KTM 660 problem

Min beter sig på ett liknande sett sen jag bytte till fullsyntet olja (motorex).
Min kopplar dock ur och problemet verkar komma när den är ordentligt varmkörd och vid hyffsat hård acceleration.
Har även provat lufta kopplingen (på samma sätt som en broms) men problemet kvarstår.

Psychodad skrev:
Ni som verkar ha kört mer 660 än mig, är det någon mer som har problem med kopplingen? efter ett par växlingar i rad så går plötsligt handtaget inte mer än halvvägs ut när man släpper kopplingen, och när man ska in med den direkt igen så kopplar den inte ur. Väntar man cirka 5 sekunder så fungerar den fint igen, men det är ju irriterande så det räcker. Det är inte alltid det inträffar med tillräckligt ofta.

mada skrev:
Min beter sig på ett liknande sett sen jag bytte till fullsyntet olja (motorex).
Min kopplar dock ur och problemet verkar komma när den är ordentligt varmkörd och vid hyffsat hård acceleration.
Har även provat lufta kopplingen (på samma sätt som en broms) men problemet kvarstår.

så även min, ibland måste jag trycka 2ggr för att få upp tryck typ. snackade med en ktm meck igår, han sa att det var en felkonstruktion som ska gå på garantin.

Låter som ett känt fel...vilken KTM meck pratade du med? Vad är det för felkontruktion? Skicka (alt PM'a) gärna mer info så ska jag kolla med min handlare.

psykomotard skrev:
så även min, ibland måste jag trycka 2ggr för att få upp tryck typ. snackade med en ktm meck igår, han sa att det var en felkonstruktion som ska gå på garantin.

Psychodad skrev:
Ni som verkar ha kört mer 660 än mig, är det någon mer som har problem med kopplingen? efter ett par växlingar i rad så går plötsligt handtaget inte mer än halvvägs ut när man släpper kopplingen, och när man ska in med den direkt igen så kopplar den inte ur. Väntar man cirka 5 sekunder så fungerar den fint igen, men det är ju irriterande så det räcker. Det är inte alltid det inträffar med tillräckligt ofta.

Är detta något som ordnar sig med tiden, går det att åtgärda, eller är det bara något man måste stå ut med som KTM-ägare?

Förutom kopplingen så är jag iallafall kalasnöjd än (efter 30 mil, fattas bara annat)

Nä, efter dryga 200 mil så kan jag inte påstå att jag har upplevt något strul alls med min koppling och inte hört någon annan som har det problemet heller, peppar peppar. Det är väl samma koppling på alla LC4:or?

//Eric

mada skrev:
Det funkar inte nåt vidare på kopplingen.Tryck i olja nerifrån luftnippeln,tex med en sån spruta som man använder till att justera oljenivån i gaffeln med.Har aldrig haft några problem med kopplingen på 625:an.Men får du pumpa flera gånger så verkar det vara luft med,eller kassa tätningar i huvudcylindern kanske.

Psychodad skrev:
Ni som verkar ha kört mer 660 än mig, är det någon mer som har problem med kopplingen? efter ett par växlingar i rad så går plötsligt handtaget inte mer än halvvägs ut när man släpper kopplingen..........

kopplingen är likadan på min -03 med efter 260mil, går inte ut riktigt, men den verkar då inte slira heller så. men jag har inga problem att frikoppla

mada skrev:
Låter som ett känt fel...vilken KTM meck pratade du med? Vad är det för felkontruktion? Skicka (alt PM'a) gärna mer info så ska jag kolla med min handlare.

jag pratade med ragnar på lelles.. han sa att det var felkonstruktion. kolvarna trycktes tillbaks på nåt vis... min är en 04 med 480mil på mätaren... det ska inte hända ju. jävligt störande är det iaf

Min koppling kan oxo bli något "svampig" efter hård körning. Men den verkar funka bra ändå, kan det bli värre efterhand eller? Annars känns det inte nödvändigt att lämna in. Och någon som vet vad felkonstruktionen är?

Decson skrev:
Och nej, den är inte ostrypt, jag har inte tagir kortet än heller, så jag måste åka med begränsning två år först, men vi får se hur länge det blir...
Men går det att få upp den på bakhjulet med 24kW? :rolleyes:
tack för länken också gpf :bow

Har min 660 ute på annons och ett par killar med mellankort har varit intresserade. Tyvärr har de inte kunnat köpa då effekt/vikt-förhållandet blivit över 0,16 som det ska vara enligt Vägverket. I mitt regbevis står det 24kW och 130kg vilket blir drygt 0,18 alltså inte mellanhoj.

http://www.vv.se/templates/page3____123.aspx

Har mina köpare missat något?

Min hänger också kvar på tomgången, riktigt högt, efter hård körning... Och min har gått över 700 mil nu... Det verkar inte släppa? Äsch, kanske gör det... Lite irriterande är det dock att börja fibbla med kopplingen, fast det kanske är bra, den dör inte efter stoppies iallafall... :)

psykomotard skrev:
jag pratade med ragnar på lelles.. han sa att det var felkonstruktion. kolvarna trycktes tillbaks på nåt vis... min är en 04 med 480mil på mätaren... det ska inte hända ju. jävligt störande är det iaf

Då ska jag snacka med honom igen, den har krånglat ända sedan jag körde hem den från Lelles, kopplingen alltså.

Ytterligare en snabb fråga. När "cykeldatorn" startar så visar den ju "wheel size". Vad ska inställningen vara på en original 660? Tyckte jag läste något om att det skulle vara hjulets diameter, men det lär väl vara rullningsomkretsen som gäller, eller? Min stog iallafall på 1880 eller något liknande, har jag för mig, men jag tycker att det går långsamt på något vis. Kanske het enkelt är fartblind! :brinnerup

Psychodad skrev:
Då ska jag snacka med honom igen, den har krånglat ända sedan jag körde hem den från Lelles, kopplingen alltså.

Ytterligare en snabb fråga. När "cykeldatorn" startar så visar den ju "wheel size". Vad ska inställningen vara på en original 660? Tyckte jag läste något om att det skulle vara hjulets diameter, men det lär väl vara rullningsomkretsen som gäller, eller? Min stog iallafall på 1880 eller något liknande, har jag för mig, men jag tycker att det går långsamt på något vis. Kanske het enkelt är fartblind! :brinnerup

1882 är den inställd på. Korrekt med 120/17 däck..

Min koppling blir "svampig" efter mycket bankörning. Så vid uppväxling använder jag den helt enkelt inte...

//jaG

psykomotard skrev:

Har du fått ditt åtgärdat på garantin?

eisbaer skrev:
Har du fått ditt åtgärdat på garantin?

ska dit på måndag kl 09.

min pissar ur sig olja som kommer på kedjan och sen skvätter ner allt! blir galen.. verkar komma ur kopplingen... har gjort rent runt drevet men där kommer det inte olja utan mer framfördrevet rakt under kopplingen.. nån som varit med om liknande?

Busaberg skrev:
Packningen vid oljefiltret?

tänkte också på den, fast det kommer mer uppifrån.. dock verkar oljenivån minskat en del... dom får kika på det på lelles också på måndag...

nu har jag varit på lelles. allt är fixat.. han gjorde först nåt på kopplingssidan av motorn, sen öppnade han där kopplingen går in på höger sida och bytte nån packning som tydligen var dåligt anpassad... nu läcker den ingen olja och fungerar hur bra som helst, det blev en helt annan hojj då jag aldrig kört den med fungerande koppling! :)
väldans nöjd.

/T

psykomotard skrev:
nu har jag varit på lelles. allt är fixat.. han gjorde först nåt på kopplingssidan av motorn, sen öppnade han där kopplingen går in på höger sida och bytte nån packning som tydligen var dåligt anpassad... nu läcker den ingen olja och fungerar hur bra som helst, det blev en helt annan hojj då jag aldrig kört den med fungerande koppling! :)
väldans nöjd.

/T

Åhå, du verkar ha haft samma problem som jag har nu, kanske skulle ta o ringa upp lokala mek'en o höra om han kan fixa detta irriterande problem med kopplingen min.. Förresten, var det nåt slags servicemedd. på kopplingsproblemet el. fick du hosta upp kulorna själv för åtgärden? // Thomas

TjReal skrev:
Åhå, du verkar ha haft samma problem som jag har nu, kanske skulle ta o ringa upp lokala mek'en o höra om han kan fixa detta irriterande problem med kopplingen min.. Förresten, var det nåt slags servicemedd. på kopplingsproblemet el. fick du hosta upp kulorna själv för åtgärden? // Thomas

det var gratis. skulle gjorts vid servicen om problemet påtalats av ägaren. Det är iaf ett garantijobb.

psykomotard skrev:
det var gratis. skulle gjorts vid servicen om problemet påtalats av ägaren. Det är iaf ett garantijobb.

Min är inlämnad nu för att fixa bla kopplingen, skulle få det åtgärdat på "förlängd garanti" eftersom vanliga garantitiden löpt ut för lääänge sen :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT