Ktm 660 *ras*

Wassvik

Nyfiken i en strut =)
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
990R KTM Adventure
Hej

Verkar som att man lyckats rasa sin KTM nu efter en månads körning i år.
Hojen har nu gått 477mil o är en 660 -04 (uttagen06).
När jag köpte hojen i våras så hade den gått 280mil. Det första jag gjorde var att lämna in den för service (olja + filter bytades).
Nu i söndags var det dags för olje byte så jag bytade själv filterna o oljan (Motul 300v). Har lite mek kunskaper sen innan så det var inga större problem.
Efter 4 tankar så började hojen skramla rassla lite (i onsdags) men det var inte tillräkligt för att jag brydde mig. Igårkväll tog jag en liten sväng o efter en 15 min så kunde jag tydligt höra o ljud från motorn vid körning (trots slip on o öronpluggar i). När jag kom hem tappade jag ur oljan o märkte att den mindre pluggen (till växelådan) hade en KRAFTIG mängd spån på sig.
Vad tror ni kan vara orsaken till detta samt vad som kan ha rasat. Jag skall riva ner henne imorgon för att kontrollera men jag e nyfiken på vad som hänt.
Efter att jag gjorde oljebytet så kontrollerade jag noga mängden olja och att jag luftat rätt i ramen mm. Mina tankar ligger kring ett lagerras men jag kan inte förstå att det kan ha hänt efter bara 477mil och 85h på motorn.
Kom gärna med ideer :rolleyes:

Mvh Philip

Last edited:
Ja tyvärr låter det som ett lagerras. Lider med dig! Vad som är osaken är ganska svårt att säga innan du har rivit och kollat. Lycka till!

Efter ungefär samma mil var det vevlagerras på en arbetskamrats 660. Verkar vara materialproblem. Det bör väl finnas garantier kvar?

Off-topic: Varför säger alla skåningar "bytade"?

Mjaa jag leker ju outlaw då kan man inte prata Nationalencyklopedi =)
Japp fyllde rätt i ramen o motorn o sedan lät jag pluggen va ur i ramen o startade i typ 5 sec sedan när det ran det ur ramen o jag satte i pluggen.
Garanti där sa du nått, får kollas up

Mjaa jag leker ju outlaw då kan man inte prata Nationalencyklopedi =)
Japp fyllde rätt i ramen o motorn o sedan lät jag pluggen va ur i ramen o startade i typ 5 sec sedan när det ran det ur ramen o jag satte i pluggen.
Garanti där sa du nått, får kollas up

tveksamt med garanti efter 4 år.. men vist.. värt o kolla upp..
kolla även ventilspelet. kan va orsaken till skrammel. och det ska va rätt mycket spå på pluggen påstås det :)

tveksamt med garanti efter 4 år.. men vist.. värt o kolla upp..
kolla även ventilspelet. kan va orsaken till skrammel. och det ska va rätt mycket spå på pluggen påstås det :)

Garantin gäller från det datum hojen tas i bruk, och den där togs ju i trafik 06 så det kan mycket väl fortfarande vara garanti kvar på den, även om det kanske är KORT om tid tills att den går ut.
Glöm heller inte att konsumentlagen anger att du har väldigt gott om tid på dig efter att garanti tiden gått ut på att rapportera in fel som faller inom ramen för garantiåtgärd.
Minns jag rätt var det 6 eller 12 månader efter att garanti tiden gått ut....förutsatt att det som hänt skett under garanti tiden och att det är ett garanti relaterat fel.

Garantin gäller från det datum hojen tas i bruk, och den där togs ju i trafik 06 så det kan mycket väl fortfarande vara garanti kvar på den, även om det kanske är KORT om tid tills att den går ut.
Glöm heller inte att konsumentlagen anger att du har väldigt gott om tid på dig efter att garanti tiden gått ut på att rapportera in fel som faller inom ramen för garantiåtgärd.
Minns jag rätt var det 6 eller 12 månader efter att garanti tiden gått ut....förutsatt att det som hänt skett under garanti tiden och att det är ett garanti relaterat fel.

helt klart värt o kolla upp som sagt :tummenupp

Ush då inte bra. Vilken färg har spånet? är det guldfärgat så är det lagerras på veven:gnissla är det aluminium kan det bli billigare långsökt gissning nu men ktmarna brukar ju själv skruva upp muttern på utgående vevtapp som driver lammellkorgen startar med skrammlande motor och kan sluta med att muttern svarvar sig in i diverse otrevliga saker,,,,det vore ju det bästa felet:tummenupp detta har hänt mig på en xr 600 mutter svarvade sig igenom motorkåpan:näsblod
Jo kom på en sak,,,Du eller någon ann har händelsevis inte råkat vänt oljefiltre fel väg vid oljebyte? (Omdet nu går på ktm?) detta hände en kompisare till mig på en spretans ny xl600 100 mila sevice på firma så satt dom in filtret fel väg så hela motorn skar allt som kunde skära skar!!!!:gnissla

Last edited:

Upptäckta fel ska rapporteras inom skälig tid, vad som är skälig tid varierar beroende på omständigheterna. Men att förvänta sig att det ska vara ok o komma med klagomål ett halvår efter det att man upptäckte felet är nog att vara lite väl optimistisk.

Sen lämnade väll KTM inte mer än 6 månaders garanti på KTM 660 (har haft 2st o har för mig att det var så). Så isf är det den 3åriga reklamationsrätten man får hänvisa till, vilket innebär att bevisbördan ligger på konsumenten och inte på tillverkaren.

Borde dock inte vara något stort problem om hojen är fullservad på verkstad med stämplad servicebok.

Vill bara göra reklam för Hondas goodvill jag körde av drivkedjan efter ca 1 år och runt 500 mil på min då nya xr650 blocket rök, olja fulla vägen = dyrt!! Pratade med generalagenten och sa bara att kedjan var inom slitgrännsen och nitlåset var orört. Otroligt nog fick jag lämmna in den för fullständig rivning och byte av allt helt gratis !! (Dom visste nog inte vem som ägde den):D

Vill bara göra reklam för Hondas goodvill jag körde av drivkedjan efter ca 1 år och runt 500 mil på min då nya xr650 blocket rök, olja fulla vägen = dyrt!! Pratade med generalagenten och sa bara att kedjan var inom slitgrännsen och nitlåset var orört. Otroligt nog fick jag lämmna in den för fullständig rivning och byte av allt helt gratis !! (Dom visste nog inte vem som ägde den):D

Har inte du då kört med turbo den tiden??? :D

Hej igen
Kruxxet med garanti för min del är att boken inte är helt stämplad =(
Nu har jag meckat friskt !
Verkar vara vevlagerna som gått, toppen o cylindern är av men jag lyckades inte dela motorn (saknade avdragare till svänghjulet).
men när jag drar runt veven för hand så knastrar det och rasslar bra =(
Tradiga är att jag fått upp skit i cylindern o skrapat runt lite.
Frågan är om jag nu inte skall lämna in bottendelen för att få bytat vevlager, vågar man ge sig på att pressa ur och i nya lager ?

Här kommer lite bilder:
SRY att dom blev så stora =(

img482f186d75530.jpg

img482f18ae8fb55.jpg

img482f193fde191.jpg

hände exakt samma grej med en kompis 660 3 dagar efter att han köpte den. han fick stå för allt själv.

Så mycket metallspån som du hade på magnetpluggen är väl inget att oroa sig för? Ni som har mer koll, det är väl "ok" att ha så ycket metallspån va?

Det andra lämnar jag till de kunniga.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back