KTM 640 Frågor

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
speed 3:a
Hej! Jag undrar hur en 640-03 är ?
Hur går dom och är dom driftsäkra ?
Tänkte då på prestigen, vad är det för skillnad mellan den och en vanlig 640?
Är det några kända fel på 03-orna eller är det ungefär samma motor som dom nyare ? Det är väll dom frågorna jag kommer på i skrivande stund, och eftersom sökfunktionen inte funkar tänkte jag att jag lika gärna kan skriva en ny tråd =)

Mvh/ Miktet

jag har haft min i några månader nu och är helnöjd!! (KTM 640 Prestige -03)

den går bra och jag har inte behövt göra något än (dock tänkt byta olja denna veckan bara för att veta med säkerhet att den är fräsch), den har gått ca 770 mil nu.

skillnaden mellan Prestige och en vanlig är utseendemässigt.
svarta (och lackade) kåpor, musöron (handskydd), Duke-speglar, SVARTA FÄLGAR!, kromat avgasrör.

vad jag vet är/finns det inget fel på dessa motorer, däremot som alla andra KTMer så har dom SAS och EPC installerat från början (SAS skickar runt avgaserna ett extra varm om dom inte förbränts, EPC är en elektronisk spärr som stryper lite vid fullgas på andra och tredje växeln, båda är lätta att fixa)

p.s för att söka på forumet så kan du på google.se skriva
site:sporthoj.com/forum KTM 640 +"Prestige"
(exempel där du söker på KTM och/eller 640 och ordet Prestige måste finnas med och exakt i den stavningen)

Ja du kan man åka Paris Dakar samt olika ökenrallyn trimmade LC4 så tror jag nog att en nertrimmad LC4 håller rätt bra. Allt beror på underhåll som vanligt!

Det mesta som Werzion har sagt stämmer in på Prestige modellen, men kromat avgasrör är det special just på Prestige? :rolleyes:

Det mesta som Werzion har sagt stämmer in på Prestige modellen, men kromat avgasrör är det special just på Prestige? :rolleyes:

jag tror det, numera trodde det :rodnar
när jag i våras hade fått min förra hoj såld och började leta efter en lämplig hoj så noterade jag på blocket.se (japp, långt ifrån vetenskalig undersökning hehe) att Prestige-modellerna verkade ha kromat avgasrör (utan KTM-text på) medan vanliga KTM'er hade "grå-matt" avgasrör med KTM-text på.

men nu när jag googlade lite om det hittar jag t.o.m. bilder som är precis tvärtom (Prestige med grå-matt och vanlig med kromat)

så nu har jag verkligen ingen uppfattning vad/hur/varför vissa hojar har kromat och vissa inte, då inte ens modell eller årsmodell verkar spela någon roll... :confused:

Okej, tack för svaren, Har en fråga till,
Tycker ni 1600 mil är mycket för en 03a ?
Och en trimmkam gör det mycket för drifsäkerheten?

Mvh/ Miktet

Okej, tack för svaren, Har en fråga till,
Tycker ni 1600 mil är mycket för en 03a ?
Och en trimmkam gör det mycket för drifsäkerheten?

Mvh/ Miktet

Nja 1600 är lite mil mer har du kvitto på allt samt allt ser bra ut med underhållet så varför inte. Enbart trimkam ger inte så mkt förslitningar men att enbart ha trimkam utan annan förgasare samt avgassystem är gasnka bortkastat. Vet ej vilken kam du menar men de flesta brukar köra rallykam vilket ungefär samma höjd som på orig kammen dock är den bredare. Det gör att den lyfter mkt tidigare samt stänger mkt senare vilket är en del av vidare trimning. Annan kam fungerar bäst med ett öppet system.

I ditt fall med 1600 mil på mätaren så kollar mer på underhållet än smårepor på
plasten! 1600 mil egentligen inga mil så länge allt har skötts bra.:tummenupp

Okej tack för svaret, Den är servad bra, har för mig den var servad ännu tätare än 500 mil intervallerna, angående det med kammen så tror jag det var en rallykam + att det sitter ett slip-on och den är ombestyckad, men måste man byta förgasare ?

Mvh/ Miktet

Okej tack för svaret, Den är servad bra, har för mig den var servad ännu tätare än 500 mil intervallerna, angående det med kammen så tror jag det var en rallykam + att det sitter ett slip-on och den är ombestyckad, men måste man byta förgasare ?

Mvh/ Miktet

Nä det måste du inte!

Tänke på en grej till, Det är ju 500 mila service intervaller på 640in, om man då har trimmkam måste man serva den oftare då ? eller man kan forsätta föja dom 500a mila sercisarna ?

Mvh / Miktet

Tänke på en grej till, Det är ju 500 mila service intervaller på 640in, om man då har trimmkam måste man serva den oftare då ? eller man kan forsätta föja dom 500a mila sercisarna ?

Mvh / Miktet

Nja något mer slitage men visst kör du lugnt så varför inte köra 500mil men varför vill man köra 500mil innan man byter olja? :rolleyes:

Det är ju vid 500 mil man lämmnar in den för service, och det är ju då dom bytar olja. så är det väll ? :)

Det är ju vid 500 mil man lämmnar in den för service, och det är ju då dom bytar olja. så är det väll ? :)

Nja vet inte hur du tänker men jag tycker 2,1 l är en så pass lite volym så tycker den förtjänar ett byte tidigare. Om du inte tror du har råd så kan man köpa 20 l dunk vilket brukar vara prisvärda. Min fick iallafall den behandligen men som sagt alla bestämmer själva hur de vill underhålla sin hoj.

OKej, ja det är kanske bra och byta nån gång innan :) Oljenivån ser man väll genom det glaset som sitter nere vid motorn ?

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D