KTM 660 SMC bränsleförbrukning

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Tjenare! Som jag tidigare har nämnt så närmar sig köpet av A2-hoj. Valet står mellan DRZ400 och 660 SMC. Uppgifterna jag har hittat på 660:in säger den dricker 0,6-0,8 liter milen. Det kan väl ändå inte stämma? DRZ:an dricker endast 0,3, men det är SMC:n jag egentligen vill ha. Jag kör 250-300 mil hoj i månaden, så bränsleförbrukningen spelar en ganska stor roll eftersom att jag inte har någon vidare inkomst.

Jag tackar for svar! :)

varför skulle det inte kunna stämma? drzn plockar väl inte ut särskilt mkt effekt.
välj hoj med hjärtat.

Kan mycket väl stämma, min 625a med mindre motor och effekt än 660:n, drar absolut 0,6 och uppåt om man gasar lite.
Vid motorväg eller "fiskörning" så kommer jag cirka 15 mil på en tank, tanken är cirka 9L.

Kör du närmre 300 mil i månaden så tycker jag inte du ska köpa en 660 eller annan motard heller för den delen, då blir det service väldigt ofta (vilket också kostar) plus att du snabbt sänker värdet på motorcykeln om du kör så långt, många månader.

Kan mycket väl stämma, min 625a med mindre motor och effekt än 660:n, drar absolut 0,6 och uppåt om man gasar lite.
Vid motorväg eller "fiskörning" så kommer jag cirka 15 mil på en tank, tanken är cirka 9L.

Kör du närmre 300 mil i månaden så tycker jag inte du ska köpa en 660 eller annan motard heller för den delen, då blir det service väldigt ofta (vilket också kostar) plus att du snabbt sänker värdet på motorcykeln om du kör så långt, många månader.

Okey, tack för svaret! Det är det som är det vackra med en DRZ. Det är knappt någon service. Det kommer ju t.o.m bli billigare med en DRZ istället för min YZF R125 :) Det är motard jag ska ha. Jag känner mig inte riktigt hemma på sport eller något annat än motard. Men jag måste hålla in lite på bränsleförbrukningen :)

Motard är apkul såklart, men 300 mil låter väldigt mycket, är det tänkt att du ska pendla osv?

Jo tack, jag körde motard i ett år. Och det var riktigt jävla roligt! Och det var bara en 125:a. Nej. Jag kommer att pendla med bil. Jag kör så mycket på kvällar och helger. Och det är lugnt. Du behöver inte tro på det. Det är inte många som gör det haha x)

Kvalitet > Kvantitet.

Jag hade hellre köpt en 660 och kört lite färre, men jävligt roliga, mil istället för en inte lika rolig drz och kört mer mil.

Kvalitet > Kvantitet.

Jag hade hellre köpt en 660 och kört lite färre, men jävligt roliga, mil istället för en inte lika rolig drz och kört mer mil.

Om man söker en MC som nöjesfordon så håller jag med dig men jag gissar att TS behöver en pendlarmoppe och då är 660n inte att rekommendera.

Utöver vad Lindgren nämnde ovan så vibrerar den rejält också vilket i längden inte är så trevlig om man ligger och pendlar landsväg.

Vill man få ner bränsleförbrukningen så kan man ju dreva upp hojen. Men då blir den ju även tråkigare att köra.

Du skriver att du inte har någon vidare inkomst och letar efter en bränslesnål mc.
Det du istället ska titta på är serviceintervallerna och reservdelspriserna och vad dom
Kommer kosta i försäkring!
Där kan du spara pengar på att välja rätt mc.

Jag tor att 660'n drar 0,5-0,6 och drz'n 0,4-0,5. (I Verkligheten)

Landsväg runt 100 utan minsta bus drar min husa 650 ca 0,3... 300 mil körde ja f.ö över en hel sommar första året me hojjen, då tyckte ja ändå att ja körde mycke me tanke på hojtypen...

Du skriver att du inte har någon vidare inkomst och letar efter en bränslesnål mc.
Det du istället ska titta på är serviceintervallerna och reservdelspriserna och vad dom
Kommer kosta i försäkring!
Där kan du spara pengar på att välja rätt mc.

Hojen kommer liksom inte vara "min". Den ska tillhöra en 50-årig gråhårig gosse (gubbe?) och jag får låna den för att köpa mjölk ;) Så försäkring är inget att oroa sig för. Servicen är ju typ samma på SMC och DRZ.

Men jag tackar för alla svar :)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...