KTM 660 hård i "magen"?!

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Jag vet att denna tråd borde vara i mek-delen men det är ju här experterna på min motor sitter.

Iaf... Servade min KTM 660 -04 för 2 veckor sedan och hann bara köra en kortare provtur på 2 mil då. Det jag dock noterade var att den kändes rappare efter service.

Det jag gjorde var att byta olja och 2 filter. Allt enligt instruktionsboken. Dessutom har jag gjort det förr så jag gjorde nog inte fel. Jag pillade alltså inte på ventilerna.

Men idag när jag var ute en sväng så noterade jag samma sak. Hojen känns rappare efter service. Det kan man ju tycka bara är positivt... MEN!

Det känns även som om den går "hårdare" i motorn. Varje avgaspuls känns hårdare och den vibrerar mer. Tycker jag.

Allt känns typ mer agressivt.

Funderade om det var för att det fortfarande är kyligt ute men då borde den upplevts så även innan service.

Enda skillnaden mot förut är oljan. Det var den rekommenderade Motorex-oljan i den innan och nu hällde jag i OKQ8 SBK-oljan.

Alla hojar jag haft tidigare har jag kört på SBK-oljan och aldrig upplevt detta förut.

Är något fel? Ska jag vara nojig eller är det bara gasa tills det.. ja... rasar? :)

Tacksam för råd.

/Lucky9

Kan sitta mycket i huvudet......

Har du klämt på ett hi flow filter ?

Isf borde den låta mer, och däri kännas råare.

Viskositet på oljan, är den tunn som satan så kan det klonka mer.

Eftersom SBK oljan ger mer gaserspons och rivare starter kan det bero på oljan?! Inte en aning ang oljan, men kan det inte vara så att ventiler osv inte var korekt justerade innan och nu är dom det, alltså dom öppnar som dom ska osv då får du ju mer ljud osv ?! :va

Jag vet att denna tråd borde vara i mek-delen men det är ju här experterna på min motor sitter.

Iaf... Servade min KTM 660 -04 för 2 veckor sedan och hann bara köra en kortare provtur på 2 mil då. Det jag dock noterade var att den kändes rappare efter service.

Det jag gjorde var att byta olja och 2 filter. Allt enligt instruktionsboken. Dessutom har jag gjort det förr så jag gjorde nog inte fel. Jag pillade alltså inte på ventilerna.

Men idag när jag var ute en sväng så noterade jag samma sak. Hojen känns rappare efter service. Det kan man ju tycka bara är positivt... MEN!

Det känns även som om den går "hårdare" i motorn. Varje avgaspuls känns hårdare och den vibrerar mer. Tycker jag.

Allt känns typ mer agressivt.

Funderade om det var för att det fortfarande är kyligt ute men då borde den upplevts så även innan service.

Enda skillnaden mot förut är oljan. Det var den rekommenderade Motorex-oljan i den innan och nu hällde jag i OKQ8 SBK-oljan.

Alla hojar jag haft tidigare har jag kört på SBK-oljan och aldrig upplevt detta förut.

Är något fel? Ska jag vara nojig eller är det bara gasa tills det.. ja... rasar? :)

Tacksam för råd.

/Lucky9

Jag upplevde samma sak nu sen det blev över 5 plusgrader ute. När jag är ute o kör och det är kallt så märker jag inget men nu när det är finväder så känner jag lite samma sak som du. Det sitter nog mest i huvudet tror jag... :tummenupp

Har du samma viskositet på oljan som den gamla?

Det var inte jag som hällde i oljan förra gången men jag misstänker att det var den "vanliga" 10w/40 motorex-oljan.

Jag TRODDE dock att jag hällt i en 15w/50 men vid närmare kontroll upptäckte jag att jag handlat fel (tyckte det var lite billigare än vanligt) och köpt en DELSYNTET 10w/40.

Jösses. Delsyntet i min älskling... hur ska det här gå... ;)

Hmm... jaja... den håller nog. Hoppas jag.

/Lucky9

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...