ktm 640 lc4 2005

Långa farbron skrev:
Skoteridioten.

En tanke som slog mig,hur är din bakdämpare ställ ?

Jag har min nästan på det hårdaste på alla inställningar(tycker för övrigt att bakdämparen är lite klen)

Farbron 90 Kg.

Justerskruven graderad 1-7 är ställd på max, tror jag. Den är iaf vriden max åt vänster.. Hur hårt spänd fjädern är har jag faktiskt inte kollat.
Min matchvikt med utrustning ligger väl på 80+ kg...

Jag är dock ganska övertygad om att det fortfarande ligger i bristande teknik hos mig själv, även om jag trodde att den skulle vara lättare att få upp..

Men borde den inte vara lättare att få upp med en mjukare dämpare :va

skoteridioten skrev:
Justerskruven graderad 1-7 är ställd på max, tror jag. Den är iaf vriden max åt vänster.. Hur hårt spänd fjädern är har jag faktiskt inte kollat.
Min matchvikt med utrustning ligger väl på 80+ kg...

Jag är dock ganska övertygad om att det fortfarande ligger i bristande teknik hos mig själv, även om jag trodde att den skulle vara lättare att få upp..

Men borde den inte vara lättare att få upp med en mjukare dämpare :va

Mjo den trycks ju ihop mer och sen skickar den ut mer så du lyfter,men inbillar mig att är den för mjuk så blir det bara gung av det hela.

Både jag och gumman kör med fjärdern nästan i botten dvs max.
På hennes är det bytt olja i dämpare och gaffel till en trögare,det gjorde en hel del för väghållningen.

Långa farbron skrev:
Skoteridioten.

En tanke som slog mig,hur är din bakdämpare ställ ?

Jag har min nästan på det hårdaste på alla inställningar(tycker för övrigt att bakdämparen är lite klen)

Farbron 90 Kg.
min är ställd på hårdaste, jag väger 98

Liten update.

Har tillbringat dagen i garaget med våra Dukar och mest putsat och små meckat lite.

Ställde upp bägge hojarna i jämte varandra och mätte hur hårt fjärdern var spänd på repektive hoj.
Gummans var riktigt i botten,min lite högre.

Efter det så vred jag min fjäder i botten (sparade 3 varv) och kan säga att dom sista varven jag tog i dag gjorde en himmelsk skillnad.

Dvs kolla din fjärdren,så får du se på weiillliimaskin,tyckte det varr lätt innan och att jag hade bra spänn på fjädren....men nu är det nästan löjligt lätt.

:)

Långa farbron skrev:
Liten update.

Har tillbringat dagen i garaget med våra Dukar och mest putsat och små meckat lite.

Ställde upp bägge hojarna i jämte varandra och mätte hur hårt fjärdern var spänd på repektive hoj.
Gummans var riktigt i botten,min lite högre.

Efter det så vred jag min fjäder i botten (sparade 3 varv) och kan säga att dom sista varven jag tog i dag gjorde en himmelsk skillnad.

Dvs kolla din fjärdren,så får du se på weiillliimaskin,tyckte det varr lätt innan och att jag hade bra spänn på fjädren....men nu är det nästan löjligt lätt.

:)

vad menar du med "vred" i botten? gjorde du den styvare eller mjukare, det enda jag har gjort är att skruva på reglaget som mäter 1-7, har du gjort nåt annat? ps. den är en wiiiliiiimaskin allaredan

Skruvat ner denna så mycket det går,och däregenom ökat förspänningen på fjädren,dvs styvare/hårdare vilket också gör att hojen blir högre(bak) och mer lättsvängd.

Inte min dämpare ,bild stulen från Ebay.

Sen har jag sänkt min i gafflarna ca 5mm,Gummans är sänkt ca 5 cm (!) pga höjdproblem.

Hennes är äckligt snabbsvängd och snudd på nervös.

Bifogat

• Wp dämpare.jpg
    Wp dämpare.jpg
    35.7 KB · Visningar: 72
Last edited:
Långa farbron skrev:
Skruvat ner denna så mycket det går,och däregenom ökat förspänningen på fjädren,dvs styvare/hårdare vilket också gör att hojen blir högre(bak) och mer lättsvängd.

Ska testa lite imorn om det bara slutar regna.. tack för hjälpen :tummenupp

skoteridioten skrev:
Ska testa lite imorn om det bara slutar regna.. tack för hjälpen :tummenupp

Som sagt,prova dig fram att skruva den till det hårdaste funkade bra på våra iaf,men det kan ju variera på förarvikt och hur "dålig" dämparen är.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman