ktm 660 jämfört med husaberg 650?

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Är ute efter en ny hojj och går i funderingar fram och tillbaka vad jag skall köpa. Kikar lite åt ktm 660, det verkar vara en populär hojj.

Enda motarden som jag har kört är husaberg 650, den var ganska så vibrerande men dom går ju som fan. Hur är det med ktm 660, vibrerar den lika mycket?

För det är väl husaberg 650 och ktm 660 som är dom som går bäst, eller?
Upplys mej :)

Lorge skrev:
2292622 Är ute efter en ny hojj och går i funderingar fram och tillbaka vad jag skall köpa. Kikar lite åt ktm 660, det verkar vara en populär hojj.

Enda motarden som jag har kört är husaberg 650, den var ganska så vibrerande men dom går ju som fan. Hur är det med ktm 660, vibrerar den lika mycket?

Tycker du att en Husa vibrerar mycket så ska du absolut inte ha en ktm 660, dom vibrerar säkert 10 ggr värre, om det nu inte var något fel på husan du körde, för jag tycker inte dom vibrar särskilt mycket, inte ens med borttagen balansaxel som på min.

Annars så är serviceintervallerna till ktm's fördel (250?mil) jämfört med 5h (ca 25 mil) hos Husa.

Vikten och effekten är till Husans fördel (vilket medför tidigare nämnda serviceintervaller), på gata spelar detta nog ingen större roll iof.

Sen är det ju heller inte helt rätt att jämföra Husa 650 mot ktm 660. Husan är en renodlad race-hoj i botten som blivit gatanpassad (lyktor osv). Ktm'n är från början byggd för att gå på gatan och funkar därigenom (utan modifiering) inte alls lika bra på bana som husan.

Och nej, ktm 660 ligger inte alls bland dom "värsta", isf bland dom "värsta" med acceptabla serviceintervaller.
I klass med Husan ligger ju honda crf450, husky 570rr, ktm 525 etc.
Vad jag vet och förstått är Husan däremot den vassaste motarden som orginal är laglig att framföra på allmänna vägar. Och det är ju aldrig fel :)

Tack för info!

Blev förvånad över att 660n skulle vibrera mera än husan, är det verkligen så?
:confused:

Är van vid sporthoj, så vad jag och du uppfattar som vibrationer kan ju skilja sej en del :)

Jag kan tänka mej en lite bekvämare hojj än husa 650, med serviceintervaller liknande ktm 660. Men som ändå går nånting, det måste finnas mos.

Finns det nån sån hojj? :)

"Jag kan tänka mej en lite bekvämare hojj än husa 650, med serviceintervaller liknande ktm 660. Men som ändå går nånting, det måste finnas mos."

Säg till när du hittar den hojen för då köper ja 2
:tungan

pyro skrev:
2292682 "Jag kan tänka mej en lite bekvämare hojj än husa 650, med serviceintervaller liknande ktm 660. Men som ändå går nånting, det måste finnas mos."

Säg till när du hittar den hojen för då köper ja 2
:tungan

Haha, ja då är vi två! :D

Lorge: Jadu ktm 660 vibrerar bra mkt mer än Husan, antagligen pga tyngre kolv och vevparti tillsammans med en dåligt anpassad/underdimensionerad balansvikt.

Men som sagt, är det en kompromisslös racingmaskin du vill ha, om du kan tänka dig att ge din hoj lite kärlek för så mycket mer tillbaka, köp Husa.

Är du en töntig latmask med tummen mitt i handen som tror du kan bli något med en "fejkmotard" så kör hårt på ktm 660!

Skämt åsido... Båda är mycket bra och potenta hojar, det är bara beroende på hur mycket du är beredd att ge för att få maximal körglädje tillbaka.
Så ta du och prova båda modellerna och skapa en egen uppfattning, Lycka till! :)

Hahah, faan också :)

Inte för att det är nåt att jämföra med dom här, men skulle gärna haft nya Superduken. Fast det är aningens mycket slantar..

Men om man kollar på dom mindre värsta modellerna då, vad finns det för några med någorlunda komfort?
Husaberg 650 går väl typ inte ligga i 120 med i mer än korta intervaller utan att domna av?

Lorge skrev:
2292832 Hahah, faan också :)

Inte för att det är nåt att jämföra med dom här, men skulle gärna haft nya Superduken. Fast det är aningens mycket slantar..

Men om man kollar på dom mindre värsta modellerna då, vad finns det för några med någorlunda komfort?
Husaberg 650 går väl typ inte ligga i 120 med i mer än korta intervaller utan att domna av?

BMW's GS modeller kanske vore någonting för herrn? :D

Lite får du ju förhelvete offra för körglädjen!
Jag blir då uttråkad långt innan jag domnar av ifall jag blir tvungen att ligga och touringåka i 120 flera minuter i sträck. :rolleyes:

Lorge skrev:
2292832 Hahah, faan också :)

120 är typ inga problem vid 140 börjar det bli jobbigt om det inte svängar då är det bara kul.

Hsb-Chrille skrev:
2292649
Vad jag vet och förstått är Husan däremot den vassaste motarden som orginal är laglig att framföra på allmänna vägar. Och det är ju aldrig fel :)

Jag vet nog i alla fall som är värre.
:rolleyes:

acura skrev:
2293130 Jag vet nog i alla fall som är värre.
:rolleyes:

Nåja... Glömde nog ta med SXV'n i mina beräkningar :Bugar Nog är den (vad jag hört) aningen värre än de övriga gatmotarderna men sen kostar den ju därefter också..
Bara lite allmänt nyfiken nu när jag endå har dig på tråden; Hur är det med service osv på en sådan maskin? Vikt? Effekt? Motorkaraktär jämfört med racingstånkor? Väldigt fin maskin måste jag säga! :)

jag väljer också för tillfället mellan dessa två hojar.
jag ska så klart ha min motard till att busa runt i stockholm med men
jag skulle väldigt gärna vilja kunna åka hem till mina föräldrar med
den också. Det är 12 mil motorväg enkel resa. Funkar detta med någon av
dessa hojar? jag skiter fullständigt ifall det vibrerar och sånt, det jag
menar är: håller hojarna för den sortens turer? kan man tex ligga och toppfarta
en husaberg i 30 minuter på en motorväg utan att den rasar?
Tror ni att ktm'en är bättre på den här sortens motorvägsturer?

bmwjohan skrev:
2293423 jag väljer också för tillfället mellan dessa två hojar.
jag ska så klart ha min motard till att busa runt i stockholm med men
jag skulle väldigt gärna vilja kunna åka hem till mina föräldrar med
den också. Det är 12 mil motorväg enkel resa. Funkar detta med någon av
dessa hojar? jag skiter fullständigt ifall det vibrerar och sånt, det jag
menar är: håller hojarna för den sortens turer? kan man tex ligga och toppfarta
en husaberg i 30 minuter på en motorväg utan att den rasar?
Tror ni att ktm'en är bättre på den här sortens motorvägsturer?

För det första tror jag inte att du vill ligga och maxxa en husa i 30 minuter, det är förbannat jobbigt ska du veta! Och sen så lär den inte hålla för det heller, kan jag då inte tänka mig att den gör. Ktm'n funkar nog BÄTTRE men för den delen absolut inte BRA, om du tänkt ligga och pressa skiten ur den.
Däremot lär nog ktm'n inte ha några problem ifall du gnager på i 120-140 km/h, husan tycker inte om att färdas i konstant hastighet en längre tid, smörjningen är inte anpassad efter det.

Haha, bwmjohan. Du har inte kört husaberg va? :hihi

Har provkört polarens en del och skall du köra 12 mil så kan du räkna med att stanna en 4-5ggr på vägen typ. Och du kommer garanterat inte vilja ligga och maxa den hela vägen!

Det låter som att en KTM 660 passar bäst för dina önskemål. Husan är skitrolig och bra när den används till rätt körning (bana eller väldigt knixiga vägar) men är inte alls lämpad för motorväg eller andra längre körningar. Det är bara att inse: Hög effekt och bra "touringegenskaper" är en svår kombination, det finns kompromisser och 660 verkar vara en av de bättre.

Lorge skrev:
2293783 Haha, bwmjohan. Du har inte kört husaberg va? :hihi

Har provkört polarens en del och skall du köra 12 mil så kan du räkna med att stanna en 4-5ggr på vägen typ. Och du kommer garanterat inte vilja ligga och maxa den hela vägen!

jag har tyvärr aldrig kört husaberg. jag kör ktm 525 idag med crossdäck och det är inga problem att ligga fullt med den på grusvägar. vibrerar ingenting tycker jag. men ktm'en kanske är mycket "bättre" i det hänseendet.

erik skrev:
2294293 Det låter som att en KTM 660 passar bäst för dina önskemål. Husan är skitrolig och bra när den används till rätt körning (bana eller väldigt knixiga vägar) men är inte alls lämpad för motorväg eller andra längre körningar. Det är bara att inse: Hög effekt och bra "touringegenskaper" är en svår kombination, det finns kompromisser och 660 verkar vara en av de bättre.

tanken är att jag ska ha en motard att leka med i stockholm. jag har en ktm 525 sx jag kör cross med "ute på landet". jag kommer dock inte ut på landet så ofta så jag måste ha något att leka med i stan också.
jag väljer mellan husaberg 02 och ktm 660 03 och ktm'en ligger ca 10.000 lägre i pris. det kanske vore bättre om jag köpte en husaberg + en gammal skithoj typ honda cb 400 för 10.000kr och sen använder jag den som pendelhoj istället. jag får ju pendelhoj + husaberg för lika mycket pengar som en ktm 660. lite väl mycket med tre hojar kanske men det känns nästan som den bästa lösningen.

Verkar inte som någon av hojarna passar dig.

1. Husa gillar inte jämngas = inge touring
2. KTM 660 vibrerar, det gör inte Husan! Så om du verkligen tycker husan vibrerar för mycketrekommenderar jag dig att stanna hemma i fåtöljen istället :tungan

SVooSh skrev:
2295427 Verkar inte som någon av hojarna passar dig.

1. Husa gillar inte jämngas = inge touring
2. KTM 660 vibrerar, det gör inte Husan! Så om du verkligen tycker husan vibrerar för mycketrekommenderar jag dig att stanna hemma i fåtöljen istället :tungan

jag har inte kört någon av hojarna så jag vet inte alls hur dom är att köra. för mig spelar det ingen roll alls om det vibrerar som fan. jag bryr mig bara om ifall det håller.

jag var inne hos en butik igår som säljer både husaberg och ktm och de sa att ktm skulle hålla väldigt mycket bättre för lite vanlig lansvägskörning än vad husan skulle göra. det sa också att om man ska köpa husaberg så ska man köpa 05 eller nyare för de tidigare hojarna är det mycket sämre kvalité på jämfört med 05 och frammåt. de sa att de sänkt kompet och förstärkt många delar i motorn på 05 och frammåt. vad säger ni. är årsmodell 02 en skithoj jämfört med 05?

sen reflekterade jag över en sak till när jag var där. de hade en ktm 660 -04 inne som gått 280 mil. den ska de ha 56000kr för. när man kollar på blocket så vill folk ha 55000 för 03'or som gått nästan 1000mil. det borde väl vara dyrare att köpa en hoj från en handlare. en hoj som handlare gått igenom motorn på och allt. är det som så att de som säljer privat sätter ut sina hojar till riktiga önskepriser(från deras sida) eller var det denna handlare som var väldigt billig. om jag köper en ktm 660 03 som är orginal, hur mycket borde jag då betala för denna. känns som att man inte borde betala mer än 45.000kr tycker jag. så lågt ligger dock inte en enda annons.

Lorge skrev:
2292622 Är ute efter en ny hojj och går i funderingar fram och tillbaka vad jag skall köpa. Kikar lite åt ktm 660, det verkar vara en populär hojj.

Har du pengarna är Aprilia SXV en grym(mare) maskin där du slipper stånk-vibrationer... :tummenupp

bmwjohan skrev:
2296898 jag har inte kört någon av hojarna så jag vet inte alls hur dom är att köra. för mig spelar det ingen roll alls om det vibrerar som fan. jag bryr mig bara om ifall det håller.

jag var inne hos en butik igår som säljer både husaberg och ktm och de sa att ktm skulle hålla väldigt mycket bättre för lite vanlig lansvägskörning än vad husan skulle göra. det sa också att om man ska köpa husaberg så ska man köpa 05 eller nyare för de tidigare hojarna är det mycket sämre kvalité på jämfört med 05 och frammåt. de sa att de sänkt kompet och förstärkt många delar i motorn på 05 och frammåt. vad säger ni. är årsmodell 02 en skithoj jämfört med 05?
Just 01-02 har husabergarna en del jox som kickaxlar som går av, "kassa" vipparmsrullar och en del problem med balansvikten. Man kan antingen välja att bygga om den eller plocka bort den med en ombalancering av veven. Kalaset för enbart ombygnaden av balansvikten kostar runt 5k. Dock är detta fel som mycket ofta är åtgärdade av tidigare ägare och då ser jag absolut inte något problem men däremot är det mycket annat som skiljer såsom tändning, förgasare mm.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti