KTM 660 problem & service

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
Tja!
Ska sälja av min R1 fighter till hösten/vintern och införskaffa Motard.
Va inne på Husa 650 men vet inte om jag orkar serva ständigt men samtidigt kör jag en del bana, men det får en provkörning utkröna om det är värt.

Hur är det med 660'ns "stora" servicar?
Vill inte köpa en hoj som rullat 800 mil för att sen få reda på att den ska in på en service för 5000:- 200 mil senare

Problem/strul på vissa årsmodeller?
Hört som t.ex att man ska hålla sig undan Husa 650-03:a lr va det 04: som nya modellen kom?

Nicko@K.A.P skrev:
Tja!
Ska sälja av min R1 fighter till hösten/vintern och införskaffa Motard.
Va inne på Husa 650 men vet inte om jag orkar serva ständigt men samtidigt kör jag en del bana, men det får en provkörning utkröna om det är värt.

Hur är det med 660'ns "stora" servicar?
Vill inte köpa en hoj som rullat 800 mil för att sen få reda på att den ska in på en service för 5000:- 200 mil senare

Problem/strul på vissa årsmodeller?
Hört som t.ex att man ska hålla sig undan Husa 650-03:a lr va det 04: som nya modellen kom?

Den "stora" servicen, den med ventiljustering osv som ska göras med 500 mils intervall kostar som mest 1750:- (har jag för mig att det var) inklusive material om du inte byter något mer än det vanliga (olja, filter osv). Servicen med 250 mils intervall är bara ett byte av olja+filter och det fixar du enkelt själv, finns en bra beskrivning i handboken hur den går till.

660 är identisk årsmodellerna 03/04 men kom med lite annan bak och ljuddämpare till -05 och blev på kuppen några kilo tyngre. Den har i grunden samma motor som alla andra LC4:or förutom förgasare, high-flow topp (som kanske alla har nu), större slagvolym osv. Vissa källor gör gällande att österrikarna faktiskt först konstruerade motorn till LC4 och sedan var "tvungna" att uppfinna hjulet för att hitta någon användning för motorn, så gammal är konstruktionen.

Skämt åsido, hojen har i lite olika skepnader varit med väldigt länge och håller för det mesta så länge man tar hand om den och även ganska bra om man inte tar hand om den. Däremot så brukas ju många 660 som de är avsedda för, det vill säga hårt! Alla hårt brukade hojar slits ju men så länge man tar hand om de ska det inte vara någon fara.

Det som verkar vara något av en svag punkt är växellådan som inte är så exakt eller distinkt och det är lätt att få in "falska" frilägen mellan växlarna vilket sliter en del på lådan så den tål att kollas lite extra noga när du kollar på en beggad hoj. Kan också vara värt att notera att 660 har 6 månaders garanti och inte 2 år som 640. Vet inte hur det är med 625.

//Eric

Last edited:
Tack för ett utförligt svar :tummenupp
Då blir det till o boka provkörning nästa vecka så får vi se va d blir...

Kan väl ändra vissa av DRzätares fakta angående 660 03/04.

03 har mindre volym motorolja och annan konstruktion med oljefilter. 04 fick den större volym och annan filterplacering. Kylfläkt kom 04. 04an är den att föredra om man ska använda hojen som "alltiallo"

Ventiljustering inkl. allt material kostar 500 kronor. Oljan byter du med lätthet själv, då får man lite mekkunskaper samtidigt som man ser hur motorn mår (kolla på olja osv.)

//jaG

Jag pröjsade 350:- för ventiljustering när jag lät den lokala firman göra det på Duken.. Så det behöver inte vara snordyrt :tummenupp

Zeb_Macahan skrev:
Kan väl ändra vissa av DRzätares fakta angående 660 03/04.

03 har mindre volym motorolja och annan konstruktion med oljefilter. 04 fick den större volym och annan filterplacering. Kylfläkt kom 04. 04an är den att föredra om man ska använda hojen som "alltiallo"

Ventiljustering inkl. allt material kostar 500 kronor. Oljan byter du med lätthet själv, då får man lite mekkunskaper samtidigt som man ser hur motorn mår (kolla på olja osv.)

//jaG

Korrektemundo! Det tänkte jag inte ens på men det är helt sant det som du säger. Och när det gäller service så är jag lat så jag lämnar in och gör hela skiten på verkstaden så slipper jag skita ned mig i onödan...

//Eric

Jag justerade ventilerna själv (Med lite hjälp ifrån en granne som är mc mek), riktigt puligt att komma åt men inte omöjligt. Ska på dom igen imorgon för att den ena avgasventilen glappar liiiite för mycket.

Bobbo V skrev:
Jag justerade ventilerna själv (Med lite hjälp ifrån en granne som är mc mek), riktigt puligt att komma åt men inte omöjligt. Ska på dom igen imorgon för att den ena avgasventilen glappar liiiite för mycket.
Hur mycket? Ställer du dom för hårt kan det bli haveri =dyyrt

Båtsman skrev:
Hur mycket? Ställer du dom för hårt kan det bli haveri =dyyrt

Den var lite för lös (för mycket glapp alltså), då ska det väl inte vara nån fara?

Jaja, nu är det iaf åtgärdat, puligt men gratis :)

/BV

Servicekostnad är väl aldrig ngt att bry sig om på en offroad / motard?
Vet man inte hur man tex. ställer ventilerna så är det alltid en granne, kompis eller dyligt som kan visa 1'a gången det skall göras.
1 - 1,5L olja + filter + 1 knapp timmes fritid kostar det som mest.

Per skrev:
Servicekostnad är väl aldrig ngt att bry sig om på en offroad / motard?
Vet man inte hur man tex. ställer ventilerna så är det alltid en granne, kompis eller dyligt som kan visa 1'a gången det skall göras.
1 - 1,5L olja + filter + 1 knapp timmes fritid kostar det som mest.
Nää exakt.

Båtsman skrev:

Fast om jag köper en Husa eller en fyrtakts crosshoj (även enduro typ EXC eller WR iofs) skulle jag hålla koll på när det är dags för nästa stora service där motorn ska rivas, de kan nog dra iväg lite i kostnad och det är väl inget merparten av oss glada amatörmekare ger sig på.

//Eric

Ja det är ju bara att räkna timmarna till 150-200 när det är dags

Back