KTM 660 - Problem kan det vara tändstift?

Patrik.L

Velpelle....
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Ducati 1098s Tricolore
Va ute med hojen i lördags, då jag tyckte det va lite luft i bakdäcket så drog jag till macken och skulle fylla lite.
Jag lät hojen gå på tomgång i ca 1-2min sen så stängde jag av den för att fylla.
När jag sedan var klar och skulle kicka igång så drog jag ut varmstarten och börja kicka, fick lov att stå och kicka i ca 15min innan den hoppa igång.
Varför gör den såhär?

Kan det vara tändstiftet som är slut? eller kan det vara något annat?

Hojen är en: KTM 660 SMC 2006, har gått ca 420mil (ska in på ventiljustering snart)

LÅter som om det är en ventiljustering den just precis behöver. Så startar den säkert lätt igen.

NU viste jag inte att det fanns varmstart på 06 660 ej följt med i utveklingen:D men varmstart eller ej sådant skit behövs ej går dom inte igång på 1- andra ellr tredje kicke varm motor så ska man lufta ur motorn med decompen 4 kick på fullt gärn och intryckt decomp!! Sedan kan man kicka igen högst 3 kick går den inte då gör om, om det nu behövs dom startar alltid när man luftat:tummenupp Tror inte det hade med ventiljusteringen att göra för ju längre man kör mellan justering desto tigtare spel och därmed ännu mer lättstartad:tummenupp

Jag gissar på att motorn bara hann bli så där fejsljumet halvvarm innan du skulle pumpa däcket ?

Då är dom sega,hoppa över varmstarten tills den blivit riktigt varm är mitt tips.

nätan 100 på att det är ventilerna som måste ställas, hade samma problem med min när den hade gått runt 500 mil nyligen, fixa ventilerna ska du se att det blir skillnad

Allright får ringa och boka tid imorrn! jag hade nog kört i 20-30min innan jag åkte för att tanka i luft =) så den var inte fisljummen utan VAAARM =)

Du får gärna berätta mer om hur du tänkt här..

Om så ventilerna står öppna så startar en sådan här maskin hur bra som hellst automatdecompen öppnar ju redan en utblåsare., och för att dom andra ventilerna ska kunna stå öppna måste ventilspelet var mindre än 0
och det har jag aldrig varit med om efter endast 500 mil. Får man inte igång en varm enstonka på dom första 3 kicken så kan man få stå i typ 15+ och kicka:gnissla Det är ju bara att lufta ur och ställa kolven i rätt läge och trampa till. Jag vet att det inte är många som använder decompen eller ställer kolven i rätt läge men så får dom kicka också:D Det första jag gör är att plocka väck allt vad kickdecompvirar och auotomatiska decomsytem på kammen sådan skräp ska man inte ha det gör maskinerna bara mer svårstartade när man väl lärt sig kicka på rätt sätt.

Testat att tappa ur bensinen ur förgasaren? Iof så hade du ju nyss kört så den borde ju vara okej. Polaren fick lov att göra det idag när han skulle åka för att få sin duke att starta, men den hade ju stått stilla några dagar.

Nu sägs det ju att KTM blir svårstartade när ventilerna behöver justeras. Har inte råkat ut för det själv. I övrigt så skulle jag köra på Boosts linje, och skippa varmstarten, har aldrig behövt använda skiten.

Jag kanske fortfarande gör fel när jag kickar? jag drar alltid in decompen och kickar ett par gånger och sedan släpper jag den tills det "klickar" till och då trampar jag till! dock så prova jag aldrig att "lufta ur" den med decompen med flera kick utan bara 2-3st åt gången.
Det finns inte på kartan att det är tändstiftet eller? ska kasnke ta bort det iaf och borsta av det.

Har hojen varit så här tidigare? Är det ett återkommande fenomen att den är knepig att få igång när den är tokvarm eller kall, så brukar det vara förgasaren som behöver justeras (tomgång/lågfart). Jag hade vansinniga problem med det ett tag och det krävdes en del skruvande för att få det perfekt (bara ett halvt varv hit eller dit på skruven räckte för att ställa till det).

Tändstiftet är iofs lätt att kolla, så gör det med - putsa av och framförallt kolla gnistgapet som tenderar att öka med tiden. Kicktekniken låter som att det är rätt, men har man surat ner hojen behöver man lufta ur med fullgas och dekompen inne.

Jag kanske fortfarande gör fel när jag kickar? jag drar alltid in decompen och kickar ett par gånger och sedan släpper jag den tills det "klickar" till och då trampar jag till! dock så prova jag aldrig att "lufta ur" den med decompen med flera kick utan bara 2-3st åt gången.
Det finns inte på kartan att det är tändstiftet eller? ska kasnke ta bort det iaf och borsta av det.

Låter som rätt skaplig teknik..Undrar bara om du drar fullt gärn när du drar in decompen/luftar ur? jag brukar inte lyssna på klick som husa och ktm har (säkert inget fel med det) utan jag ser bara till att kolven är just förbi toppläge och trampar till. När det har klickat är verkligen kolven just förbi toppläget då? ush det skulle vara förbjudet med aoutomatdecompar och klick och varmstarter och annat kraffs , Sådana grejer borde säljas separat för dummis:D På xrn650 har jag 13,5-1 kom-f och ingenting som decomprimerar eller piper, klickar. Då är det enkelt bara att trampa ner kicken tills det tar tvärstopp (man kan stå på kicken) Då är det bara att dra in den manuella decompen och gå förbi toppläget och trampa (sittandes) då startar den garanterat kall som varm på första:tummenupp Jag luftar även ur motorer innan jag ska starta dom kall typ 3 -4 snabba kick

Om så ventilerna står öppna så startar en sådan här maskin hur bra som hellst automatdecompen öppnar ju redan en utblåsare., och för att dom andra ventilerna ska kunna stå öppna måste ventilspelet var mindre än 0
och det har jag aldrig varit med om efter endast 500 mil. Får man inte igång en varm enstonka på dom första 3 kicken så kan man få stå i typ 15+ och kicka:gnissla Det är ju bara att lufta ur och ställa kolven i rätt läge och trampa till. Jag vet att det inte är många som använder decompen eller ställer kolven i rätt läge men så får dom kicka också:D Det första jag gör är att plocka väck allt vad kickdecompvirar och auotomatiska decomsytem på kammen sådan skräp ska man inte ha det gör maskinerna bara mer svårstartade när man väl lärt sig kicka på rätt sätt.

Allt du säger går emot allt jag fått erfara.

1. Ventiler slut, för litet ventilspel CRF450. OMÖJLIG att kicka igång när hojen är varm.
2. För snålt spel i handboken för Husqvarna 570. Samma fenomen som ovan.

Dessutom har 660 singel-kam o vipparmar vad jag vet och då ökar ju normalt ventilspelet och inte tvärt om som du verkar hävda?
Ang. varmstart eller inte så verkar det vara lite olika från olika hojar. Men för de 3 CRF:er jag har erfarenhet av så har dom varit svårt/omöjliga att starta utan vid varm motor.

hehe hmm nu börjar det bli "krångligt" här =) bör jag ta och boka tid för ventilkollen? kanske är värt att göra det då jag inte vet när det var gjort senast. (har inte gjort det sen jag köpte iom jag inte kört så mycket)
//patrik

Allt du säger går emot allt jag fått erfara.

1. Ventiler slut, för litet ventilspel CRF450. OMÖJLIG att kicka igång när hojen är varm.
2. För snålt spel i handboken för Husqvarna 570. Samma fenomen som ovan.

Dessutom har 660 singel-kam o vipparmar vad jag vet och då ökar ju normalt ventilspelet och inte tvärt om som du verkar hävda?
Ang. varmstart eller inte så verkar det vara lite olika från olika hojar. Men för de 3 CRF:er jag har erfarenhet av så har dom varit svårt/omöjliga att starta utan vid varm motor.

Det är nog som du säger Står det i handboken borde det vara så. Har inte haft sååå snålt spel på någon maskin har alltid varit inom gränserna. Husabergarna gillar ju inte spel för då fungerar ju inte decomp/kläppen och vill inte starta pga det ..När en släpvippsmotor är ny eller renov brukar ventilerna sätta sig och få mindre spel. Sedan kan det bli mer spel (inte alltid) helt riktigt det är nog beroende på märke och kvalite på matrialerna vad som först ger sig. Hur som hellst så ska ju ventilerna ställas på 660ien nu..

Det är nog som du säger Står det i handboken borde det vara så. Har inte haft sååå snålt spel på någon maskin har alltid varit inom gränserna. Husabergarna gillar ju inte spel för då fungerar ju inte decomp/kläppen och vill inte starta pga det ..När en släpvippsmotor är ny eller renov brukar ventilerna sätta sig och få mindre spel. Sedan kan det bli mer spel (inte alltid) helt riktigt det är nog beroende på märke och kvalite på matrialerna vad som först ger sig. Hur som hellst så ska ju ventilerna ställas på 660ien nu..

Eller nja, spelet enl. handboken är för litet! :huvet Va ju idiot noga o hade hojen i topp-trim inför mitt livs första SM-tävling. Givetvis nyställda ventiler!! Kör farm till waiting zon o dödar hojen. Sen är det dax att ställa upp på griden. Hojen värgrar att starta :mad: I depån kan en av sveriges bästa husqvarna-mekaniker ganska snabbt konstatera att ventilspelet i boken är för litet. Så alla som har 570:isar o ska ställa ventiler, lägg på 0,05 i spel på vad dom nu rekomenderer. Gäller både insug o avgassidan

Sen är det ju helt riktigt som du säger att nya ventiler kan sätta sig ngt. Det gäller ju oavsett kam-lösning, så man ska alltid vara noga o kolla spelet bara efter någon/några timmar på en ny hoj.

så summan av kardemumman! =) jag lämnar in den för ventiljustering samt förgasar inställning (då jag inte vet om det är rätt gjort heller)
Tack för alla svar! nu är guld värda!!!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back