KTM 660 -04 utan gnista

Micha

No one fights the naked guy
Gick med
28 Jan 2008
Hoj
KTM 560smr -06
Gått igenom handboken man får med, men hittar inget som hjälper.

Händelseförlopp:
Nästan soppatorsk på lidingövägen, drar på reserven o åker till macken där jag för första gången tankar 95 i moppen, startar igen o kör till polaren i ropsten ca 2min längre bort, när jag ska parkera moppen o trycka på dödarknappen så hinner jag inte innan den bara dog (precis som om jag skulle tryckt). Tänker inte mer på de o går upp o käkar, kommer ut ca 2tim senare o kickar som jag alltid gjort men då startar den inte.

Kollat:

Tändhatten
Sladdar bakom lyktan
Stödkontakten (brytaren)
Bytt stift
Dödarknappen har jag plockat isär o kollat
Generatorspolen (den på veven.. vet ej vad den heter) har jag kollat men inte hittat något trasigt.

Det ända jag inte kollat är om tändspolen har dött (hade ingen multimeter).
Någon som har något förslag eller tror ni de kan vara tändspolen som gav upp precis när jag skulle parkera?

Har hört att dom kan tjyvdö pga för mycke olja i maskin. Har precis bytt olja i den men kollat att det är korrekt nivå. Och det kan väl inte göra så att den ej får gnista???

Felsöka elfel utan multimeter är ju som att göra en cavity search utan handske

Tanka verkstadshandbok och tjacka en multimeter

Det har inget med oljenivån att göra

Kollat gnistan?

Fixa fram mätvärdena på framförallt statorn (bakom svänghjul)

OCH ohm mät! Om rätt värde på stator ,,,så mät från denna kabel till jord,,,,,mätaren får inte reagera alls då,

Om separat tändsploe testa vilken som hells från bil eller båtmotor ,cross moped går även bra.

Felsöka elfel utan multimeter är ju som att göra en cavity search utan handske

Tanka verkstadshandbok och tjacka en multimeter

Det har inget med oljenivån att göra

Jo tack de vet jag. Men vad tycker du jag skulle gjort på en parkering ute på gatan i ropsten?? Gjorde ju allt som manualen föreslåg, utan att få resultat.

Kollat gnistan?

Fixa fram mätvärdena på framförallt statorn (bakom svänghjul)

OCH ohm mät! Om rätt värde på stator ,,,så mät från denna kabel till jord,,,,,mätaren får inte reagera alls då,

Om separat tändsploe testa vilken som hells från bil eller båtmotor ,cross moped går även bra.

Var kan jag få fatt i dom värderna?
snackade med en polare igår, ska lämna hojen till honom så han får gå igenom den men han ville också gärna ha dessa värden.

Last edited:
hehe, tankat...kolla bensinkranen.

Jo tack de vet jag. Men vad tycker du jag skulle gjort på en parkering ute på gatan i ropsten?? Gjorde ju allt som manualen föreslåg, utan att få resultat.

Var kan jag få fatt i dom värderna?
snackade med en polare igår, ska lämna hojen till honom så han får gå igenom den men han ville också gärna ha dessa värden.

Verkstashandbok...Eller om det kan tänkas finnas p nätet? Du / han ska även kolla picuppcoilen..Det är en liten pullsgivare som anger tändläget per varv.. sitter i riktad mot svänghjulet..Det är den billigaste mojen åtminstonde.

Om du / ni skruvar lös statorn så ser man vilka kablar som ska mätas och då behöver man sällan rätt värden. Man brukar då direkt se om ohmen vandrar eller om det tjuvjordar och då är den ju väck. Samma med pickuppen ..ska vara stummt värde mellan kablarna (finns bara 2 till den så kan inte ta fel) brukar ligga på 100-200 ohm. Det viktiga som sagt stilla värde på både stator och pick.

Om du/någon hittar rätt mätvärden så lägg gärna ut det här.

Jag kan linda om statorn om rätt värdet ska ligga under 150ohm:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back