Ktm 640 tvärdör när den blir varm...

MikaelM

Ny medlem
Gick med
11 May 2010
Ort
Härnösand
Hoj
82 Suzuki Katana, Ktm 640 00a Suzuki savage 650 90a
Hej.

Nu idag så har min Ktm 640 00a fått för sig att den ska tvär dö när den blivit varm. Jag väntar 5min och så kan jag starta den igen utan prob. Kör ca 1-2min och den tvär dör igen om och om igen. Den hostar eller blöddrar inte utan den bara dör. Bensin finns och det är inte glappt någonstans för jag startade den och lät den gå på tomgång på sidostödet utan att röra den, samma sak.

Det är tydligt att det är något som inte vill bli för varmt troligen området tändplattan med omnejd.

Någon som har erfarenhet av problemet eller vet vad det kan vara? (Har aldrig varit något bekymmer med den förut och den är väldigt hel,fin och ren)

mvh Micke.
 
1. Justera ventilerna.
2. Pröva köra med öppet tanklock.

Om inte 2 fungerar, gör 1.
 
Ventilerna är det inte då felet kom på än gång soppan är det inte heller.
Men tack för svaret.
 
Kass stator kan ge lite luriga fenomen när det blir värme i bitarna. :) Har haft liknande strul på en CRF450 (som visade rätt värden när man motståndsmätte lindningarna...).
 
Kan vara något! Ska kolla upp i morgon varför den tvär stuper när den blir varm.
Tack för svar!
 
Tror jag hittat felet...Sökte på google och hittade mitt fenomen!

"2009-04-19, 19:12
Någon som har en ide eller lösning på mitt problem?

Startar hojen efter vintervilan, kör 4km, den dör såsom tändningen blivit avslagen. Av med tank och kolla tändhatt och tändstift. Bra gnista och på med sakerna igen. Kör 4km, den dör såsom tändningen blivit avslagen.

Byter tändhatt och stift, kör 4km, den dör såsom tändningen blivit avslagen.

Byter tändspole och kondensator, kör 4km, den dör såsom tändningen blivit avslagen.

Allt på hojen fungerar perfekt, går bra men skulle gärna vilja köra längre sträckor än 4km.

Andreas Hiis"

Har någon en billig CDI box över eller vet var man får tag i en för rimmlig slant? Den ligger på blocket så det är som brådis då hahaha!
 
Sätter en slant på statorn jag me.
 
Fan har den lös nu men den är ju så hel och fin vad jag kan se med ögat:confused: Hur vet jag att den är trasig? Det jag vet är att jag har gnista när hojen är kall och ingen när den är varm... kollar jag om det är kontakt genom statorn och sedan värmer på den lite med värme pistolen och mäter igen? Antar det men vet inte.
 
Prova att mäta resistensen i den. Mätvärdena finns i service manual. Är de off vet du att den är skyldig. Annars får man använda det som uteslutningsdiagnos...

Startar den lätt? Går den bra fram tills den stannar?

Börja med att åtgärda det som är lätt och billigt att byta:

1. Byt tändstift
2. Korta tändkabeln 1cm och byt tändhatt

När du gjort det och det fortfarande strular så är det tyvärr byta stator på programmet.
 
Och ger du dig på statorbyte så köp inte KTM original från handlare. Jag kan ordna bättre kurs...
 
Boris, Kapat och bytt hat och stift.
Den startar klockrent! absolut inga prob men vi en viss temp dör den som att du slår av tändningen. Vänta 5min startar igen osv.

Har ingen hand bok... men går det inte bara mäta om det är kontakt eller är det svårare än så (resistensen)
 
Boris, Kapat och bytt hat och stift.
Den startar klockrent! absolut inga prob men vi en viss temp dör den som att du slår av tändningen. Vänta 5min startar igen osv.

Har ingen hand bok... men går det inte bara mäta om det är kontakt eller är det svårare än så (resistensen)

Det är lite svårare än så. Handboken finns i PDF i en piratbukt nära dig.
 
Ok, ante mig nästan... Ska kolla upp värdena -är den kass/slut kontaktar jag dig.

Tändspolen kylde jag med kyl spray när den la av utan resultat så den kan jag stryka i alla fall och cdi boxen skulle den väl inte starta med om den är trasig?
 
Lite sådär offtopic men ändå... Hade en Kawasaki kx 250 -92 en gång i tiden. Med den hade jag problemet att den bara dog ibland när man vart ute och körde. Fick för mig att det vart mest när den va varm, så jag misstänkte statorn och felsökte denna utan framgång... Fick för mig att plocka bort CDI-boxen och lade märke till en stor genomgående spricka in i skyddsgjutningen på baksidan, varav det blivit fuktigt av tvätt och dyl. Där vart problemet med den hojjen.
 
Det hände något liknande med min gamla monster, höll bli galen på skiten!! vad gjorde man inte med den innan jag upptäckte att en av säkringarna var halvt av!! :huvet
 
Statorn Mätt 1.2 ohm Jag har för mig att det ska vara i alla fall runt 200 ohm?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top