KTM 660 SMC koppling

ZIPP0

Medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
En sån där som låter högt
Hjääälp

På väg hem från jobbet idag dag så märkte jag att mitt kopplings handtag inte gick hela vägen in som förut, det tog stop ca 1 cm från styr handtaget , så jag bytte kopplings oljan och såg att oljan var mörk, såg 2-3 små små metall liknande spån typ 0.5 mm små.

la sedan ny olja (biltemas lhm+ oljan) i kopplingen och luftade, men handtaget gick fortfarande inte in hela vägen, tänkte inte så mycket mer på det.

jag gick ut och testade , wheelade en lite längre sträcka, tar ner den och ska växla upp, och kopplingen är hård, går ej att dra in handtaget

den är typ stum och kopplar inte ett dugg..

Har börjat wheelia med knät på sadel från hastigheter runt 85-95 och kopplar upp den på fyran då..Har gjort detta ca 25 ggr

Jag vet inte om det har gjort så att jag slitit ordentligt på kopplingen eller något där i

vet inte vad jag ska göra nu ,

Tog bort den där slav cylindern där nere och plockade bort "kolven" såg en rätt så djup repa, kan det vara det som ställer till detta och inte trycker ut kolven ordentligt? och därav de små metall spånen.

Bild:

Bifogat

• 20100625071.jpg
    20100625071.jpg
    234.5 KB · Visningar: 109
Dina symptom låter inte som slitage utan som fel på något i mekanismen. Hur rör sig kolven när du plockat av slavcylindern och torrkör i luften?

Krokig pinne (den som går genom motorn) är vanligast men givetvis kan kolven kärva ffa efterssom du uppenbarligen har en repa.

Dina symptom låter inte som slitage utan som fel på något i mekanismen. Hur rör sig kolven när du plockat av slavcylindern och torrkör i luften?

Krokig pinne (den som går genom motorn) är vanligast men givetvis kan kolven kärva ffa efterssom du uppenbarligen har en repa.

ja, det är nog något fel på mekanismen som du säger,

De sista 5 minuterna då kopplingen fungerade så var det som att det var stop i system/täppt den sista centimetern,

Torrkör jag så åker kolven ut , men håller jag tryck mot kolven med fingret och pumpar kopplingen så kommer det ut olja omkring kolven (pga repan) då den inte tätar helt,

slav cylindern måste ju bytas ändå,

Men jag tror ändå inte det löser det andra problemet, med att det tog stop den sista centimetern.

jag tog även ut lamellerna idag då jag hört man ska kunna justera "pinnen", men förstod inte vad/hur dem justerade, pinnen såg rak ut :P

kolven sätter väl tryck på pinnen som sedan kopplar ur?

kulan är inte så rund (om det nu ska vara så) där dem möts, det har blivit en liten plan yta på kulan,

Ska jag kunna tryck in "pinnen" på bilden med något? det är väl den pinnen vi pratar om :P

provade men det gick fan inte, rörde sig inte 1 mm

Bifogat

• 20100626080.jpg
    20100626080.jpg
    237.8 KB · Visningar: 110
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...