Upptäckte för en tid sen att jag hade ett par matskedar olja i höger motorkåpa där statorn och svänghjulet sitter. Tänkte självklart att det är någon tätning på vevaxeln som har torkat och börjat läcka så jag köpte tätningen till min 640 Duke II -02.
Öppnar upp alltihop och ser att det sitter ingen tätning där över huvud taget.
Det är alltså helt öppet för oljan att stänka ut till dreven som hör till startmotorn, till statorn och svänghjulet. Tänkte att det kan väl inte vara rätt utan att dom har glömt att montera tätningen från fabriken så att när man har lite hög oljenivå så "rinner det över" ut till höger motorkåpa.
Det enda som sitter där tätningen ska sitta är en liten metallplatta med ett stort hål i mitten. Jag satte dit tätningen och sedan metallplattan framför tätningen och skruvade ihop allt. Råkar senare på kvällen kolla i KTMs mekhandbok och vad jag tolkar det som så ska modeller med elstart (min alltså) INTE ha någon tätning alls där utan enbart metallplattan.
Här är en bild på texten i mekhandboken: http://img189.imageshack.us/i/ktmhelvete.jpg/
Någon med mer kunskap om hur det verkligen ska vara? Vågar man köra nu med tätningen där den sitter? För det sitter ett nållager längre ut tillsammans med ett gäng drev som hör till startmotorn och det måste ju ha smörjning så att det inte skär, så kanske det är rätt ändå att det inte ska sitta någon tätning alls där, så att det kan komma ut olja dit?
Öppnar upp alltihop och ser att det sitter ingen tätning där över huvud taget.
Det är alltså helt öppet för oljan att stänka ut till dreven som hör till startmotorn, till statorn och svänghjulet. Tänkte att det kan väl inte vara rätt utan att dom har glömt att montera tätningen från fabriken så att när man har lite hög oljenivå så "rinner det över" ut till höger motorkåpa. Det enda som sitter där tätningen ska sitta är en liten metallplatta med ett stort hål i mitten. Jag satte dit tätningen och sedan metallplattan framför tätningen och skruvade ihop allt. Råkar senare på kvällen kolla i KTMs mekhandbok och vad jag tolkar det som så ska modeller med elstart (min alltså) INTE ha någon tätning alls där utan enbart metallplattan.

Här är en bild på texten i mekhandboken: http://img189.imageshack.us/i/ktmhelvete.jpg/
Någon med mer kunskap om hur det verkligen ska vara? Vågar man köra nu med tätningen där den sitter? För det sitter ett nållager längre ut tillsammans med ett gäng drev som hör till startmotorn och det måste ju ha smörjning så att det inte skär, så kanske det är rätt ändå att det inte ska sitta någon tätning alls där, så att det kan komma ut olja dit?