Ktm 640lc4 sm 04...förgasar fråga

Anpe

Gsx 1400 till salu!!
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Borås
Hoj
Ktm 640 sm -04
Har hört att man kan öka effekten markant på 640´n genom att köpa annan förgasare....nån som vet hur d ligger till hur mkt kan d ger...vad d kostar och var kan man köpa.? Tacksam för alla tips! funderar även på vilken slipon man ska köpa...lutar åt acrapovic
Mvh en nybliven ktm ägare

tack på förhand :)
 
Anpe skrev:
Har hört att man kan öka effekten markant på 640´n genom att köpa annan förgasare....nån som vet hur d ligger till hur mkt kan d ger...vad d kostar och var kan man köpa.? Tacksam för alla tips! funderar även på vilken slipon man ska köpa...lutar åt acrapovic
Mvh en nybliven ktm ägare

tack på förhand :)

Sök här på forumet, så kommer du hitta svaren till dina frågor.
Angående frågan om slipon, så använder många acra eller sebring, så du är ju på rätt spår :tummenupp
 
Inte effekten som sådan (om du inte ökar diametern, men det orsakar andra förändringar). Däremot körbarheten och gasresponsen, genom att sätta dit en fallförgasare med accelerationspump.

Med en öppnare ljuddämpare och bibehållna originalrör, kommer framförallt vridet att förbättras. Även det gör maskinen mer körbar.
 
TomK skrev:
Inte effekten som sådan (om du inte ökar diametern, men det orsakar andra förändringar). Däremot körbarheten och gasresponsen, genom att sätta dit en fallförgasare med accelerationspump.

Med en öppnare ljuddämpare och bibehållna originalrör, kommer framförallt vridet att förbättras. Även det gör maskinen mer körbar.

Vad blir det för andra förändringar om man slänger på en fugge med lite större diameter, typ 41 el. 42 mm? Tänker då främst på TM42 alternativt TMR41.
Och vad är skillnaden på en TM och en TMR? TMR är ju betydligt dyrare, så något borde ju vara bättre med den...
 
Nickeluring skrev:
Vad blir det för andra förändringar om man slänger på en fugge med lite större diameter, typ 41 el. 42 mm? Tänker då främst på TM42 alternativt TMR41.
Och vad är skillnaden på en TM och en TMR? TMR är ju betydligt dyrare, så något borde ju vara bättre med den...

Utan att byta kam/porta så ger det nog ingen speciell skillnad mot en TM40,kan tom med bli sämmre,pga att du har bra flås in och ut medan flödet igenom toppen är oförändrat,dvs du kan inte utnyttja effekten ändå.

TMR är betydligt mer arbetad (finish) och har om jag inte minns fel kullagrad trottel,dessutom är den lättare.....
 
Nickeluring skrev:
Vad blir det för andra förändringar om man slänger på en fugge med lite större diameter, typ 41 el. 42 mm? Tänker då främst på TM42 alternativt TMR41.
Och vad är skillnaden på en TM och en TMR? TMR är ju betydligt dyrare, så något borde ju vara bättre med den...

Jag har för mig att "R" står för att dom rörliga delarna är lagrade
hos mikuni förgasare.
 
Långa farbron skrev:
Utan att byta kam/porta så ger det nog ingen speciell skillnad mot en TM40,kan tom med bli sämmre,pga att du har bra flås in och ut medan flödet igenom toppen är oförändrat,dvs du kan inte utnyttja effekten ändå.

Ganz so... Man kan eventuellt få bättre toppeffekt som det är, men med försämrat vrid i botten. Knappast vad man är ute efter på en hoj som ska köras på gata (eller ens vad man önskar hos någon motard alls). Men det går inte att säga säkert exakt vad resultatet blir, det är många faktorer som spelar in och det är först i bänkning före/efter som det går att utläsa ett klart svar.

Ett första steg är oftast en enkel TM40 - det duger och ger bäst resultat om man inte ska göra drastiska förbättringar i övrigt. Skippa TMR och gå på en Keihin FCR41 direkt om det finns planer på häftigare grejer - ungefär samma pris men FCR:en är lite vassare (sägs det :rolleyes: ) och i alla fall vanligare (bättre hjälp med bestyckning o.d.).
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top