KTM 660 offroad/enduro

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Köpte nyligen crossfälgar (från 525) till min ktm 660 04a. Bak passade fälgen rakt av efter att jag bytt distansen på väntra sidan (bromsskivan) samt flytta bromsskivans spacer från motardfälgen.
.
Fram däremot blev det knivigare, med orginal 4-kolvsok tar oket i fälgen så jag köpte ett 2-kolvsok istället men då passar ju inte fästet på gaffelbenet.

Hur som helst verkar det krångligt så därför tänkte jag be om tips innan jag börjar gnugga mina egna geniknölar.

Såg nyligt en annons på blocket om offroadfälgar som skulle passa rakt av på 660, någon som har gjort detta tidigare ?

Behöver som sagt endast hjälp med framhjulet.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Halloj!

Ibak fick jag lägga en liten distans även om jag hade ryckutjämnare på bakhjulet. I fram så fick jag fräsa ut ca 5mm på oket för att ekrarna inte skulle ta i + skruva dit distansen som flyttar ut skivan ifrån navet.! Fick titan distanser när man körde med motardfälgarna sen.
 

Bifogat

  • ok.jpg
    ok.jpg
    183.4 KB · Visningar: 79
  • oket.jpg
    oket.jpg
    135 KB · Visningar: 79

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Halloj!

Ibak fick jag lägga en liten distans även om jag hade ryckutjämnare på bakhjulet. I fram så fick jag fräsa ut ca 5mm på oket för att ekrarna inte skulle ta i + skruva dit distansen som flyttar ut skivan ifrån navet.! Fick titan distanser när man körde med motardfälgarna sen.

Tack för snabbt svar ! det där är ju en bra lösning, funderade åt det hållet tidigare men ville hellt slippa "förstöra oket" om man kan säga så. Återstår att se om det finns fler förslag.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tack för snabbt svar ! det där är ju en bra lösning, funderade åt det hållet tidigare men ville hellt slippa "förstöra oket" om man kan säga så. Återstår att se om det finns fler förslag.


Vet inte någon som har sluppit fräsa ur oket. I så all så får du göra en adapter till 2-kolvsoket så det passar skivan!
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Tack för snabbt svar ! det där är ju en bra lösning, funderade åt det hållet tidigare men ville hellt slippa "förstöra oket" om man kan säga så. Återstår att se om det finns fler förslag.
Problemet man måste lösa är ju att oket tar i ekrarna. Och det kan man bara lösa på två sätt som jag kommer på i alla fall - flytta oket eller flytta hjulet.

Här är samma flytta-oket-lösning om igen http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1433061&postcount=32.

Flytta-hjulet-lösningen känns instinktivt inte lika smakfull. Det innebär att du tillverkar distanser och sätter hela hjulet ett par mm (tillräckligt för att oket skall gå fritt från ekrarna) offcenter i gaffeln. Mindre ingrepp men samtidigt så sitter hjulet inte rakt i gaffeln. En kille som körde så sa att man inte märkte något efter en liten stund men jag tyckte nog det kändes skumt (vilket ju kan bero på att jag visste att det satt snett).

.
 

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Vet inte någon som har sluppit fräsa ur oket. I så all så får du göra en adapter till 2-kolvsoket så det passar skivan!

Fräste du ur oket med en vanlig vinkelslip ?


Problemet man måste lösa är ju att oket tar i ekrarna. Och det kan man bara lösa på två sätt som jag kommer på i alla fall - flytta oket eller flytta hjulet.

Här är samma flytta-oket-lösning om igen http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1433061&postcount=32.

.

Jag tror mer på oket jag med. Kan man använda en vanlig vinkelslip ?
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Prova att flytta hjulet i sidled innan du börjar yxa till oket är mitt tips.Körde så med Beringerbromsen(där finns inte material att ta av oket)och kan då inte påstå att jag märkte något särskilt av det.
 

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Nopp lämnade bort till riktig fräsnisse, inte hålla på med vinkelslip. måste bli bra!!!!!!!

Säkert att 5mm räckte ? lämnade bort mitt ok nu och bad killen ta av 5mm (onödigt om jag måste in igen sen)

En annan fråga, vet du vad besiktningsmannen tycker om han upptäcker detta ?
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Säkert att 5mm räckte ? lämnade bort mitt ok nu och bad killen ta av 5mm (onödigt om jag måste in igen sen)

En annan fråga, vet du vad besiktningsmannen tycker om han upptäcker detta ?


Som sagt det jag tog bort kompenserade jag sedan med att flytta ut skivan. Men låg väldigt tight efter det med kanske 1-1,5mm ifrån ekrarna men det fungerade. Nej SBP kan inget klaga så inget sitter löst eller påtagligt försämrar bromsverkan vilket det inte gör så länge inget tar i & allt är i linje.

Du får väl med distanser när du sätter på SM fälgarna
 

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Som sagt det jag tog bort kompenserade jag sedan med att flytta ut skivan. Men låg väldigt tight efter det med kanske 1-1,5mm ifrån ekrarna men det fungerade. Nej SBP kan inget klaga så inget sitter löst eller påtagligt försämrar bromsverkan vilket det inte gör så länge inget tar i & allt är i linje.

Du får väl med distanser när du sätter på SM fälgarna

Jag bad honom göra distanser också (5mm), men det jag funderade på var om man borde ta till med 6 -7 mm istället. Men om 5 räcker för att ekrarna ska passera borde det väl vara lugnt. Tänkte mest på att du skrev ca 5mm längre upp.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag bad honom göra distanser också (5mm), men det jag funderade på var om man borde ta till med 6 -7 mm istället. Men om 5 räcker för att ekrarna ska passera borde det väl vara lugnt. Tänkte mest på att du skrev ca 5mm längre upp.

Jupp jag fick samma råd av Spider så jag fick prova mig fram!
 

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Jupp jag fick samma råd av Spider så jag fick prova mig fram!

Kan du säga säkert om det blev exakt 5mm ? Tänkte att de brukar ju kunna bli med 100delars noggranhet i en bra maskin.
 
Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Tjejjen har en 640 SMC, har samma fjädring som 660. Där har vi löst det med spacerplatta på skiva och mindre distanser på ok. Man behöver inte fräsa eller något.
 
Last edited:

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Tjejjen har en 640 SMC, har samma fjädring som 660. Där har vi löst det med spacerplatta på skiva och mindre distanser på ok. Man behöver inte fräsa eller något.

Verkar inte vara samma på en 640 enduro som en 640 smc (olika ok och skivor = samma dilemma som här). Misstänker att man ej kan ta spacerplatta därifrån + att de kostar satan att köpa från KTM.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Verkar inte vara samma på en 640 enduro som en 640 smc (olika ok och skivor = samma dilemma som här). Misstänker att man ej kan ta spacerplatta därifrån + att de kostar satan att köpa från KTM.

Förstår inte riktigt vad du menar. Spacerplattan är iallafall inte KTM tillbehör utan egentillverkad. Lika många mm som plattan bygger utåt minskar man distanserna för oket (såklart). Kan kolla imorgon när jag ska till garaget hur många mm plattan är på.
 

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Förstår inte riktigt vad du menar. Spacerplattan är iallafall inte KTM tillbehör utan egentillverkad. Lika många mm som plattan bygger utåt minskar man distanserna för oket (såklart). Kan kolla imorgon när jag ska till garaget hur många mm plattan är på.

Jag har inga distanser på mitt ok, så det enda man kan göra för att flytta ut oket är att fräsa av fästöronen. och sedan bygga med större spacer mellan fälg och skiva som du säger.

Trodde 640 SMC hade samma 4kolvsok som 660 och därmed gaffelfäste utan distanser. Ser så ut i sprängskisserna.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag har inga distanser på mitt ok, så det enda man kan göra för att flytta ut oket är att fräsa av fästöronen. och sedan bygga med större spacer mellan fälg och skiva som du säger.

Trodde 640 SMC hade samma 4kolvsok som 660 och därmed gaffelfäste utan distanser. Ser så ut i sprängskisserna.


Då måste förra ägaren ha fräst ur oket och du kan glömma vad jag skrivit.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kan du säga säkert om det blev exakt 5mm ? Tänkte att de brukar ju kunna bli med 100delars noggranhet i en bra maskin.

Nja det lär han har gjort tycker jag för han var själv ägare till detta stora mekanikföretag. Det var inga skitmaskiner han hade direkt. Men som sagt hojen finns nu i Danmark ca 2 år tillbaka så har ingen möjlighet att kolla igen!

Offorad & Smc har bla inte ens samma gaffeldiameter
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top