KTM 640 LC4 metal klick ljud i toppen.

MindBeat

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
KTM 640 LC4 PRESTIGE 04
KTM 640 LC4, Låter kass efter renovering (FILM)

I somras så rasade min motor, börja vibrera och låta riktigt illa,
Det visade sig att det var ramlagrena som att gått.
lite followup
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4325020#post4325020

Efter motorn har varit på renovering har jag nu skruvat ihop hojjen, men tycker inte motorn låter bra, mycket oljud ifrån den, pratade med Hammarströms Motor i dag, och han tyckte den lät mycket också, Men hade inget direkt uppfattning om vad det kunde vara.

Hörs ett ganska högt klick i motorn när jag stänger av den och när jag kickar, vilket skulle vara autodecompen som lät tydligen, undrar om det har något sammanband?

Har en film på youtube här:
http://www.youtube.com/watch?v=TZb-OdV1PBo

Är det svårt för en oerfaren att kolla på det?
Ska nog lämna in det till en verkstad, när det timar med mitt jobb.
Annars, finns det någon skruvglad person i forumet som är sugen att slänga ett öga? :)
Tack för svar, ha det gött.

Last edited:
om klickljudet hörs konstant vid lågt varvtal typ tom gång så kan man genast börja misstänka att fjädern till autodecompen är sliten. dock är det nog inte det som är felet då ni inte har startat den . låter nästan som att felet sitter i en feljusterad manuell decomp, ioch med att ljudet försvinner med den indragen. jag skulle börja där och kika.

Som tidigare sagt, låter som ventilerna inte är riktigt rätt justerade, vid avstängning så låter det som dekompen, blir den tystare med kopplingen indragen?

att tilllägga . jag ahr samma klick som du på min vid avstängning. dock inte samma ventilljud då dom är ställda. och jag har precis satt ihop min motor som den skall vara så den vet jag är okej. ljudet hörs i slutet här

[YOUTUBE-ID]AmoeowtW1Xo[/YOUTUBE-ID]

Tackar för svaren, känner lite ljus i tunneln hehe,
börjar bli trött på det då det varit ganska mycket krångel med motorn.
Ska kolla med verkstan och se vad dom tar för en ventiljustering.
Ha det bra grabbar.

precis så där låter min 620 när ja mördar tändningen å. RAAAAAASMACK!!!

Amatör-mekar-Dennis gav ventiljusteringen ett försök.
Efter lite läsning på forum och guider lyckades jag justera ventilerna med hjälp av bladmått. (Största ingreppet man gjort hittills. :)
Det var lite större spel än vad det skulle vara, men tycker det tickande ljudet återstår. Läste att endel justerade ventilerna 2-3 ggr innan det blev tyst... ska det behövas? :)

Ska dra en film och gämföra ifall det gjorde någon skillnad.
Else, vad kan vara felet annars? Känns inte så tillförlitligt att åka med skrammel.

Ha det gött. over and out!

Amatör-mekar-Dennis gav ventiljusteringen ett försök.
Efter lite läsning på forum och guider lyckades jag justera ventilerna med hjälp av bladmått. (Största ingreppet man gjort hittills. :)
Det var lite större spel än vad det skulle vara, men tycker det tickande ljudet återstår. Läste att endel justerade ventilerna 2-3 ggr innan det blev tyst... ska det behövas? :)

Ska dra en film och gämföra ifall det gjorde någon skillnad.
Else, vad kan vara felet annars? Känns inte så tillförlitligt att åka med skrammel.

Ha det gött. over and out!

Har du löst problemet?
Min låter likadant efter ett topplocksbyte..
Vad var felet isåfall?

drar upp tråden..

Satt ihop hela motorn o ska bara se så allt står rätt till och kickar med handen.. Då låter det ett metalliskt ljud och vad jag förstår så är det när kolven är nere detta sker.. Tog av ventilkåpan och då slutade det..
Någon som vet vart felet ligger? Kan lägga in en film sen om ingen vet på rak arm, vet dock inte om man hör så bra där men

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman