Ktm 640 renovera?

Johanc

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ktm 640
Har en 640 från 00 som gått 2000 mil nu. När börjar de bli dags att helrenovera/köpa nytt?
Funderar dock på o byta till en 03 motor o frammåt då de ska vara lite bättre effekt och hållbarhet på dessa? Vad behöver man göra om man byter till en nyare motor?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är den välskött så går den en bra bit till. Att byta till HighFlow motorn bara för att byta är ganska meningslöst, renovera den du har istället.
 

Johanc

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ktm 640
Ok, men nyare high flow motorn är inte driftsäkrare då? Är de ingen större effektskillnad? Jag har ju skött den väl, med täta oljebyten osv. Dock är de en gammal hoj så finns många ägare innan så man vet ju ej.
 

Johanc

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ktm 640
Ok, meningslöst att byta motor isf. Är de lönt och porta toppen och byta till nån vassare kam då för bättre botten/mellanregister? Förgasaren är en fcr 39.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ok, meningslöst att byta motor isf. Är de lönt och porta toppen och byta till nån vassare kam då för bättre botten/mellanregister? Förgasaren är en fcr 39.

JA en MSP3 kam även kallad rallykam är alltid en bra ide.
 

Johanc

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ktm 640
Vad är de för nummer på den? Eller har du någon ny eller beggad på hyllan? Portar du toppar?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Porta toppar är en av de få saker jag inte gör själv. Har ingen på hyllan då jag åker med en hemmatillverkad kam.
 

Nikk0

Topplocksrenoverare
Gick med
8 Jun 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 f4 -00
Har renoverat ett gäng såna toppar, styrningarna har varit ganska slitna i alla så det kan vara värt att kolla ! ? Jag vet inte hur långt dom topparna hade gått...

Mvh
 

Johanc

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ktm 640
Nån som vet om man behöver byta ventilfjädrar om man byter till en ralleycam på min gamla 00?
 

Johanc

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ktm 640
Skjuter in en fråga till, skulle byta olja igår. När jag tappade ur oljan kom de ut kanske 10-15 småspån kopparfärgade, sedan några flisor 7-8mm långa men smala typ spån, sedan även lite röda väldigt små mjuka bitar typ gummi.. nåt att oroa sig för? Köra vidare eller riva?
 

moddlaren

Guest
Kör vidare i stånkor kommer det alltid metall partiklar i oljan låter den bra o går bra så låt bli att skruva.. Alldeles förmåga hemma mekaniker lagar fel som inte finns.. Rev el 32 år gammal tt600 i höstas o hur många ägare samt körsätt o om det varit oljebyte.. Den var som ny inuti utom vevlagren för 250 spänn alla toleranser var ok.. Så din går högst troligt många roliga mil till..

Mvh
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top