KTM 660 SMC - 03 Koppling tar knappt

ollen

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2016
Hoj
KTM 660 SMC 03
Tjena! Ny här på forumet och har problem med kopplingen på min KTM 660 SMC - 03.
Kopplingen tar extremt dåligt, den drar iväg på tomgång, växlarna går i hårt och får inte ens i neutral.

Har än så länge:
Bytt motorolja, Castrol Power 1 Racing 4T 10W-40
Luftat koppling och bytt olja, Statoil LHM+
Skruvat justeringen på handtaget till max

Detta hjälpte ingenting :galen

Har läst på forumet om problemet med glapp i mainshaft och att kopplingen tappar tryck på höga varv. Upplevde detta innan men nu även på tomgång, vad kan vara fel?

All hjälp med att hitta lösningen är välkommen, tack!

har du även luftat av nippeln som sitter på kopplingshandtaget? hade exakt samma problem på min superduke för ett par veckor sedan.

Du kan även ha fel på själva hudralkopplingen nere på blocket blir den inte bättre av luftning så köp alla bytbara gummidelar/plast till slavcylindern. Renovera med andra ord slavcylindern. Men duger inte det renovera även bromspumpen nr 32 på bilden.

Kan även ara låg nivå på oljan i kopplings pumpen... Kollat nivån?

Du kan även ha fel på själva hudralkopplingen nere på blocket blir den inte bättre av luftning så köp alla bytbara gummidelar/plast till slavcylindern. Renovera med andra ord slavcylindern. Men duger inte det renovera även bromspumpen nr 32 på bilden.

Borde inte slavcylindern läcka om packningar/gummidelar är kass?

- - - Updated - - -

Kan även ara låg nivå på oljan i kopplings pumpen... Kollat nivån?
Nivån uppe vid kopplingshandtaget kollades när jag bytte olja

Jag vet inte om den måste läcka så de syns utåt oljan kan ev rinna in i lådan om jag inte är helt ute o cyklar :va
Varför jag tror på slavcylindern i första hand är för att den oftast går väck (7 fall av 10) före handpumpen.

sry bara antog att det satt luftnippel även på din hoj, vilket de borde göra kan man tycka. jag luftade som en galning via nippeln nere vid motorn utan något som helst resultat. men ditt kopplingshandtag kanske är bättre designat så att det inte ska kunna fastna en luftbubbla där uppe som det gjorde på min.

lufta bakvägen kanske funkar? dvs pressa vätskan nerifrån och upp.

Och i 16 fall av 10 är luftningen problemet.Lossa locket på hc och tryck i vätskan genom luftnippeln på slavcylindern.

Det där låter väl som något jag skulle kunna ta mig en titt på. Bor ju halvtid i Karlskrona.

Fast först en strukturerad felbeskrivning.

Varmkör cykeln ordentligt. Ut och kör en sväng. Stanna med kopplingen indragen. Vad händer? Tenderar cykeln att dra iväg eller står den still?

Vad händer när du lugnt och försiktigt försöker slira iväg på kopplingen från stillastående? Hugger den eller slirar den?

VAd är där för känsla i handtaget. Går det tungt eller lätt? Är tryckpunkten fast eller varierar den?

Jag vet inte om den måste läcka så de syns utåt oljan kan ev rinna in i lådan om jag inte är helt ute o cyklar :va
Varför jag tror på slavcylindern i första hand är för att den oftast går väck (7 fall av 10) före handpumpen.

ska kolla om vätskan tar slut, isåfall vet vi förmodligen vart den var vägen :)

sry bara antog att det satt luftnippel även på din hoj, vilket de borde göra kan man tycka. jag luftade som en galning via nippeln nere vid motorn utan något som helst resultat. men ditt kopplingshandtag kanske är bättre designat så att det inte ska kunna fastna en luftbubbla där uppe som det gjorde på min.

lufta bakvägen kanske funkar? dvs pressa vätskan nerifrån och upp.

Detta är gjort redan gjort 3 gånger enligt instruktionerna i handboken (nerifrån). Hur luftar man den på andra hållet?

- - - Updated - - -

Och i 16 fall av 10 är luftningen problemet.Lossa locket på hc och tryck i vätskan genom luftnippeln på slavcylindern.

Detta är gjort redan gjort 3 gånger enligt instruktionerna i handboken (nerifrån) :/

- - - Updated - - -

Det där låter väl som något jag skulle kunna ta mig en titt på. Bor ju halvtid i Karlskrona.

Varmkör cykeln ordentligt. Ut och kör en sväng. Stanna med kopplingen indragen. Vad händer? Tenderar cykeln att dra iväg eller står den still?

Vad händer när du lugnt och försiktigt försöker slira iväg på kopplingen från stillastående? Hugger den eller slirar den?

VAd är där för känsla i handtaget. Går det tungt eller lätt? Är tryckpunkten fast eller varierar den?

Återkommer när detta är testat

Min vikt med fötterna i marken är tillräckligt för att hojen inte ska dra iväg. Slirar som den ska från stillastående. Handtaget går ganska tungt, samma tryck hela vägen. Känns precis likadant som innan problemet uppstod.

Detta är gjort redan gjort 3 gånger enligt instruktionerna i handboken (nerifrån). Hur luftar man den på andra hållet?

vet inte om jag missuppfattat men instruktionsboken säger att du ska lufta via nippeln som sitter på motorn?
osäker på om det är slav/master cylindern som sitter på motorn så därför ja skriver på motorn :P

lufta bakvägen innebär iaf att du sätter en slang på nippeln nere på motorn med en spruta på, modell större. och pressar in vätskan medans nippeln är öppen. på så sätt pressar man luften upp till vätskebehållaren vid styret istället för att pressa luftbubblorna nedåt.

slänger ut min fråga här också, jag har en ktm 690 smc r 2012 som jag har kopplingsproblem med, Den slirar helt enkelt, Jag har än sålänge bytt lameller, skivor, fjädrar samt olja utan vettigt resultat. Motorex 10-60 olja BTW. Vad mer kan vara orsaken till detta bekymmer? slavcylinder kass? luft som expanderar och bygger tryck? kolv i slavcylinder som ligger och trycker på stången? huvudcylinder? handtag? inte hunnit titta på slavcylinder osv ännu men jag undrar om jag tänker rätt och om någon mer kanske har lite input i det hela?

slänger ut min fråga här också, jag har en ktm 690 smc r 2012 som jag har kopplingsproblem med, Den slirar helt enkelt, Jag har än sålänge bytt lameller, skivor, fjädrar samt olja utan vettigt resultat. Motorex 10-60 olja BTW. Vad mer kan vara orsaken till detta bekymmer? slavcylinder kass? luft som expanderar och bygger tryck? kolv i slavcylinder som ligger och trycker på stången? huvudcylinder? handtag? inte hunnit titta på slavcylinder osv ännu men jag undrar om jag tänker rätt och om någon mer kanske har lite input i det hela?

Ja man kan undra om det är så att slavcylindern ligger och trycker lite. Demontera slavcylindern och kör en sväng och se om det slirar.

Det ser väl rimligt ut. Om du plockar ur stången och sätter ihop det igen. Sen provar du att köra iväg genom att sparka i första växeln. Slirar det fortfarande då?

Det slirar fortfarande.
passade även på att byta olja och lufta

Last edited:
Back