KTM 660 -05... 11 ägare! Dåligt?

Lambesis

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2011
Hoj
Yamaha DT 125 - 85, Yamaha FZS 600 -01
Hej!
Jag är i kontakt med en trevlig kille för att göra en affär med honom. Vi skall byta hojar och allt är frid och fröjd.

Hojen jag kommer att få ta över är en KTM 660 smc från 2005. Den har gått ca 1800mil, kontinuerligt servad(Servicebok ifylld), nya och fräscha delar, kopplingsvajer precis bytt. Som jag sa, allt är frid och fröjd. Extra delar följer med (acra helsystem, orginalsystem etc)

Men det är en sak jag är lite fundersam på.

hojen har haft 11 ägare (nuvarande inräknad)!! Är detta en varningsklocka eller behöver det absolut inte betyda någonting? Jag har inte själv kunnat kolla på hojen än men det jag kan se på bilderna och det ägaren säger så är det inga fel överhuvudtaget. För ska man förbise antalet ägare om hojen är fräsch och fungerar bra maskinellt?

Jag har fått lov att test köra hojen i minst 30min till en timma om jag vill det. Bara det tyder väll på att ägaren inte försöker sälja iväg ett rasobjekt?

Tack för svar och funderingar!

Ps. hojen jag byter mot ktm är en Yamaha fzs 600 -01, reggad som 25kw, har gått 1891mil.

Att han går med på att byta mot en -01 fzs 600 är en större varningsklocka enligt mig än att det står 11 ägare.
Är mc i bra skick så anser jag du gör ett bra byte och får en fantastisk rolig hoj.

Att han går med på att byta mot en -01 fzs 600 är en större varningsklocka enligt mig än att det står 11 ägare.
Är mc i bra skick så anser jag du gör ett bra byte och får en fantastisk rolig hoj.

Om jag nu provkör hojen länge och rejält samt gör en visuell genomgång av den, vad kan jag missa som kan göra det här till en dålig affär?

11 ägare behöver som sagt inte betyda ngt även om jag personligen skulle ha lite emot det.

KTM 660 har ingen kopplingwire utan hydraulisk koppling.

Spontant känns drygt en ägare persäsong lite halvmycket. Är hälften av de ägarna handlare är det kanske inte så farligt.
Finns nog många som tröttnar på motard efter en säsong. Risken är väl bara att de även tröttnar på att serva den som den skall. Dock har jag förstått att den motorn straffar ägaren ganska snabbt vid utebliven service. Är det så borde det ha visat sig på 1800 mil tycker jag...

Fast, är all service dokumenterad som du skriver och den känns ok på provkörningen; köp!

11 ägare behöver som sagt inte betyda ngt även om jag personligen skulle ha lite emot det.

KTM 660 har ingen kopplingwire utan hydraulisk koppling.

Jag trodde vid en första tanke att det måste varit typ kopplingsvajern. Men eftersom det inte är det så blev jag fundersam. Men men, är kopplingen byt och allt fungerar som det ska så ska det väll inte vara några problem! Tack för upplysningen!

Last edited:
Spontant känns drygt en ägare persäsong lite halvmycket. Är hälften av de ägarna handlare är det kanske inte så farligt.
Finns nog många som tröttnar på motard efter en säsong. Risken är väl bara att de även tröttnar på att serva den som den skall. Dock har jag förstått att den motorn straffar ägaren ganska snabbt vid utebliven service. Är det så borde det ha visat sig på 1800 mil tycker jag...

Fast, är all service dokumenterad som du skriver och den känns ok på provkörningen; köp!

Jag anser samma sak. Sköter man inte sin KTM har väll dem en tendens att säga ifrån i alla fall ganska kvickt?

Är det något du anser jag bör tänka på när jag provkör? självklart ska man lyssna efter missljud eller fuktande motorblock. Men är det något annat jag bör tänka på?

Jag anser samma sak. Sköter man inte sin KTM har väll dem en tendens att säga ifrån i alla fall ganska kvickt?

Är det något du anser jag bör tänka på när jag provkör? självklart ska man lyssna efter missljud eller fuktande motorblock. Men är det något annat jag bör tänka på?

Har aldrig ägt en KTM men ungefär det du beskriver hade jag nog själv kikat på.

Många "sålde" ju sin hoj till en familjemedlem / polare vid säsongens slut för att kunna säga upp helårsförsäkringen och ställa den oförsäkrad/garageförsäkrad på ett säkert ställe under vintern. Sedan köpte man tillbaka den på våren.

Många "sålde" ju sin hoj till en familjemedlem / polare vid säsongens slut för att kunna säga upp helårsförsäkringen och ställa den oförsäkrad/garageförsäkrad på ett säkert ställe under vintern. Sedan köpte man tillbaka den på våren.

Okej, jo det har jag också hört.

Tack för all hjälp! Det blir förmodligen affär i helgen!

:hej jag har gjort det med min kåtte, den står säkert där vi bor och känner ingen motivation till att pröjsa försäkring öht på den då.

:hej jag har gjort det med min kåtte, den står säkert där vi bor och känner ingen motivation till att pröjsa försäkring öht på den då.

Okej, vad bra! Det verkar vara vanligt att man gör som du säger. Men är det något du anser man ska var extra noggrann med när man kollar på hojen?

Precis som någon sa så är det ju rätt vanligt att skriva över hojen på en familjemedlem eller polare vid säsongens slut, av försäkringstekniska skäl.
Sen behöver många ägare inte heller automatiskt betyda att cykeln är misskött.

MEN, du kan ju givetvis ändå använda det som ett argument vid prutandet :hej

Precis som någon sa så är det ju rätt vanligt att skriva över hojen på en familjemedlem eller polare vid säsongens slut, av försäkringstekniska skäl.
Sen behöver många ägare inte heller automatiskt betyda att cykeln är misskött.

MEN, du kan ju givetvis ändå använda det som ett argument vid prutandet :hej

Det är sant! Förmodligen kommer jag behöva lägga en liten handpenning också när bytet sker. Men man kan ju pruta på handpenningen om inte annat!

Du kan ju kolla med transportstyrelsen (om det nu är de som har registret nuförtiden) och ta ut ägarhistoriken. Om det nu är samma snubbe som har ägt den 4 ggr så har du ju förklaringen där.

Okej, vad bra! Det verkar vara vanligt att man gör som du säger. Men är det något du anser man ska var extra noggrann med när man kollar på hojen?

Egentligen, gå igenom en del på hojen i taget, börja med framdäcket, kolla in gummit, sen ekrarna och fälgbanan, sen bromsskivan, bromsoket etc.
Sen till framfjädringen, kolla så de inte är skrapade(pruta), packboxarna läcker and move on..

Ta bort sadeln och kolla hur det ser ut i luftfilterboxen, är det dammigt, sand och skit i så kan det hinta om dålig skötsel, är det rent och fint på väggarna och luftfiltret ser fräscht ut så är skötseln förhoppningsvis bra.

Du kommer inte kunna lyssna efter missljud om man är ovan, det låter och har sig ifrån alla LC4or jag har hört, visst du hör säkert om något ligger o slår runt och det överröstar det andar, men mindre missljud, nej.

Last edited:
Egentligen, gå igenom en del på hojen i taget, börja med framdäcket, kolla in gummit, sen ekrarna och fälgbanan, sen bromsskivan, bromsoket etc.
Sen till framfjädringen, kolla så de inte är skrapade(pruta), packboxarna läcker and move on..

Ta bort sadeln och kolla hur det ser ut i luftfilterboxen, är det dammigt, sand och skit i så kan det hinta om dålig skötsel, är det rent och fint på väggarna och luftfiltret ser fräscht ut så är skötseln förhoppningsvis bra.

Du kommer inte kunna lyssna efter missljud om man är ovan, det låter och har sig ifrån alla LC4or jag har hört, visst du hör säkert om något ligger o slår runt och det överröstar det andar, men mindre missljud, nej.

Det är väll om man inte hör någonting alls (förutom motorljuds puffret!) som man bör dra öronen åt sig? Det kan tyda på dåligt eller katastrof ställda ventiler! Sant/falskt?

Det är väll om man inte hör någonting alls (förutom motorljuds puffret!) som man bör dra öronen åt sig? Det kan tyda på dåligt eller katastrof ställda ventiler! Sant/falskt?

Nja....

En LC4 motor har en hel del mekaniskt skrammel oavsett hur ventilerna står och oavsett hur frisk den är i motorn. Krävs att man hört på ett ental för att höra om något är fel.

Där finns på tok för många sunkiga LC4 på marknaden för att man inte skall idiotskambuda på dem. Blir lätt svindyrt..

Nja....

En LC4 motor har en hel del mekaniskt skrammel oavsett hur ventilerna står och oavsett hur frisk den är i motorn. Krävs att man hört på ett ental för att höra om något är fel.

Där finns på tok för många sunkiga LC4 på marknaden för att man inte skall idiotskambuda på dem. Blir lätt svindyrt..

Du menar att ett sunkigt objekt lätt kan bli dyrt?

Hur dyrt? motorhaveri direkt eller?

Och till den viktigaste frågan:
Kan man göra något för att "få en nystart" för hojen?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing