Ktm 640, vilken bromsvätska??

MrH

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Ort
Vika
Hoj
Suzuki GSR, KTM 640, Honda CBR Stunt...
Halloj,

Ska byta bromsvätska bak på min ktm 640-2001 motard.
Min fråga är vilken kvalle ska jag hälla i??
På locket på frambromsen står det DOT 3 + 5, vilket ja tycker e konstigt eftersom de inte går att blanda 4 å 5 va ja har läst.... :va
 
Last edited:
Halloj,

Ska byta bromsvätska bak på min ktm 640-2001 motard.
Min fråga är vilken kvalle ska jag hälla i??
På locket på frambromsen står det DOT 4 + 5, vilket ja tycker e konstigt eftersom de inte går att blanda 4 å 5 va ja har läst.... :va
Kanske det står 4+ eller 5?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Ja kanske... men det går ju inte blanda 4+ och 5 heller... hmmm...
 
Last edited:
I min 640 enduro står det i boken att det rekommenderas DOT 5.1 och att man kan använda DOT 4 men absolut inte DOT 5 pga för det tål inte packningarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ja precis, därför ja undrade varför de står 3 å 5....:confused:
 
Last edited:
Tjusigt :tummenupp man undrar varför de står 3+5 på locket :va
 
Last edited:
Du får ju läsa hela texten.......

4

De gjorde ja...

Såg nu att jag skrev 4+5 men de står 3+5, fortfarande konstigt...

- - - Updated - - -

De gjorde ja...

Såg nu att jag skrev 4+5 men de står 3+5, fortfarande konstigt...
 
Du får ju läsa hela texten.......

4-5.1 står där dvs du kan använda 4 och påföljande 5.1
View attachment 437984

Skriver man
USE ONLY DOT 4 - 5.1
så får man skylla sig själv, när det blir missförstånd.

För så har brukar man skriva när man avser allt mellan 4 - 5.1
tex Används bara vid temperaturerna +20C - +50C
brukar nog av de flesta tolkas som alla temperaturer från +20C upp till +50C

Bättre hade varit i det här fallet.
USE ONLY DOT 4 OR 5.1

Det bästa / värsta i den här stilen jag sett var när märkningen
MAXIMUM PRESSURE 30 bar
på order av högre ledning skulle skulle ändras.
Man skulle börja använda MPa (SI-enhet) istället för bar, så då blev märkningen på samma tryckbärande utrustning
MAXIMUM PRESSURE 30 MPa
 
Bättre hade varit i det här fallet.
USE ONLY DOT 4 OR 5.1
Håller med, alternativet är direkt upplagt för missförstånd.

Det bästa / värsta i den här stilen jag sett var när märkningen
MAXIMUM PRESSURE 30 bar
på order av högre ledning skulle skulle ändras.
Man skulle börja använda MPa (SI-enhet) istället för bar, så då blev märkningen på samma tryckbärande utrustning
MAXIMUM PRESSURE 30 MPa
Hahaha, Inte så lyckat och väldigt klantigt :crash

Men va fan, har råkat ut för några felskrivna åtdragningsmoment i original verkstadsmanualen till Yamaha R1 RN12 och RN19..
Kan bli väldigt konstigt när man nästan slaviskt använder momentverktyg vid åtdragning :crash
Eller som en tysk bekant till farsan brukar säga, "Efter mycket hårt kommer mycket löst" :D
Skruv.jpg
 
Så här ser de ut...
 

Bifogat

  • IMG_0350.JPG
    IMG_0350.JPG
    1.1 MB · Visningar: 43
Så här ser de ut...

Underbart. De flesta inklusive jag läser
USE ONLY DOT 3 + 5 BRAKE FLUID
ska man blanda ? skumt ?
eftersom det är baktill duger DOT 3
men här har suttit nån STOR tänkare som skrivit
USE ONLY DOT 3 OR 5 BRAKE FLUID
på enklast möjliga sätt
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_logic_symbols
och med det här så förstår jag att TS har rätt i att fram står det
Vilket ska utläsas
DOT 4 OR 5
sedan slutade TÄNKAREN på KTM och nån som inte begrep betydelsen av +
ändrade till det Boris JR sett -
Exempel
USE ONLY DOT 4 - 5.1 BRAKE FLUID
vilket kan tydas 4, 5 eller 5.1
Här hade faktiskt
USE ONLY DOT 4 + 5.1 BRAKE FLUID
varit bättre, nu när vi vet att + = ELLER
och för de flesta
USE ONLY DOT 4 OR 5.1 BRAKE FLUID
hade varit ännu bättre
 
Last edited:
Så här ser de ut...

Det där var ju jäkligt olyckligt....
Alltså, även om det skulle sitta tätningar som klarar både polyglykol (dot 3, 4, 5.1) och silikonbaserad bromsvätska så skulle man inte skriva så där för man kan ju få för sej att de två typerna skulle vara blandbara.

Edit: dot 5.0 verkar vara big no, no enl manualen så hur de kom på texten på ditt lock är mer än bara ett misstag.

Bra du var uppmärksam MrH :tummenupp
20170623_075800.jpgktm 640 brake fluid.jpg
 
Last edited:
Det där var ju jäkligt olyckligt....
Alltså, även om det skulle sitta tätningar som klarar både polyglykol (dot 3, 4, 5.1) och silikonbaserad bromsvätska så skulle man inte skriva så där för man kan ju få för sej att de två typerna skulle vara blandbara.

Edit: dot 5.0 verkar vara big no, no enl manualen så hur de kom på texten på ditt lock är mer än bara ett misstag.

Bra du var uppmärksam MrH :tummenupp
View attachment 438029View attachment 438030

Ja precis, e ju två olika vätskor...
Därför ja blev så fundersam :confused: :)

Har handlat 5.1 nu :tummenupp tack alla för hjälpen!
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top