KTM 640 (strypning och registreringsbesiktning)

• Thread starter Thread starter Hwk
  • Start date Start date

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Hoj
1290 Superduke R -15
Hej!

Har tagit körkort ganska nyligen och skall köpa mig en första hoj, kommer att bli en KTM... helst en 690 men kanske en 640 beroende på marknad.

Min fråga lyder: om man köper en hoj som är reggad över 35kW (tung/obegränsad).
Hur jobbigt är det att strypa ned OCH registreringsbesiktning om den till gränsen för A2-kortet? Har hört att det kan vara jobbigt att få tag i strypsats som gör att hojen fortfarande är "helfordonsgodkänd".

Kan inte ta reda på så mycket nu under helgen (alltså prata med t.ex. KTM Sverige och Besiktningen). Dessutom jobbar jag så har fullt upp!

Vad kan allt kosta totalt och hur går man tillväga? Är det mycket lättare försöka hitta en som redan är reggad? Pengarna spelar inte så stor roll, orkar bara inte med massa strul. (Däremot så blir det ingen ny hoj som är färdigstrypt!)

Ta gärna denna som exempel då jag funderat på den:
KTM 640 SM -06
Ni får gärna skriva, speciellt om ni har egna erfarenheter kring detta. Vart ska jag höra av mig (skriv gärna nummer också!)

Tack på förhand!

Köper du via ett företag och inte privatperson borde de väl kunna installera nån slags trottelstopp och bänka/registrera den som under 35kW för så gott som samma peng, fungerar åtminstone så enkelt i finland vet jag av erfarenhet från några år tillbaka. Privatpersoner lär ju inte göra detta... Har ingen aning om det går lika lätt i Sverige.

Köper du via ett företag och inte privatperson borde de väl kunna installera nån slags trottelstopp och bänka/registrera den som under 35kW för så gott som samma peng, fungerar åtminstone så enkelt i finland vet jag av erfarenhet från några år tillbaka. Privatpersoner lär ju inte göra detta... Har ingen aning om det går lika lätt i Sverige.

Hej och tack för svaret!

Jo om man köper av företag (bättre begagnat) så bör de kunna fixa detta! Inte frågat (vet dock att nya inte är några som helst problem.) Hur som helst så bör det nästan vara lika "lätt" att fixa detta själv om nu företaget kan lösa problemet! Om man skulle vilja köpa från privatperson då marknaden är något större. Marknaden är stor men de finns inte allt för många ute och de försvinner relativt snabbt (speciellt bättre begagnade hos företag.)

Jag ska helt klart fråga ett företag när jag hittat en vettig begagnad hoj om de kan fixa! Sen ska jag försöka få reda på mer information angående att fixa allt detta själv (tar gärna emot mer svar från andra medlemmar!)

Med vänlig hälsning.

Jag hade tidigare en KTM 640 Adventure -01 som jag ströp till 25kw och regbesiktade. Fick hjälp med detta och de intyg som behövdes av en kontakt på en KTM-verkstad så valfri KTM-verkstad borde kunna hjälpa dig med detta. Strypningen bestod av en insats i förgasaren, och ny registreringsbesiktning är lätt gjort!

Jag hade tidigare en KTM 640 Adventure -01 som jag ströp till 25kw och regbesiktade. Fick hjälp med detta och de intyg som behövdes av en kontakt på en KTM-verkstad så valfri KTM-verkstad borde kunna hjälpa dig med detta. Strypningen bestod av en insats i förgasaren, och ny registreringsbesiktning är lätt gjort!

Tack så mycket, jag ska kontakta en verkstad och ge de regnr. Så kan de kanske få fram strypning som klarar av att få hojen registreringsbesiktigad!

Det där med att bara bänka hojen efter någon form av strypning funkar inte då du behöver ha ett intyg från tillverkaren för att regbesiktiga den.

Läste ett inlägg här på SH hur man gick tillväga för att lösa detta lättast (många har haft svårt att få fram papper på just 640) men hittar inte inlägget just nu ska se om jag finner det.

Ett tips är att köpa en 625 eller 660 istället då dessa är regade på ca 21 kw från fabrik. Finns även fler fördelar med dessa 2 modeller jämfört med 640.

Om det blir en 690 så är det inget problem att strypa ner dem tror att de nyare är det bara att be en KTM verkstad att lägga in en annan map (typ elektronisk strypning) sen har jag för mig att det förs in i något register som bilprovningen sen kan se typ.
Eller så går du in på http://www.mc-kompaniet.se/ och beställer hem en strypningssats som du monterar själv eller ber en verkstad att montera, spelar ingen roll. Tar med pappret och åker och besiktigar den. Det viktiga där är pappret egentligen, typ det du betalar för :P

Kan vara så att jag har fel på någon punkt men detta är hur jag uppfattade situationen själv då jag hade samma problem som du har. Kan ju även tipsa om att försäkringarna på 625/660 är mycket billigare vilket delvis gjorde att jag tog det enkla valet och köpte en 625 som visserligen är ostrypt men det ser ju bra ut på pappret iaf :banana

Strypte min KTM 640 (-04) för 2 år sen...så det var ju till 25kw
Men det var inga större problem, gick till en mekaniker som bor i närheten, han fixade fram alla papper o bös som behövdes från tyskland/österrike (nåt av dom två). Sen så tittade bara besktningsmannen på papprena och så var det inga problem :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti