Ktm 660 dör vid gas.

Edgarn

Medlem
Gick med
25 Dec 2011
Hoj
ktm
Ktm 660 dör vid gas. uppdaterat med film, hjälp behövs

Hej införskaffa mig en ktm 660 04a här om dagen,

har ett problem med den, om den står på tomgång och man gasar till snabbt så vill den dö men går bra om man gasar upp sakta även detta märks vid körning, sitter ett jebring dämpare på den,fick även med lite olika munstycken till den, men vet inte själv vad där ska sitta för storlek i dom,

undrar även om denna oljan går att köra med har några liter ståendes. IMG_1928.jpg

tacksam för svar

Mvh

Last edited:
Låter nästan som om det sitter ett för stort munstycke i? När du blippar till fort får den för mycket bensin och hinner inte förbränna allt direkt och blir ''kvävd''. Om du däremot gasar långsamt får motorn mer tid att förbränna soppan. Prova att gå ner några storlekar.

Vad för färg har stiftet?

Låter nästan som om det sitter ett för stort munstycke i? När du blippar till fort får den för mycket bensin och hinner inte förbränna allt direkt och blir ''kvävd''. Om du däremot gasar långsamt får motorn mer tid att förbränna soppan. Prova att gå ner några storlekar.

Vad för färg har stiftet?

Får kanske prova det, ska kolla stiftet imorgon

Kolla på förgasaren så inte "hot-starten" är utdragen, den röda som sitter vid choken..
En människojävel hade dragit ut min hot-start vilket gav exakt samma symptom

Kolla på förgasaren så inte "hot-starten" är utdragen, den röda som sitter vid choken..
En människojävel hade dragit ut min hot-start vilket gav exakt samma symptom

tyvärr va det inte så enkelt, dock startar hojen lätt utan att man chokar, men kanske vanligt,

får väll rensa förgasaren till helgen,

Skulle också kunna vara accpumpen som spökar. Den skjuter en bensinstråle in i motorn just när man ökar gasen snabbt. Om den inte ger nån soppa skulle det kunna bli som för dig. Lossa förgasaren och vrid den lite så du ser om det kommer något när du gasar till.

Skulle också kunna vara accpumpen som spökar. Den skjuter en bensinstråle in i motorn just när man ökar gasen snabbt. Om den inte ger nån soppa skulle det kunna bli som för dig. Lossa förgasaren och vrid den lite så du ser om det kommer något när du gasar till.

Okej, så man kan vrida fuggen lite och då ska man kunna se accpumpen? Du har ingen bild på den?

Hej införskaffa mig en ktm 660 04a här om dagen,

har ett problem med den, om den står på tomgång och man gasar till snabbt så vill den dö men går bra om man gasar upp sakta även detta märks vid körning, sitter ett jebring dämpare på den,fick även med lite olika munstycken till den, men vet inte själv vad där ska sitta för storlek i dom,

undrar även om denna oljan går att köra med har några liter ståendes. View attachment 406076

tacksam för svar

Mvh

Den oljan funkar prima i min ktm exc-r 450 2008 iaf. Riktigt bra olja :-). Är ju helsyntetisk och dyr olja.

Okej vad ska jag testa med med motorn avstängd? Finns det något man kanske kan göra för egen hand?

Plocka av förgasaren och håll den i handen(ansluten till soppasystemet). Gör snabb gasöppningsrörelse och se om den sprutar på trotteln (det du kallar luckan) eller det skjuter iväg en stråle någon meter.

Behöver du fråga skall du inte försöka mecka FCR förgasare, risken att du gör saker värre överstiger vinsterna. Kan du ta dig till Bjärred så kan jag vid tillfälle hjälpa dig att justera rätt.

Plocka av förgasaren och håll den i handen(ansluten till soppasystemet). Gör snabb gasöppningsrörelse och se om den sprutar på trotteln (det du kallar luckan) eller det skjuter iväg en stråle någon meter.

Behöver du fråga skall du inte försöka mecka FCR förgasare, risken att du gör saker värre överstiger vinsterna. Kan du ta dig till Bjärred så kan jag vid tillfälle hjälpa dig att justera rätt.

Okej ja känns som jag inte själv ska pilla på det, du får mer än gärna hjälpa mig, jag kan när som har du något nummer jag kanske kan nå dig på? Tar jag hojen på transport så tar de ca 20 min för mig till Bjärred 40 om jag kör hojen annars är mitt nummer 0739684271

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...