


Sen hade förra ägaren köpt ett nytt bakdäck och när vi kom hem (typiskt nog) så såg vi att kedjan har skavt på bakdäckets kant. Hur är det bästa sättet att fixa det?
Var i kontakt med förra ägaren men han sa bara "det är original måtten på kedjan och däck."


Tack på förhand. :Bugar
 

Bifogat

  • IMG_0102.jpg
    IMG_0102.jpg
    239.1 KB · Visningar: 80
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Att kedjan skaver lite på däcket är helt OK sålänge de inte är allt för mycket. Så är det på många motarder när man byter däcksbredd eller tom däcksfabrikat (lite olika faktiska mått trots samma siffror). Ta gärna en nära bild bakifrån så man kan se så alla distanser sitter på rätt plats

Ser ingen bild, men antagligen håller inte flottören riktigt tätt. Om du tar bort flottörkoppen så kan du rengöra och hoppas på att det räcker, annars ny nålventil. No biggie.
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Nu ser jag inte bilden, men min 640 droppar och rinner när jag gör kraftiga inbromsningar eller om jag gungar den, detta beror i mitt fall på för hög flotörnivå vilket gör att förgasaren dränerar ur överflödet genom en slang.
 

Schazoo

Too long: diden't read!
Gick med
20 Sep 2010
Ort
Sthlm
Hoj
XJ6N
Ok, tack så mycket. :tummenupp

Men jag rengör flottörkoppen och får återkomma om det slutar droppa.
Jag kan ta lite bilder på kedja/däck och lägga upp dem lite senare.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ok, tack så mycket. :tummenupp

Men jag rengör flottörkoppen och får återkomma om det slutar droppa.
Jag kan ta lite bilder på kedja/däck och lägga upp dem lite senare.
Tag bort flottören och nålventilen, inspektera den, rengör och montera tillbaka! Förgasaren kan nog sitta kvar
 

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
haninge
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
ta gärna ur nålventilen... den som sitter i bakkant på dom svarta plast pontonerna (själva flottören) den sitter påhängd med hjälp av en liten ståltråd typ.... ta ur den och torka rent den... är gummi i toppen på den.... blås gärna med lite tryckluft (försiktigt) i sätet där gummit skall ligga an.... så ska den nog sluta läcka igenom... annars byt nålventil!

tag bort flottören och nålventilen, inspektera den, rengör och montera tillbaka! Förgasaren kan nog sitta kvar


jaha..... Tydligen långsam här åxå....
 
Last edited:

Schazoo

Too long: diden't read!
Gick med
20 Sep 2010
Ort
Sthlm
Hoj
XJ6N
Här kommer lite bilder på kedjan som skavt på däcket.
Bild 1: Hur kedjan har skavt på däcket.
Bild 2: Avståndet mellan kedjan och däcket.
Bild 3: Närbild på kedjan och däcket.
Bild 4: Övre delen av kedjan med underljus.
Bild 5: Undre delen av kedjan med underljus

Nu visade det sig att kunskapen att ta sig in i förgasaren fanns inte i familjen som jag trodde så det är lite svårare än vad ni får det att låta :confused:

Har en manual fast den är på engelska men jag ska läsa igenom lite noggrannare och se om en instruktion finns :jisses

Mad Pr0ps till Olizsthlm som lånade mig kameran :yoparty :banana
 

Bifogat

  • DSC_0356.jpg
    DSC_0356.jpg
    231.7 KB · Visningar: 61
  • DSC_0357.jpg
    DSC_0357.jpg
    227 KB · Visningar: 66
  • DSC_0339.jpg
    DSC_0339.jpg
    231.7 KB · Visningar: 75
  • DSC_0340.jpg
    DSC_0340.jpg
    230.8 KB · Visningar: 65
  • DSC_0352.jpg
    DSC_0352.jpg
    231.5 KB · Visningar: 82

Ziggy

Ny medlem
Gick med
3 May 2009
Ort
Stuvsta
Hoj
KTM 990 SMT -09
Finns en skruv på förgasaren som man ska öppna för att släppa ut vatten/bensin efter tvätt. Kolla så den är åtdragen. Se manulen får att hitta rätt.

/S
 

Schazoo

Too long: diden't read!
Gick med
20 Sep 2010
Ort
Sthlm
Hoj
XJ6N
Jag tror det kommer ifrån en slang som går upp till toppen av förgasaren, nån typ av ventilation/dump? Men jag vet vilken skruv du menar och kommer kolla den med.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Här kommer lite bilder på kedjan som skavt på däcket.
Bild 1: Hur kedjan har skavt på däcket.
Bild 2: Avståndet mellan kedjan och däcket.
Bild 3: Närbild på kedjan och däcket.
Bild 4: Övre delen av kedjan med underljus.
Bild 5: Undre delen av kedjan med underljus

Nu visade det sig att kunskapen att ta sig in i förgasaren fanns inte i familjen som jag trodde så det är lite svårare än vad ni får det att låta :confused:

Har en manual fast den är på engelska men jag ska läsa igenom lite noggrannare och se om en instruktion finns :jisses

Mad Pr0ps till Olizsthlm som lånade mig kameran :yoparty :banana

HAHA. det lilla e inget o oroa sej över. mitt ser ut såhär, möjligen mer nu. köp smalare däck om du tvunget vill. typ smalare modell. Pirelli diablo är smalt, men suger i övrigt.
 

Bifogat

  • IMG_0359L.jpg
    IMG_0359L.jpg
    122.5 KB · Visningar: 89
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top