KTM 660 -05... 11 ägare! Dåligt?

Du menar att ett sunkigt objekt lätt kan bli dyrt?

Hur dyrt? motorhaveri direkt eller?

Och till den viktigaste frågan:
Kan man göra något för att "få en nystart" för hojen?

Ja jag menar att är en cykel risigt skött så är det oftast inte bara plasten som är sunkig utan även risk att motorn inte är skött. En motor som inte skötts ordentligt kostar 15kkr att renovera.

Ja jag menar att är en cykel risigt skött så är det oftast inte bara plasten som är sunkig utan även risk att motorn inte är skött. En motor som inte skötts ordentligt kostar 15kkr att renovera.

Det är ju mindre roligt! :3freak

Så om man inte har lyssnat på dussinet LC4 motorer förut så leker man ryskroulette vid ett begagnat köp med andra ord? Går det att utröna om motorn är sunkig mer än att provköra, kolla luftfilter och kolla in hojen i övrigt?

Men då är ju frågan som jag sa, för att få en nystart för hojen, vad ska man byta/åtgärda förutom oljan/filtret?

Det är ju mindre roligt! :3freak

Så om man inte har lyssnat på dussinet LC4 motorer förut så leker man ryskroulette vid ett begagnat köp med andra ord? Går det att utröna om motorn är sunkig mer än att provköra, kolla luftfilter och kolla in hojen i övrigt?

Men då är ju frågan som jag sa, för att få en nystart för hojen, vad ska man byta/åtgärda förutom oljan/filtret?

Har man inget motoröra så famlar man i blindo det gäller alla högtrimmade stånkor. De har mycket maskinellt missljud redan från fabrik så det är svårare att höra om något är på tok.

Ja det är lotto att köpa en beg LC4 som har haft 10 ägare varav hälften inte skött servicen som man skall.
Hade det varit en sunkig cykel jag köpt så hade jag plockat ner motorn och bytt ramlager och mätt upp allt slitage men sen har jag skruvat med fruktansvärt många LC4 så det är gjort på en eftermiddag och jag har alla delar hemma. Mer realistiskt är väl att mäta leakdown, justera ventilerna och göra ett oljebyte. Köra 100mil och upprepa oljebyte samt ventiljustering.

När du sedan kört ett tag och bestämt dig för att behålla hojen så hade jag sparat ihop pengar och spanat delar på EBAY för en renovering.

Ja jag menar att är en cykel risigt skött så är det oftast inte bara plasten som är sunkig utan även risk att motorn inte är skött.

Min erfarenhet av beggade hojar är att de där äldre hojarna som är pimppolerade har ofta totalt misskött motor. Lite som att tiden/pengarna inte räckte till olja, service mm efter att allt bling inköpts.

Min erfarenhet av beggade hojar är att de där äldre hojarna som är pimppolerade har ofta totalt misskött motor. Lite som att tiden/pengarna inte räckte till olja, service mm efter att allt bling inköpts.

Stämmer ganska bra in på min Xr. Allting är i princip repat och fult men maskinellt är det i bra skick.

Jag brukar kolla in hur kedjan mår, det kan ge en hyfsad indikation på hur ägaren är gällande andra saker med.

Investera i ett utdrag på tidigare ägare. Ring en eller två av de senare (kanske öppna med frågan om dom känner säljaren) och fråga om service och tidigare problem. Skicket på oljan som kom ut vid byte eller om den förbrukat olja är väl nästan de enda (otillräckliga) hintar man kan få om hur den mår invändigt om det inte ska testas mer seriöst. Enkelt och billigt iaf.

Annars är det väl som sagt udda att vilja dra på sig en fzs även om man kan bli less på LC4ans vibrationer ibland. :)

Investera i ett utdrag på tidigare ägare. Ring en eller två av de senare (kanske öppna med frågan om dom känner säljaren) och fråga om service och tidigare problem. Skicket på oljan som kom ut vid byte eller om den förbrukat olja är väl nästan de enda (otillräckliga) hintar man kan få om hur den mår invändigt om det inte ska testas mer seriöst. Enkelt och billigt iaf.

Annars är det väl som sagt udda att vilja dra på sig en fzs även om man kan bli less på LC4ans vibrationer ibland. :)

Jag har nu fått ett udrag från Transportstyrelsen! Det förklarade en del av varför det var så många ägare.

Tex så kunde jag se att tredje ägaren sålde hojen till en kvinna med samma efternamn(förmodligen hans mamma). Nuvarande ägaren har hojen skriven på en bekant (förmodligen för att slippa avgifter)...
Så här fortsätter det ungefär i hela registret.

Det som också är positivt är att nuvarande ägare intygar att serviceboken är ifylld sen hojen var ny, alltså runt 2005. Och serviceboken har fortsatt blivit ifylld ändå fram tills idag 2013. Det är ju i alla fall ett bevis för att hojen har skötts förhoppningsvis väl!

Positivt? :)

Last edited:
Jag har nu fått ett udrag från Transportstyrelsen! Det förklarade en del av varför det var så många ägare.

Tex så kunde jag se att tredje ägaren sålde hojen till en kvinna med samma efternamn(förmodligen hans mamma). Nuvarande ägaren har hojen skriven på en bekant (förmodligen för att slippa avgifter)...
Så här fortsätter det ungefär i hela registret.

Det som också är positivt är att nuvarande ägare intygar att serviceboken är ifylld sen hojen var ny, alltså runt 2005. Och serviceboken har fortsatt blivit ifylld ändå fram tills idag 2013. Det är ju i alla fall ett bevis för att hojen har skötts förhoppningsvis väl!

Positivt? :)

Han kan intyga vad han vill, kan han inte backa upp det med kvitton etc så är det inte så mycket värt.

Även om det är skönt att veta varför den har många ägare så kommer det ändå sänka värdet den dagen du själv ska sälja hojen.

Sen skulle jag i min fördomsfullhet misstänka att folk som fifflar med försäkringspremier nog är mer benägna att även fiffla med annat. Men det är ju en annan diskussion som vi inte behöver ta här...

Han kan intyga vad han vill, kan han inte backa upp det med kvitton etc så är det inte så mycket värt.

Även om det är skönt att veta varför den har många ägare så kommer det ändå sänka värdet den dagen du själv ska sälja hojen.

Sen skulle jag i min fördomsfullhet misstänka att folk som fifflar med försäkringspremier nog är mer benägna att även fiffla med annat. Men det är ju en annan diskussion som vi inte behöver ta här...

Självklart! Jag håller med dig, klart det inte behöver betyda någonting. Men han har en pärm med dokument till hojen så jag får ju helt enkelt kolla i den och se om jag hittar kvitton eller något annat som kan användas som bevis.

På lördag ska jag förmodligen träffa honom för att se hur det blir! Hopppas nu bara det inte är en sunk-hoj! :confused::confused:

Men vafan. Prova testa och byt. Kan du inget så ta med nån som kan eller köp nåt med garanti. Lärpengar hör även de till livet.

Bara för att hojen Inte är servad på verkstad betyder et inte att den är misskött.
Det är många verkstäder som är sämre än privat personer.
LC 4 är ju ganska enkel att sköta ...

Last edited:
Bara för att hojen Inte är servad på verkstad betyder et inte att den är misskött.
Det är många verkstäder som är sämre än privat personer.
LC 4 är ju ganska enkel att sköta ...

Jag hoppas verkligen det! Killen säger att han har en korrekt ifylld servicebok SAMT kvitton på olika saker. Så det är ju positivt i alla fall!

Men vad säger ni om 1800mil på mätaren? Mycket eller ingen fara om hojen har servats? Hur lång livslängd har en 660?

Han hade också äldre kvitton på tidigare serviceutgifter. såsom ventiljustering, olje/filter byte etc. Så trots antalet ägare så kanske det kan vara en fräsch hoj. Men enda sättet att verkligen försöka ta reda på det är att provköra!

Jag portade och bytte till högkomp-kolv vid 2300 mil.
Kunde inte hitta något allvarligt slitage någonstans , bara att tuta och köra vidare.
Jag påstår att 5000 mil är inga problem, med normal omvårdnad.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti