KTM 640 LC4 Klickar på starten

RobinFerm

Ny medlem
Gick med
1 May 2020
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ktm 640 LC4
Hejsan. Jag får mig ett frispel snart. KTM 640 LC4 2004 klickar i startrelät. Det började först med att den gick på starten men fick ingen gnista, sedan till klickandet i startrelät, jag har bytt kabelhärva, pulsgivare, tändspole, startmotor, stator, startrelä,cdi box, kondensator, startknappen och även bytt kablarna för plusmatning från batteriet till tjockare, det sitter ett helt nytt batteri i. Har kontrollerat alla mikrobrytare, jag har ström genom startrelät ner till startmotorn samma volt som i batteriet. Även kontrollerat jordpunkter till viss mån. Men nu vet jag inte riktigt vad jag skall gå tillväga riktigt. Nån som har några svar?
 
Försöker den dra runt motorn men orkar inte? Det skulle kunna vara problem med auto decompen i så fall. Jag tycker att en ny startmotor borde funka om du har spänning fram till den.

Du nämner att du först hade problem med gnistan. Var det när du försökte fixa det som startmotorn slutade funka? Vad gjorde du då i så fall? Polvänt batteriet vid byte eller liknande tabbe?



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Jag fixade felet med att den inte startade överhuvudtaget först genom att brygga relät som sitter bakom framlampan. Motorn snurrade utan några problem, men gnistan fanns inte där men sen kunde den börja klicka och nu klickar den hela tiden. Den kunde snurra 2-3 ggr motorn efter bytet av härvan. Jag mätte upp kablaget och fann att det fanns ström i jordningen därav bytte jag kabelhärvan. Pga av föregående ägare gjorde någon grej med startrelät så alla kablar istortsett hade brunnit upp. Jag har inte polvänt batteriet. Har Ohm mätt jordkablarna mot ram och motor och det verkar okej. Så jag vet inte riktigt vad jag skall göra i nästa steg.
 
Är du säker på att startmotorn är hel och korrekt inkopplad? Du borde nämligen inte ha samma spänning där som vid batteriet när startmotorn går pga spänningsfall i kablarna.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Jag var nog lite otydlig i min mening faktiskt. Jag har över batteriet ca 13volt och vid startmotorn är det ungefär 12,53 volt. Ja startmotorn är hel den har testat båda startmotorerna lösa med ett batteri och dem snurrar.
 
Jag har faktiskt inte lyckats kicka igång den än. Den har inte varit startad på 4 år enligt föregående ägare.
 
Har du provat att ta ur tändstiftet och se om den går på startmotorn då?

I så fall är dekompen en stark kandidat.

Mvh,
Ingvar
 
Har du haft isär startmotorn?
Det går nämligen att få ihop den så den vill gå baklänges, det hände en kompis till mig.
 
Jag har faktiskt haft ur tändstiften större tiden utav felsökningen och den klickar bara. Har sökt lite på andra forum utav att gå tillväga att kontrollera auto decompen, så skall göra ett ingrepp och kontrollera detta.
 
Jag har faktiskt haft ur tändstiften större tiden utav felsökningen och den klickar bara. Har sökt lite på andra forum utav att gå tillväga att kontrollera auto decompen, så skall göra ett ingrepp och kontrollera detta.

De är ingen mening att felsöka decompen om den inte drar runt motorn utan stift. Decompen är svårt att felsöka men man kan känna om den decompar alls genom att kicka. Blir kicken tvärstum i tdc läget vartannat varv funkar den inte alls.
 
Är det ens autodekomp på 640?

Bara haft 660 och den hade i alla fall knappast autodekomp.

Innan man börjar reparera elstart så bör man ju försäkra sig om att motorn över huvud taget går. Det är trots allt kick på hojen.

Det kan mycket väl vara så att säljaren dolt större motorskador med en trasig tändning. Eller att elstart och kablage brunnit för att motorn helt enkelt knappt går runt.
 
Är det ens autodekomp på 640?

Bara haft 660 och den hade i alla fall knappast autodekomp.

Innan man börjar reparera elstart så bör man ju försäkra sig om att motorn över huvud taget går. Det är trots allt kick på hojen.

Det kan mycket väl vara så att säljaren dolt större motorskador med en trasig tändning. Eller att elstart och kablage brunnit för att motorn helt enkelt knappt går runt.

På nr 24 på länken ser du en Ktm 660 kam och där syns en lös kamlob längst till höger på kammen de är autodecompen. Jag vet inte av någon enstånka över 500cc som inte har autodecomp?

https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1309&c=35364#partslist

Här är en 04as 640 och den har samma decomp som 660

https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=2525&c=1080#partslist
 
På nr 24 på länken ser du en Ktm 660 kam och där syns en lös kamlob längst till höger på kammen de är autodecompen. Jag vet inte av någon enstånka över 500cc som inte har autodecomp?

https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1309&c=35364#partslist

Här är en 04as 640 och den har samma decomp som 660

https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=2525&c=1080#partslist

:tummenupp Alltid lär man sig nåt. Jag utgick bara ifrån hur den känns att starta och att den var ganska petig med att man var tvungen sätta kolven i rätt läge innan man kickade igång den.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top