KTM 660 missljud.

rickards

Medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki address
Hilfe!

Min KTM 660-03 har börjat låta ordentligt illa och någon här kanske kan komma med lite tips..Det är något som skramlar inifrån cylindern låter det som, dessutom så knackar det jäkligt konstigt ifrån vevhuset. Hojen har bara gått en ca. 360 mil varav en 40 i min ägo. Började skramla lite för en 15 mil sedan kanske, och har sen ökat mer och mer. Knackandet från vevhuset hörs bara på tomgången och låga varv, ljudet kommer också oregelbundet. Skrammlet från cylindern låter för jävligt på tomgång och upp till runt 4000 varv, sen låter det som det ska. Hojen går precis som den ska. Någon som känner igen det här tro? Var förbi på Dirtbike å lät killarna lyssna, de trodde glatt att det var ramlagerna som var slut! Kan det verkligen va möjligt efter så kort tid? :va
Någon som har nåt bra tips på vad det kan vara för fel? Som det är nu så vill jag ju knappast köra med hojen å det är ju lagom trist nu när det äntligen blivit vår!
 
Actionrille skrev:
Hilfe!

Min KTM 660-03 har börjat låta ordentligt illa och någon här kanske kan komma med lite tips..Det är något som skramlar inifrån cylindern låter det som, dessutom så knackar det jäkligt konstigt ifrån vevhuset. Hojen har bara gått en ca. 360 mil varav en 40 i min ägo. Började skramla lite för en 15 mil sedan kanske, och har sen ökat mer och mer. Knackandet från vevhuset hörs bara på tomgången och låga varv, ljudet kommer också oregelbundet. Skrammlet från cylindern låter för jävligt på tomgång och upp till runt 4000 varv, sen låter det som det ska. Hojen går precis som den ska. Någon som känner igen det här tro? Var förbi på Dirtbike å lät killarna lyssna, de trodde glatt att det var ramlagerna som var slut! Kan det verkligen va möjligt efter så kort tid? :va
Någon som har nåt bra tips på vad det kan vara för fel? Som det är nu så vill jag ju knappast köra med hojen å det är ju lagom trist nu när det äntligen blivit vår!
høres ut som enten rammelagre eller rådelagre det er bare at riva sønder motoren och børja bestalla parts, jo lenger du kør jo dyrare blir det :fatta!
och til slutt tvarstopp
 
CR500AF skrev:
høres ut som enten rammelagre eller rådelagre det er bare at riva sønder motoren och børja bestalla parts, jo lenger du kør jo dyrare blir det :fatta! och til slutt tvarstopp
Om min översättning stämmer verkar det vara det enda rätta att göra. Tyvärr...

Du blir INTE glad den dan det tar tvärstopp i motorn och du kommer inte kunna sova bra på nätterna om du vet att älsklingen står i garaget och troligen behöver operation. Och även om det visar sig vara nåt struntfel kommer du sova jäkligt bra bara genom att veta att älsklingen mår toppen.

Alltså: ge dig iväg och köp ett sexpack folköl och börja riva motorn på en gång :mattias
 
Jag är tyvärr en riktigt sketen mekaniker så det blir nog inte hojen gladare av... :confused:
Men inte kan det va riktigt som det ska om lagrena i hojen håller på att rasa efter 360 mil?
Jag är inne på att det borde va en reklamaton som återförsäljaren borde ordna.
Eller?
 
Om man använder kopplingen för att slira upp hojen på bakhlulet kan man göra slut på lagrena i förtid. Vet inte hur det är i ditt fall men det har hänt andra.
 
Inte så svårt att köra slut på en ny motor om man misssköter den.
Men visst låter det som du borde renovera.
Vill du inte lämna in den på Dirtbike så ring Ragnar på Lellesmc istället. 018-156005

/Stefan
 
Last edited:
jo, men inte är den misskött inte. Är servad hos lelles enligt boken + några extra oljebyten. Iallafall så ska den till Lelles imorgon e tanken, så får Ragnar kolla på stackarn.
 
Actionrille skrev:
Hilfe!

Min KTM 660-03 har börjat låta ordentligt illa och någon här kanske kan komma med lite tips..Det är något som skramlar inifrån cylindern låter det som, dessutom så knackar det jäkligt konstigt ifrån vevhuset. Hojen har bara gått en ca. 360 mil varav en 40 i min ägo. Började skramla lite för en 15 mil sedan kanske, och har sen ökat mer och mer

Troligtvis vevstakslagret eller härdningen som släppt. Spån i oljan lär du ha i så fall.
Ett tips är att riva innan du får byta cylle o kolv också.
Att den bara har gått 360 mil har ibland ingen betydelse tyvärr.
 
Actionrille skrev:
Jag är inne på att det borde va en reklamaton som återförsäljaren borde ordna.
Eller?

Garantin är väl begränsad på såna här hojar, men du hade tydligen inte kört långt innan det började låta. Om du inte tokkört så var den färdig för rep när du köpte den. Jag skulle plåga handlaren länge om det behövdes i ett sånt här fall. :näsblod Hoppas det löser sig. :tummenupp
 
Inte kopplings lagret som gett sig då?
Hände ju på många 625:or och 620 efter ca 800 mil.

Om det är samma lager i en starkare motor borde det slitas fortare. :va
 
Nu har jag lämnat älsklingen hos Ragnar på Lelles. Verkar vara vevstakslagret som har gett upp. Verkar inte jättebra direkt. :(
Får se vad som händer nu, men det kan nog bli en dyr historia.
Jäkla surt iallafall.
 
Vevstakslagret var lite halvrisigt på min 620 också och det efter ca 650 mil. Det upptäcktes dock i samband med att motorn splittades och kopplingslagret byttes ut (en kula som mosats). Jag bytte ut vevstaken och lagren, samt fick vevpartiet justerat för att minska glappet (från fabrik) och balansera om det. Hela den delen gick väl på 3-4.000 nånting...
 
420 skrev:
Inte så svårt att köra slut på en ny motor om man misssköter den.
Men visst låter det som du borde renovera.
Vill du inte lämna in den på Dirtbike så ring Ragnar på Lellesmc istället. 018-156005

/Stefan
jag hade hojen innan och det längsta jag körde isträck mellan olje bytena var 70mil så den är knappast misskött så sett..det lät inte så kul rikard hoppas det fixar sig å inte kostar för mycket...
 
Jo, visst fan fixar det sig. Blir det skitdyrt så har jag iallafall försäkringen som täcker det.
Men det e lite tråkigt å besvärligt iallafall. Men jag e snart igång på två hjul igen. :banana
Inget å deppa ihop för, värre saker har hänt.
 
Actionrille skrev:
Nu har jag lämnat älsklingen hos Ragnar på Lelles. Verkar vara vevstakslagret som har gett upp. Verkar inte jättebra direkt. :(
.

Misstänkte det.
Hade du väntat längre hade du varit tvungen att gå dit med motorn i 2 Konsumkassar. :rolleyes:
Så det blir nog rätt billigt ändå.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top