Ktm 660 fjädring!

GODDIE

Woop Woop xD
Gick med
18 Oct 2010
Ort
Vallåkra
Hoj
KTM 660 smc -06
Hejsan jag skulle behöva lite hjälp kg tycker min fram gaffel är svampig och mjuk om man gemföra med min polares duke 2.
Någon som vet hur man ställer den ? Den läcker inget och jag väger cirka 65kg så nya fjädrar ska väl inte behövas?

Har rattat lite på dom man kan vrida på uppe på gafflarna men fattar inget dom går ju att snurra hur mycket som helst.

Mycket tacksam om ni kan hjälpa mig!!

Hojen är en KTM 660 smc -06
 
Börja med att läsa din manual och ställ in standard inställningen först och kolla hur det känns. Fjändring är inte så enkelt, inte bara att skruva lite.

Hur länge har du ägt hojjen? Jag köpte en hoj en gång som läkte lite i ett ben, lämnade in den för att byta packboxar och då upptäckte verkstaden att det benet som inte läckte var helt tomt på olja...snygg säljare...:huvet
 
okey får kolla i den imorgon men hur vet man var standard e då? jag tycker dom bara snurrar och snurrar:confused:

jag har väl ägt den knappt en månad men det har varit på verkstad i ca 2 veckor pga av ett fetevobbel vid nedslag i ca 110kmh :gnissla
 
Vrid medurs tills det tar stopp. Sen vrider du 15 klick moturs. På rattarna på toppen av gaffelbenen.
Det är "standard" inställningen från manualen på 05:an iaf och det är vad jag går på när jag ställde min 04:a
 
Börja med att byta olja och ställa nivån korrekt Kring 100mm luftspalt brukar vara lagom. Är den mjuk och svampig vid din vikt är något fel....
 
Sedan är fjädringen på en 660 något mjukare än på en Duke II, men svampig ska den ju inte vara. Vill man ha det riktigt hårt och för ren asfalt, så får man bygga om. Shimsa eller med justerbara ventilstackar t.ex., men inte trivialt att göra själv om det ska bli rätt.
 
Lånar tråden lite:)

Väger ca 101 och tycker också min ktm 660 04 e lite för mjuk. provade polarens 625 när han hade ställt fjädringen efter sin vikt och den var då inte lika svampig. Han väger lite mindre bara.

Är det bra att ställa fjädringen efter min vikt eller måste jag byta ut den? Läst att de finns hårdare fjädrar men det kanske är om man väger mer:D

Tänkte inte ställa själv eftersom jag inte är expert på de utan lämna till annan som är fjäderspecialist för 500. Vägegenskaperna är väl bättre om fjädringen är ställd efter förarens vikt eller hur?

Hur skulle ni gjort?
 
arr betala någon för att skruva på rattarna är värdelöst. rätt fjädrar för din vikt är basen sen kommer shimsning och därefter finjustering med rattarna
 
arr betala någon för att skruva på rattarna är värdelöst. rätt fjädrar för din vikt är basen sen kommer shimsning och därefter finjustering med rattarna

Vilken vikt är originalfjädrarna gjorda för? Vilken fjäder ska man ha då om man väger 100, så du menar att de blir plattfall genom att ställa returen på originalfjädringen
 
Vilken vikt är originalfjädrarna gjorda för? Vilken fjäder ska man ha då om man väger 100, så du menar att de blir plattfall genom att ställa returen på originalfjädringen

Med 100kg vikt bör du ha 95 i fjäderkonstant istället för originalets 70. slavensracing.com är da man för detta.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top