KTM 640 LC4 -02 | Vid fullgas vill den dö med en knall!

cbr_micke

Mmmgaht
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
MT10
Misstänker att den får för mkt bränsle, men igår gick den fint! .. sitter en sxc ljuddämpare tror jag den heter, och förgasaren är ombestyckad.. Ska jag testa blandskruven? Och isåfall har nån en bra bild på var den sitter? Och vilket håll jag ska skruva den för o ge mer luft mindre bränsle? .. Mvh! alla tips välkomnas..

cbr_micke skrev:
Misstänker att den får för mkt bränsle, men igår gick den fint! .. sitter en sxc ljuddämpare tror jag den heter, och förgasaren är ombestyckad.. Ska jag testa blandskruven? Och isåfall har nån en bra bild på var den sitter? Och vilket håll jag ska skruva den för o ge mer luft mindre bränsle? .. Mvh! alla tips välkomnas..
Du måste ha fått en kuse i fuggen troligast vid nålventilen!! Och då går den för snålt..

Boost 2 skrev:
Du måste ha fått en kuse i fuggen troligast vid nålventilen!! Och då går den för snålt..

rekommenderar du att testa blåsa hojjen genom att köra en sväng och gasa till lite då o då o se om de släpper??

cbr_micke skrev:
rekommenderar du att testa blåsa hojjen genom att köra en sväng och gasa till lite då o då o se om de släpper??
Mjaäu Jag rekomenderar att ta lös fuggen o rengöra nogrant! Stuper den omedelbart vid högre varv/Gas eller drar den först iväg normalt en bit o stuper senare vid hård gasning?

Boost 2 skrev:
Mjaäu Jag rekomenderar att ta lös fuggen o rengöra nogrant! Stuper den omedelbart vid högre varv/Gas eller drar den först iväg normalt en bit o stuper senare vid hård gasning?

som jag uppfattat det så däckar den när du drar full rulle hur lågt eller högt varv du än har.. men sålänge du gasar lagom hårt, så hänger den me.. men om du knycker till snabbt på rullen så händer inget mer än att den bluddrar o knallar till snabbt.. /// cbr_micke

man kan dra den en bit... det hände först i 2an växel, såfort du drar på och hojjen har accelererat kraftigt någon sekund så smäller det till och så blir det som en motorbroms.... så får man släppa gasen och börja om på nytt....

det går att växla och så hur lätt som helst sålänge man inte drar på...

jag är inte en riktig motard människa... speciellt inte KTM. Men min gissning (obs) är att du har något skit i ditt huvudmunstycke.
Förgasaren har i princip 2 munstycken, tomgång och huvud. Men du har troligtvis även en accelerationspump, den fungerar som så att när du drar på gasen så kommer en extra stråle bensin sprutas in. Det är egentligen bara en pump som du pumpar när du drar i handtaget. Anledningen är att alla motorer vill ha mer mer bensin i bränsleblandingen vid låga varv än vid höga och de har räknat ut att det är mer sannolikt att du har ett lägre varvtal precis när du drar i gasen än efter en stund (smart va... )
I Vilket fall, efter ca 2s är den soppan slut och hojen ska gå på endast huvudmunstycket... Men är det stopp i det så blir det inte så mkt mer... Att din ger avgasknallar är även det ett tecken på för mkt luft i bränslet...

Men det är inte alls svårt att göra rent huvudmunstycket. Man lossar bara de två gummiklämmor som förgasaren är fastsatt i, vrider förgasaren så att du ser botten på den. Sen lossar du den stora (~17mm) skruven i botten på den. I mitten en bit upp kommer det nu sitta ett en guldig skruv (~6mm). Lossa den så ser du att det är en lång koppar stav med ett hål i mitten, det är huvudmunstycket! Ta ut det och gör rent, t.ex. genom att lägga i diesel över natten... (men gör rent det mkt ordentligt efter så du inte får diesel i motorn). Montera sedan ihop allting, så går den förhoppningsvis som förr!
Om jag vore du hade jag testat iaf!

Lycka till!

jonnep skrev:
man kan dra den en bit... det hände först i 2an växel, såfort du drar på och hojjen har accelererat kraftigt någon sekund så smäller det till och så blir det som en motorbroms.... så får man släppa gasen och börja om på nytt....

det går att växla och så hur lätt som helst sålänge man inte drar på...
Då är jag nästan helt säker på att det är skit i inkommande nålventil/munstycke! Ta lös flotörerna och nålventilen rengör nogrant! tryckluft rekomenderas :tummenupp Ta gärna en örontopps med lite tandkräm på o snurra runt lite i nålventilsätet för säkrad tätning.

tack för alla tips... imorse gick skiten inte ens igång.. eller jo, men såfort man la i växel så dog den... hände säkert 10gånger innan jag blev frustrerad och våt i tårkanalen. Slet av sadeln i ilska och hittade en kabel som blivit avskavd av någon konstig anledning.
drog ihop den igen och vips funkade det att lägga i växlarna, tror den hade något med stödet att göra så "hojen" trodde att stödet var nere hela tiden.

körde runt kanske en halv mil på låga varv runt huset, sen testade jag att dra på och vips var hojen som ny igen :)

så jävla konstigt, men kul iaf, nu ska det busas :)

tack igen

jonnep skrev:
tack för alla tips... imorse gick skiten inte ens igång.. eller jo, men såfort man la i växel så dog den... hände säkert 10gånger innan jag blev frustrerad och våt i tårkanalen. Slet av sadeln i ilska och hittade en kabel som blivit avskavd av någon konstig anledning.
drog ihop den igen och vips funkade det att lägga i växlarna, tror den hade något med stödet att göra så "hojen" trodde att stödet var nere hela tiden.

körde runt kanske en halv mil på låga varv runt huset, sen testade jag att dra på och vips var hojen som ny igen :)

så jävla konstigt, men kul iaf, nu ska det busas :)

tack igen
De va som f... Vilken tur du hittade det! Bland de mest svårhittade fel man kan ha

ja det var konstigt, men den går fortfarande lite ojämt men inga knallar och motorn svimmar inte :) så är säkert något lurt med förgasaren också...

det tar mig till nästa fråga :confused: , någon som vet vilket som är huvudmunstycket på följande ritning ?

http://www.soe.se/mek/ktm/mikuni.gif ? 3an kanske ? eller nä jag vet inte, därför jag frågar ju :kocko

jonnep skrev:
det tar mig till nästa fråga :confused: , någon som vet vilket som är huvudmunstycket på följande ritning ?

http://www.soe.se/mek/ktm/mikuni.gif ? 3an kanske ? eller nä jag vet inte, därför jag frågar ju :kocko

Dags att läsa tyska i skolan ? :7peta ;) Bra att kunna när man ska meka KTM och bara har tyska manualer och sprängskisser att tillgå... :tummenupp

haha ja har läst tyska men de tekniska termerna bristar... mmm... någon som har koll på var blandskruven sitter på förgasaren och vilket håll ja ska skruva den åt om ja vill ha mer bränsle ? tror det är anledningen till den ojämna gången, den får för lite soppa.

är en mikuni förgasare tror jag den heter om det hjälper :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...