KTM 660 sänkes, eller så hjälper ni mig med bromsarna!

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
KTM 450 EXC
Jaa, nu är jag RIKTIGT arg!!!

Mina bromsar låter, ingen gnissel, utan mer SKRIIIIIK, bakbromsen är värst...Detta sker i låga farter, det är ett sjukt ljud alltså! Jag har försökt allt, kopparpasta, slipat beläggen, slipat skivorna, skrikdämparplattor, ALLT, men inget hjälper...Vad ska jag göra nu? Jag är ledsen, arg och lite ledsen...!

Mina bromsar låter, ingen gnissel, utan mer SKRIIIIIK, bakbromsen är värst...Detta sker i låga farter, det är ett sjukt ljud alltså! Jag har försökt allt, kopparpasta, slipat beläggen, slipat skivorna, skrikdämparplattor, ALLT, men inget hjälper...Vad ska jag göra nu? Jag är ledsen, arg och lite ledsen...!

Jag har exakt samma problem:mad: Man blir vansinnig

Jag kan ta emot dit maskin. När kan jag komma och hämta skrik maskinen?

eller menade skänka eller sänka!?

Ett sätt kan vara att köra bromsarna riktigt jävla varma..
Har du tvättat oken med starkt avfettning kan beläggen suga åt sig avfettningen o bli jävligt märkliga..
Skrik kan oxå uppkomma om det finns mindre ojämheter eller skevhet i skivan!

Ta loss skivorna o värm dom med gasolvärmare riktigt jävla ordenkligtför o få bort fett o skit .. o byt belägg

Kolla så att oken verkligen sitter rakt o att dom kan flyta tillräkligt, samt att hjulen linear ! o givetvis att skivorna sitter rakt på hjulen utan skräp el ngt imellan.
Dock så kanske skivorna redan är kassa.
Det kan va så att du kommer få byta både bromsskivor o belägg för o bli av med detta!
På min sporthoj tog bakbromsen väldigt dåligt och skrek, det avhjälptes med ny skiva o nya belägg! skivan va dock ganska slut

Återigen.. många bromsbelägg tål inte stark avfettning,

på 660n är det väl lite standard med skrikande bromsar?? har för mig att min 660 alltid lät så..

skivorna är det inget fel på alls, raka och utan ojämnheter eller hack...Beläggen ser väl si och så ut, nått hack i dom, vet inte var det kommer ifrån, men skivorna är OK, och löper okej, har haft dom nerplockade med kollat allt...SBS, är det bra belägg? tror det kostade 237:- för två belägg bak eller nått sånt, är desse belägg av bra kavlité?

Tacksam för svar!

Borra i grafitstavar,tex blyertsspetsar,i padsen och kolla om det kan hjälpa. Bosse Bildoktor kan inte ha fel.

skivorna är det inget fel på alls, raka och utan ojämnheter eller hack...Beläggen ser väl si och så ut, nått hack i dom, vet inte var det kommer ifrån, men skivorna är OK, och löper okej, har haft dom nerplockade med kollat allt...SBS, är det bra belägg? tror det kostade 237:- för två belägg bak eller nått sånt, är desse belägg av bra kavlité?

Tacksam för svar!

Jag hoppas de är bra, TomK sa det så jag litar på honom :) De ska monteras på i morgon om jag orkar.

SBS, är det bra belägg? tror det kostade 237:- för två belägg bak eller nått sånt, är desse belägg av bra kavlité?
Har såna på mitt ok (KTM-ok på en yamma :3freak). Åkte med dom för första gången idag. Eftersom det är lite kallt och dom är nya så har jag inte tuktat dom så hårt än men tyckte dom funkar kanon iaf. Bra bett.

Innan du byter några belägg,ta ner och dra dom lite mot ett sandpapper så du får du en "ny" yta att prova med.

Chansen finns att dom glasat lite.

långa_Farbror: Hehe, det är ett av dom moment jag skriver om i min text där uppe, det jag använde då var smärjel (stavning?) och drog av beläggen med, så någon yta där borde inte finnas...

Ajaa, tråkigt som fan detta, men får väl helt enkelt hoppas att nya belägg hjälper!

långa_Farbror: Hehe, det är ett av dom moment jag skriver om i min text där uppe, det jag använde då var smärjel (stavning?) och drog av beläggen med, så någon yta där borde inte finnas...

Ajaa, tråkigt som fan detta, men får väl helt enkelt hoppas att nya belägg hjälper!

Ok sorry :)

Läs om läs rätt på mig.

Jag hade det fenomenet, att det tjöt lite om man bromsade löst fram.
Jag skulle tippa på nya belägg fram, och bar, sen skall du bromsa hårt, när du väl bromsar, åk inte och "bara" småbromsa..
Men visst, det skall ju funka utan skrik.

Hoppas du löser problemet.
//J

SBS, är det bra belägg? tror det kostade 237:- för två belägg bak eller nått sånt, är desse belägg av bra kavlité?

Tacksam för svar!
Har provat dom lite på bana och tycker det funkar mkt bra. Blev ett långt uppehåll mellan dom gamla och sbs-beläggen men tycker ändå att sbs känns bra mkt bättre. Provade en lc4:a och tyckte bromsen var för stum... skulle direkt ha bytt till sbs-belägg och en mindre bromspump.

Last edited:
Min skriker också, fast bara i lägre hastigheter tror jag. Både bak och fram!

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN