Ktm 660 Smc 2005

Zeb_Macahan skrev:
Glöm inte att dom har tjockat till den 7 kg. trots att den fortfarande inte har elstart...

Snart 640LC4 varning.... göra en ny modell tyngre... :(

//jaG


Kolla in viktskillnaden på 625 SMC'n då, typ 14 kg nåt sånt. :(

Jag snackade med Ragnar för ett tag sen om det här med vikterna som anges på KTMs hemsida och han påstod att vikterna för 625/640/660/Duke inte stämde, att dom var gamla. Han hade inga nya att förmedla men..... Det här var alltså innan sidan uppdaterats med 2005'orna. Nu verkar ju alla vikterna vara uppdaterade så det är kanske först nu man kan lita på dom någorlunda. Kanske....
 
Tom Byron skrev:
7kg ? från -04 till -05 ?

660 03/04 är i princip samma hoj. Torrvikt 131 kg (1 kg mindre än 625)

660 05 väger 138 kilo torrvikt. Med andra ord 7 kg tyngre än förra året.

Ang. fel vikt på deras hemsida: Den är besiktigad med den lägre effekten, typad enligt COC och i manualer samt verkstadshandböcker anges vikten till 131 kg torr, det borde stämma. Med andra ord är den nya tyngre.

Göra en ny hoj tyngre är en skam när det verkar som design gått före nytta (dubbla, fulare ljuddämpare)

:( :brinnerup

//jaG
 
Spider skrev:
Men vad i :huvet har dom ställt till med på nya 640'n :va :död Är det nåt SuperDuke-komplex som smugit sig in här eller....????

Och alla motarder verkar få samma bak med dubbelpipor.... Men är inte looken ovanligt lik nya XT660X'n :confused:

På andra sidan några bergstoppar har ju några i alla fall lyckats med designen av stjärten på en hoj (SM510R). :tummenupp


x

:zpy

Ful!
 
Joo.. FET är den. Alla KTM:s bågar baserade på LC4:an är FETA. Själv gillar jag små och smärta hojar, gärna italienskor ;)

- Johan
 
Spider skrev:
Men vad i :huvet har dom ställt till med på nya 640'n :va :död
x

Nja den är väl inte fulare än kåpan som sitter på 640 idag.
Eller man kanske ska säga att den är lika ful :hihi

Marals76 skrev:
Here we go again :öga

Vadd? :7peta Menar du att, t.ex Husqvarnan inte är snyggare och smidigare än en 640?
 
Någon som vet om motorn är vässad eller är effekten fortfarande densamma?

den nya 660 KAN ju bli snygg(are):
 

Bifogat

  • 660 -05 mod3.JPG
    660 -05 mod3.JPG
    135.8 KB · Visningar: 189
Last edited:
SkorvKalle skrev:
Någon som vet om motorn är vässad eller är effekten fortfarande densamma?

den nya 660 KAN ju bli snygg(are):


Troligen sänkt effekt för att få den mer körbara, jmf. vad det gjort med RFS modellerna. :hihi
 
mr_rockster skrev:
Joo.. FET är den. Alla KTM:s bågar baserade på LC4:an är FETA. Själv gillar jag små och smärta hojar, gärna italienskor ;)

- Johan
:hihi :arsele
 
Last edited:
Hm, ja vid närmare eftertanke känns det helt å h-e.
7 kilo tyngre? Då blir nog 660:n helt död på en motardbana.
Må vara att den är frän med dubbla pipor, men originalpiporna
lär man ju byta ut för bättre drag och ljud, och vad kostar
inte det med TVÅ slip-on. Ooooooooooooooooooooonödigt!!! :kocko
Jag behåller nog min -04. Den borde närmast stiga i pris....... :hihi
Eller så får jag köpa en EXC, om nu den håller för att även ta mig
fram o tillbaka till jobbet 600 mil/säsong.....?!?!?!
Då har jag ju en smidigare banhoj också.
Nån här som har erfarenhet av att lägga mil med en EXC?
Ärligt, håller den? (ja, jag kan ställa ventiler och har ett oljefat i garaget
så den biten är inget problem, vill bara inte riskera ras)
 
Nightwish skrev:
Nån här som har erfarenhet av att lägga mil med en EXC?
Ärligt, håller den? (ja, jag kan ställa ventiler och har ett oljefat i garaget
så den biten är inget problem, vill bara inte riskera ras)

Inga problem att lägga lite mil, i år körde jag ca 300 mil med min exc 450 både på bana och landsväg. Nu har jag köpt en 525 som har kommit upp i 190 mil med och det ända jag har gjort är vanliga servisar och gett den lite kärlek,pussat lite på den. Är tok nöjd hade an 660 innan och exc:n är sååå mycket smidigare men har inte samma drag *suck*

dock har jag inte legat gämn fart i flera mil utan när jag kör 3 mil på R 45 till GBG så är det ju bakhjul från tfrafik ljusen och stoppi fram till ljuset. funkar skit bra som sagt.
 
liljekvist skrev:
Inga problem att lägga lite mil, i år körde jag ca 300 mil med min exc 450 både på bana och landsväg. Nu har jag köpt en 525 som har kommit upp i 190 mil med och det ända jag har gjort är vanliga servisar och gett den lite kärlek,pussat lite på den. Är tok nöjd hade an 660 innan och exc:n är sååå mycket smidigare men har inte samma drag *suck*

dock har jag inte legat gämn fart i flera mil utan när jag kör 3 mil på R 45 till GBG så är det ju bakhjul från tfrafik ljusen och stoppi fram till ljuset. funkar skit bra som sagt.

Inte samma drag? Yaiks, jag som tycker att 660:n är slö..... Blev avhängd
direkt på rakorna i linköpingsracet av YZF 450 m.m.
Sen bromsar jag ikapp och kör snabbare i själva kurvan, men sen i utgången
så bara försvann de i horisonten....
 
Nightwish skrev:
Inte samma drag? Yaiks, jag som tycker att 660:n är slö..... Blev avhängd
direkt på rakorna i linköpingsracet av YZF 450 m.m.
Sen bromsar jag ikapp och kör snabbare i själva kurvan, men sen i utgången
så bara försvann de i horisonten....

Är det verkligen så? Långsamma svängar kan jag ta, men i fart är min 660 bra mycket kvickare än en 450 CRF.... är yamman mycket vassare eller är mitt ex bra? Eller har du inte plockat bort locket för luftburken :tungan :gnissla

//jaG
 
Zeb_Macahan skrev:
Är det verkligen så? Långsamma svängar kan jag ta, men i fart är min 660 bra mycket kvickare än en 450 CRF.... är yamman mycket vassare eller är mitt ex bra? Eller har du inte plockat bort locket för luftburken :tungan :gnissla

//jaG

Jodu den är avstrypt som den ska vara, och Sebring slipon. Annars original.
Kan ju vara så att Jonas N. på Carlbarks inte har en helt original YZF förstås...
Jag kan väl inte mer än att hålla stumt rakt fram, borde inte vara så mycket
körteknik som brister, annat än att försöka ha mer fart ut ur kurvorna, men
nu jämför jag bara rena acc från en mkt långsam chikan och då vart jag efter.
 
Nightwish skrev:
Inte samma drag? Yaiks, jag som tycker att 660:n är slö..... Blev avhängd
direkt på rakorna i linköpingsracet av YZF 450 m.m.
Sen bromsar jag ikapp och kör snabbare i själva kurvan, men sen i utgången
så bara försvann de i horisonten....


Med drag menade jag vridet, klar mycket mer bottendrag i min gammla 660 med helsystem akra och bestyckad förgasare. 525:an behöver varvas mer och känns klenare, men jag åker brutalt mycket snabbare på 525:an på bana.
 
Hehe... Gillar faktist 525 SMR eller vad de heter en del också, fast det är KTM... Samtliga av deras LC4 serie ser tunga och osmidiga ut (jämfört med huskys 570, Husabergarna etc.) Har även haft en 625:a och tyckte detsamma då.

- Johan

Marals76 skrev:
Here we go again :öga
 
mr_rockster skrev:
Hehe... Gillar faktist 525 SMR eller vad de heter en del också, fast det är KTM... Samtliga av deras LC4 serie ser tunga och osmidiga ut (jämfört med huskys 570, Husabergarna etc.) Har även haft en 625:a och tyckte detsamma då.

- Johan


såg att du var från lidköping. Kör ni fortfarande i den gammla ladan med en liten bana i ???
 
Tjenare!

Det var faktist en gammal tennishall tro det eller ej ;).. Vi kör inte där längre. Fick inte ha den i vintras. Den skulle varit borta sedan längesen så han som har den vill inte hyra ut den till oss tyvärr. Han är lite konstig.....

- Johan

liljekvist skrev:
såg att du var från lidköping. Kör ni fortfarande i den gammla ladan med en liten bana i ???
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top