KTM 660 går dåligt efter kambyte

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag bytte kam på min 660 igår till rally-kammen men eftersom jag inte fått avgassystemet ännu så är detta enda modifieringen för tillfället.

Dock går den otroligt dåligt på botten och mellanregistret nu, om jag ligger i 80 på femman och ger mellangas så drar den inget alls, ger jag full gas så saktar den. Den misständer inte genom mellanregistret utan drar bara väldigt dåligt men tar sig sedan när varven ökar och går bra på höga varv. Den blev även väldigt svårstartad. Jag antar att den går för tunnt?

Jag har provat att skruva ut blandskruven två varv och det blev lite bättre men långtifrån bra. Ska jag flytta clipet på nålen ett hack eller två så den får ännu mer soppa? Är det bara loss med tanken osv och upp med locket på förgasaren så sitter nålen där?

Har jag förstått det rätt att den grövsta justeringen är att byta munstycke, sedan finlirar man lite med nålplaceringen och slutligen så är det sista lilla biten med justeringsskruven?

Sist jag höll på med förgasare var när jag körde moppe...

Tacksam för hjälp!

//Eric
 
Vilken färg är tändstiftet? Svart, brunt eller vit?
Går den bättre eller ännu sämre med chock?
Är du 110% säker på att du inte kuggat kammen en kugg fel?
 
När du trimmar för första gången, låt någon som gjort det tidigare göra det åt dig och var med under tiden och se på vad han gör och lär dig (och framförallt fråga) orsak och verkan.
 
troligtvis har du satt kammen fel. Det är lätt att göra, och hojen kan gå ändå (dåligt). Har till och med för mig att t.ex. Yamaha YZF400enduro var strypt från fabrik bl.a. genom att kommen satt en kugge "fel".
Gör om gör rätt! :)

ps. eventuellt kan du behöva kolla ventilerna så de inte tagit stryk.. är inte säker men någon annan här på forumet kanske vet bättre? :confused:
 
Alltså jag har inte bytt kammen själv, det ger jag mig inte på i första taget! Jag lämnade in hojen hos den lokala KTM-verkstaden och han bytte i samband med 100-milsservicen.

Ni tror alltså att kammen sitter fel? Borde den inte gå ännu sämre om kammen sitter fel? Det märks inte så mycket att den går sämre på de första två växlarna och så länge jag håller bra med gas så går den riktigt bra. Det när jag ligger på lite lägre varv som den tvekar när jag ger gas och drar ganska dåligt ända tills den kommer upp i varv, då går den riktigt bra igen. Borde den inte gå dåligt tvärs över registret om kammen satt fel? Det känns dessutom som om hojen vibrerar mindre nu på låga och mellanvarv. Tidigare ruskade den på sig ganska rejält men nu går den rätt så mjukt.

Jag ska prova med choken och se om den går bättre eller sämre då.

Den var rejält seg att få igång när motorn var varm och jag hade varmstartsknappen utdragen så jag tryckte in den igen och kickade utan och då gick den igång lättare.

//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Den misständer inte genom mellanregistret utan drar bara väldigt dåligt men tar sig sedan när varven ökar och går bra på höga varv. Den blev även väldigt svårstartad. Jag antar att den går för tunnt?


//Eric
Symptomen stämmer ju precis in på felkuggad kam.Kontrollera det först innan du börjar rota i förgasaren.På LC4 sitter kamdrevet på splines,så antagligen har den hamnat ett hack fel där.
 
Hur mycket vassare är kammen då, har du några värden på den och orginalkammen (duration, lyft)? Är den riktigt vass så kommer du antagligen tappa rätt så mycket botten på den och behöver antagligen bestycka om förgasaren pga att gashastigheten blir dålig på lägre varv. Ställer man kammen ett kugg fel så blir det ganska många grader. Skulle vara intressant att se alla kamtider på 625/640/660 för att se vad som skiljer dom åt mer än bara slaget på 660an.
 
Motarrrd skrev:
Hur mycket vassare är kammen då, har du några värden på den och orginalkammen (duration, lyft)? Är den riktigt vass så kommer du antagligen tappa rätt så mycket botten på den och behöver antagligen bestycka om förgasaren pga att gashastigheten blir dålig på lägre varv. Ställer man kammen ett kugg fel så blir det ganska många grader. Skulle vara intressant att se alla kamtider på 625/640/660 för att se vad som skiljer dom åt mer än bara slaget på 660an.

Det beror på vad du menar med vassare. Meningen med den här kammen är dock att man ska få MER botten och mellanregister. Det finns en annan kam som ska ge mer på toppen men jag tog den med mer botten/mellan. Jag läste på en tråd här tidigare att den skulle öppna tidigare och stänga senare än originalkammen. Med blotta ögat så tyckte jag att "kammarna" på den kammen som sitter i nu såg bredare (alltså inte på bredden utan längre i rotationsriktningen) ut än originalkammens. Dock utan att hålla de bredvid varandra, vet inte om man kan se det med blotta ögat?

Det stod MSP/1 4/7474 på sidan av kammen. Kan ju vara så att jag fått fel i och för sig...

//Eric
 
Last edited:
Kammen är felkuggad.
Går den otroligt mycket sämre eller ens mycket sämre någonstans och det enda som är gjort är bytt kam så är det en felkuggning.

Visst ger en trimkam alltid lite vassare effektkurva men hojen börjar inte gå dåligt någonstans och behovet att ombestycka efter enbart kambyte är litet.

Daniel
 
ypvs skrev:
Kammen är felkuggad.

Jag tänkte ta loss kåpan på den imorgon och ta mig en titt innan jag kör tillbaka den till verkstaden. Finns det någon markering på kammen och kamkjedjan som visar hur kammen ska vara kuggad så jag kan se om den sitter fel? Är det någon pil på kammen som ska peka mot en speciell länk i kamkjedjan?

//Eric
 
Nu har inte jag lyckats köra sönder min 625 på ett tag,så det kan hända att jag minns fel eftersom jag inte rivit den på ett år.På kammen ska finnas ett märke som ska sitta mitt för ett på drevet så att det sitter rätt på splinesen.Du får nog ta bort bulten och brickan för att se det.Sen är det ett "körnslag" längst ut på drevet som ska hamna vid delningen mellan topp-ventilkåpa.Nockarna ska peka neråt när kolven är i ÖD.Ställ den i kompläget innan du börjar skruva bort ventilkåpan bara.
 
Busaberg skrev:
Nu har inte jag lyckats köra sönder min 625 på ett tag,så det kan hända att jag minns fel eftersom jag inte rivit den på ett år.På kammen ska finnas ett märke som ska sitta mitt för ett på drevet så att det sitter rätt på splinesen.Du får nog ta bort bulten och brickan för att se det.Sen är det ett "körnslag" längst ut på drevet som ska hamna vid delningen mellan topp-ventilkåpa.Nockarna ska peka neråt när kolven är i ÖD.Ställ den i kompläget innan du börjar skruva bort ventilkåpan bara.

Jag fick tag på verkstadshandboken till motorn så nu vet jag hur man gör. Dock verkar det lite mer komplicerat än vad jag hade tänkt mig så jag ringer nog verkstaden på måndag så får han kolla det själv.

Stort tack för hjälpen till alla som har svarat!!

//Eric
 
Jag fick tag på verkstadskillen idag och han sa att man lyfter aldrig av kamkjedjan från drevet när man byter kamaxel så den kan inte ha kuggat om och man kan bara montera kammen på ett sätt så den sitter som den ska.
Hans förslag var att jag helt enkelt hade fått fel kam.

Kan det bero på att jag inte bytt avgassystem som gör att den går dåligt med den nya kammen?

Är det någon som råkar ha en s.k. rallye-kam liggande hemma och kan kolla om följande inskription finns på sidan av den: MSP/1 4/7474.
 
Last edited:
DR-Zätare skrev:
Jag fick tag på verkstadskillen idag och han sa att man lyfter aldrig av kamkjedjan från drevet när man byter kamaxel så den kan inte ha kuggat om och man kan bara montera kammen på ett sätt så den sitter som den ska.
Hans förslag var att jag helt enkelt hade fått fel kam.

Kan det bero på att jag inte bytt avgassystem som gör att den går dåligt med den nya kammen?

Är det någon som råkar ha en s.k. rallye-kam liggande hemma och kan kolla om följande inskription finns på sidan av den: MSP/1 4/7474.
På xr 600/650 är det skitlätt att råka flippa till ett kugg även om kedjan är på hela tiden!! Kan inte utala mig om ktm men skulle tro att den kan halka tiil nere på veven. Även med den vildaste kamm som finns ska den inte gå så dåligt! Är slutdämparen inte ens öppnad?
 
Boost 2 skrev:
På xr 600/650 är det skitlätt att råka flippa till ett kugg även om kedjan är på hela tiden!! Kan inte utala mig om ktm men skulle tro att den kan halka tiil nere på veven. Även med den vildaste kamm som finns ska den inte gå så dåligt! Är slutdämparen inte ens öppnad?

Den är naturligtvis avstrypt så gnistgallret i slutdämparen är borttaget. Däremot väntar jag på mitt helsystem som blev försenat, det är därför jag inte har gjort något med originalsystemet.

//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Jag fick tag på verkstadskillen idag och han sa att man lyfter aldrig av kamkjedjan från drevet när man byter kamaxel så den kan inte ha kuggat om och man kan bara montera kammen på ett sätt så den sitter som den ska.
Hans förslag var att jag helt enkelt hade fått fel kam.
Men eftersom kamdrevet sitter på splines på LC4 så kan han ju ha monterat fel där,även om kamkedjan legat på hela tiden.Vad är det för klåparverkstad egentligen :va
 
Finns många möjligheter att kugga om en kam. Låter man tex kamkedjan slacka för mycket så kan den kugga i ett annat kugg på det låga drevet och därmed ligga fel trots att kamkedjan aldrig lämnat kamdrevet.
Sa han att den inte kan komma fel pga att den inte lämnat drevet så låter det som han inte har kollat efteråt dessutom för då skulle han förmodligen ha sagt att den inte ligger fel eftersom han gjort sig säker på det genom att kolla markeringara.
Tom efter att kammen är rätt monterad kan den dessutom komma fel om man rubbar motorn innan kamkedjesträckaren är isatt.

Få det kollat innan du börjar trixa med massa annat är iaf tipset...

Daniel
 
Kanske lutar mot att jag fått fel kam:

På originalkammen står det inskrivet 586V39 och den har part# 58636010044. Om jag söker i KTMs reservdelsdatabas heter den delen just CAMSHAFT CPL. SM 586V39 03

Kammen på 2003 SMS Factory Replica har part# 57336010044 och om jag söker på det numret i databasen så heter delen: CAMSHAFT MSP1 CPL. 02.

Kammen på en 2004 660 Rallye Replica har part#58536010044 och heter i samma databas CAMSHAFT RALLYE CPL. 2001. Där framgår ju inte eventuell inskription namnet tyvärr.

På kammen jag fick monterad stod det MSP/1. Frågan är om det är / som är skillnaden mellan Rallye Replica och SMS Replica

//Eric
 
Den meken som gjort ditt jobb måste va en jäkla klåpare. Det går visst att sätta den fel. Precis som folk sagt tidigare i denna tråd. Men ska du ändå kolla om det är rätt eller fel kam kan du ju kolla det oxå.
 
Problem solved: Ingen skugga ska falla över meken, det var Lelles som hade gett mig fel kam. Idioter!!!
Jag tyckte det var lite konstigt att den skulle vara felmonterad för han har alltid skött sig väldigt bra tidigare och brukar vara väldigt nogrann när han servar hojjar.

//Eric
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top