KTM 660 SMC skrammel

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Har de senaste milen börjat höra oljud, knackande och metalliskt swichande från motorn som jag inte kunnat lokalisera riktigt var.

Stack till en stor mc handlare och pratade med mekanikern.

Han berättade att jag kunde kolla efter glapp i vevaxeln genom att öppna kåpan på höger sida för statorn eller va det heter. Gjorde det och kände inget glapp

Det andra jag skulle kolla var kopplingskorgen och axeln där så jag lade ned hojen , för att slippa tömma olja. Tog bort kåpan och kände på allt.

Skrammlet som hördes värst var i friläge då kopplingen var släppt men slutade då jag koppla.
Det ljudet försvann till 80% efter att jag som på videon visar att jag dragit åt de 6 bultarna i korgen men det finns lite spel som jag är orolig över så kolla gärna och kommentera.

http://www.youtube.com/watch?v=gf-ytQ-9bNQ

[YOUTUBE-ID]http://www.youtube.com/watch?v=gf-ytQ-9bNQ[/YOUTUBE-ID]

nej nu tänkte du fel.. kamkedjan går till kamaxeln och kontrollerar öppning o stägning av ventilerna. går kedjan av blir det motorhaveri. 4 takt vettu!

till trådstartaren: skramel kan vara lösa metalbitar, tex en trasig kugg. e du haj på motorer så riv motorn o kolla att allt ser okej ut.kan vara ngt lager som behövs bytas.kolla glapp osv.kontrolldra alla bultar osv .kugghjul ska inte glappa. kan vara mycket helt enkelt..:va

Ändar ljudet när du kopplar?

Tror du kan få mindre vibrationer om du byter nållagret till kopplingskorgen. Centrumaxeln där tror jag inte är nån. Fara om lagret glappar. Men kan ju kanske orsaka ljud. Byt när du ändå är inne o pillar kostar nog inte mer än 5-600 hundra. Tycker korgen din verkar glappa för mkt.

Erfarenheter från min Sukka. Kunde inte lägga i nollan. Tänkbar orsak (vilket det var) muttern som håller inre kopplingskorgen har släppt.
Och är den muttern lös kan hela kopplingskorgen vicka som du visade.
Dvs lossa de 6 skruvarna som håller yttre kopplingskorgen. Stegvis runt om tex 1 varv i taget tills yttre kopplings går att lyfta ut. Sedan plocka ut plattorna och lägg dem exakt som du tar ut dom för de kan ha olika sidor. Längst in muttern på axeln. Böj undan eventuell plåtsäkring. Lossa muttern. Ta ut plåtsäkring och banka den platt med hammare. Sätt tillbaka plåtsäkringen. Skruva dit muttern. På min Sukka skulle den dra med 50Nm. Böj plåtsäkringen så den låser muttern.
Sätt tillbaks alla plattorna och yttrekopplingskorgen med fjädrarna och sedan de 6 skruvarna. Dra skruvarna 1 varv i taget runt om för att tajta fjädrarna jämt. Jag drog skruvarna tills de bottnade.
Vad det gäller den lilla skruven i mitten på kopplingen ser det inte likadant ut på min sukka men den finns. På andra sidan vid kedjedrevet i kopplingsmekanismen som trycker en stång genom axeln och påverkar kopplingen. Den lilla skruven ska dras till inget glapp (mot kopplingstången) och sedan lossas 1/4 varv och sedan finns det en låsmutter som låser den.

Last edited:
så för att kolla om korgen kan dras åt bättre ska jag skruva ut de 6 bultarna, ta bort lamellerna och finna något att spänna åt så korgen sitter bättre?
Och om den fortfarande kan röras så mkt som i videon får jag utgå från att det är ett lager som måste bytas ut?
Inget fel på kamkedjan.
Har inte direkt någon mekplats utan går igenom hela motorn i vinter då jag har, detta är mer för att kolla det akuta, vill gärna inte att kopplingskorgen släpper och slåt itu halva motorn =)
Någon som VET om glappet/spelet på denna motorn skall vara där?

Erfarenheter från min Sukka. Kunde inte lägga i nollan. Tänkbar orsak (vilket det var) muttern som håller inre kopplingskorgen har släppt.
Och är den muttern lös kan hela kopplingskorgen vicka som du visade.
Dvs lossa de 6 skruvarna som håller yttre kopplingskorgen. Stegvis runt om tex 1 varv i taget tills yttre kopplings går att lyfta ut. Sedan plocka ut plattorna och lägg dem exakt som du tar ut dom för de kan ha olika sidor. Längst in muttern på axeln. Böj undan eventuell plåtsäkring. Lossa muttern. Ta ut plåtsäkring och banka den platt med hammare. Sätt tillbaka plåtsäkringen. Skruva dit muttern. På min Sukka skulle den dra med 50Nm. Böj plåtsäkringen så den låser muttern.
Sätt tillbaks alla plattorna och yttrekopplingskorgen med fjädrarna och sedan de 6 skruvarna. Dra skruvarna 1 varv i taget runt om för att tajta fjädrarna jämt. Jag drog skruvarna tills de bottnade.
Vad det gäller den lilla skruven i mitten på kopplingen ser det inte likadant ut på min sukka men den finns. På andra sidan vid kedjedrevet i kopplingsmekanismen som trycker en stång genom axeln och påverkar kopplingen. Den lilla skruven ska dras till inget glapp (mot kopplingstången) och sedan lossas 1/4 varv och sedan finns det en låsmutter som låser den.

Tack för det men mina växlar går u hur bra som helst och kopplingen Känns, super. Och mek beskrivningen stämmer kanske inte alls från din sukka r4 till min enstånkare, har kedjedrevet på andra sidan med ( LC4) men det vore ju inte fel om det var en sådan hoj jag nu hade för i övrigt var det ju fint beskrivet, och de kanske är rätt likt iaf, ,vem vet ...

Inte raketforskning

Men föregående Suzukiägare har rätt.

Bara skruva loss lamellerna o plocka ur. Sen kommer du se på centrumbulten om det glappar där. Bara vika undan låsbrickan o sen lossa centrumbulten. Föreslagsvis med en slagande mutterdragare..

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back