ktm 640 vs. yamaha 600ttr?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag ska skaffa en hoj att pendla med. Har typ 1,5 mil till jobbet.
Kommer att köra alla dagar då det inte är is eller snö på backen typ så det blir väl rätt många mig.
Väljer mellan ktm 640/660 och yamaha 600ttr. Pris typ 25-30.000.

Jag har ägt två ktm 660 2004 förut. Dom var jäkligt roliga men lite mycket vibrationer i dom tycker jag.

Mina funderingar då.

Hur slö är en yamaha 600ttr jämfört med ktm 660 640? Dom väger ju lika mycket i alla fall? Jag har inge behov alls av att åka i typ över 120 så jag kan ju alltid dreva ner yamahan.

Jag kan tänka mig att en yamahan kommer att hålla ganska mycket bättre i längden om man kör många mil?

Vibrerar yamahan mindre än ktm 660/640? Jag är rätt rejält känslig för vibrationer för jag har opererat diskbrock. (Kommer att stå upp till 95% när jag åker till jobbet.)

Jag har prövat en 640 och en 640duke och tyckte dom vibrerade rejält mycket mindre än min 625a. Vet inte riktigt vad det berodde på men det var iallfall stor skillnad.

Ingen som testa något yamaha 600 ttr?

jag har ägt en yamaha xt 600 1989 årsmodell. Det var ju superslö men en ttr från 2001 borde väl va bra mycket vassare?

En polare har en XT660X och jag måste säga/erkänna att jag knappt märke någon skillnad mellan den och min dåvarande 640, med undantag för att hans knappt vibrerade och hade mycket mjukare gaspådrag (men snarlik effekt, var t.ex. simplare att ligga stabilt i 30 km/h medan 640'n gärna antingen svagt motorbromsade eller ökade hastigheten, större "spel" på gasrullen antar jag)

Ok det låter ju jäkligt bra.
Jag kollade lite och en yamaha xt 660 har 48hk och väger 165kg.
En yamaha 600 ttr 2001 har 43hk och väger 131kg.
Då borde ju en sån ttr gå helt ok. Särskilt om man drevar ner lite.

Har testat en 640 och en ttr lite

640: Går bättre men vibrerar mer
TTR: Tröttare med lite vibrationer. Går helt ok ändå och tyckte personligen att den var skönare än ktm:en.

Provkör, risken finns att du tycker den duger bra :tummenupp

Jag skulle i och för sig kunna tänka mig en sån hoj du har också Larse. Dom är ju rätt billiga. Hur är en dr 600/650 i jämförelse?

Jag skulle i och för sig kunna tänka mig en sån hoj du har också Larse. Dom är ju rätt billiga. Hur är en dr 600/650 i jämförelse?
Har haft min dr i ett par år så är nog lite partisk eller hemmablind.. :näsblod

Tyckte ttren och min 600 var i stort ganska lika, min dr (den är dock från 1988) kändes möjligen lite rappare, men också lite tyngre, lite klumpigare, har sämre dämpare och sämre bromsar. Så dr600 har dåliga bromsar, dr650 har bättre och kan lugnt säga att ttr600 har bättre bromsar än dr600.
Vet inte hur stor skillnad det är mot en dr650 av nyare eller äldre modell tyvärr, kan tänka mig att dom är relativt lika dock. Då fick du kanske en hoj sort till att provköra ;)

Körde ttr:en i runt 3minuter och främst på bakhjulet så har väl inte alltför stor erfarenhet av den, men kände mig hemma och tyckte den var skön åtminstone:)

Har mestadels använt min 640 till det du tänkt. Funkat hur bra som helst och vibrationerna märks inte ens när jag bara åker till jobbet ca 2mil. Det blir lite jobbigt efter en 8-10mil motorväg men det beror mer på körställningen än vibrationerna.

Hur mycket kraftigare den är jämfört med TTR vet jag inte då jag aldrig kört en sån. Testade en XT 660 och den kändes grymt mycket tröttare.

Har faktiskt tänkt sälja min nu så skicka ett PM om det kan vara intressant.

skall du bara pendla kan det ju vara läge att titta på serviceintervallen. 640in ligger på ca 250mil medan xt660 ligger på 1000 mil. TTR:en vet jag inte hur intervallet ser ut på, men för dina pengar borde du ju få en XT.

Pendlade dagligen 4 år med en TTR och har absolut inget att klaga på.
Lite trött men funkade alltid.
Service var 1000 mil men det tar ju bara 15 min att byta olja och filter, och Ventiljustering är lättåtkomligt.

Dom kan vara lite griniga att starta när dom är varma, men startar utan problem ner till -20 om man bara har den rätta knycken.

Skottsäker motor och lätt att hålla vintersaltet borta om man väljer att köra dom kallaste månaderna.

Framgaffeln ser smal och klen ut?

Kommer förmodligen köpa en sådan nästa år...ska bli spännande.

Hur är det med reservdelar? Lättmeckat?

Ok det låter ju jäkligt bra.
Jag kollade lite och en yamaha xt 660 har 48hk och väger 165kg.
En yamaha 600 ttr 2001 har 43hk och väger 131kg.
Då borde ju en sån ttr gå helt ok. Särskilt om man drevar ner lite.
TTR:n väger 139 ärliga med tanken tom, vägde min gamla. En bra hoj tycker jag, smidig att köra och bra fjädring. Växellådan känns lite träig men går att leva med. Dålig känsla i bakbromsen men går att fixa till om man vill!

Yes. Med 4års erfarenhet lär du ha snappat upp en hel del som du kan dela med dig av? :hihi:tummenupp
Det enda som jag fick byta på den var blinkersar och dom gick på 38:-:brinnerup
Satt på ny plast förutom tanken när jag sålde den och det gick på 800:- tror jag.

Annars är det en helt ok brukshoj som funkar att ta ut på grusvägar och som är riktigt pålitlig, Öhlinare bak och en hyffsad gaffel.

Motorn är ju en beprövad sak som verkar odödlig.

Jag är ingen överdjävlig hojskruvare men på den gjorde jag allt själv.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!