KTM 640 Duke

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Är tillbaka i "träsket" och tycker det är skumt att det inte finns nån egen tråd för duke modellen?? Okej den delar mycket med den vanliga 640 och det är inte omöjligt att jag har missat nått i nån tråd angående vart det är mest lämligt att skriva inlägg om denna grymme hoj..:)

Men visst finns ni där ute..som åker med stil och finnes på en duke?? Har förövrigt en massa frågor, om det är nån som orkar svara på lite...?

//Mattias
 

Dark_Messenger

Guest
Duken är trött och svampig, motorn är ryckig o knyckig. Den vibrerar satan och tappar delar. En motard som enbart finns kvar pga utseendet tror jag. På plussidan är väl att det är långa serviceintervaller i jämförelse med andra motarder. Jag hade en nollfemma ett tag och det var ingen vidare trevlig bekantskap.
 

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Södertörn
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Allting är relativt

Duken är trött och svampig, motorn är ryckig o knyckig. Den vibrerar satan och tappar delar. En motard som enbart finns kvar pga utseendet tror jag. På plussidan är väl att det är långa serviceintervaller i jämförelse med andra motarder. Jag hade en nollfemma ett tag och det var ingen vidare trevlig bekantskap.

Trött och svampig är väl inte riktigt min uppfattning, men allting är relativt.
Den vibrerar inte mer än att det utan problen går att åka Sthlm-Lidköping t.o.r med omvägar på två dgr. (110mil)

Glödlampan till nummerskyltbelysningen på min har gått upp i atomer ett par gånger p.g.a vibrationerna, men inga tappade delar hitils.

Jag har en nolltrea och det är en tämligen trevlig gemenskap.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Personligen tycker jag att Duken är touringvarianten på en Motard :tummenupp

Duger till inspirerande körning, perfekt pendlarhoj, men även till semesterresor.
Komforten är bra och vibrationerna är OK.

Det är dock ingen tävlingsmaskin , men det tror väl ingen frisk människa ...

Det är en maskin med mycket körglädje :yoparty funkar både för nybörjare och erfarna
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Tycker Duken är en rätt skön hoj. Visst ingen banracer men en hoj man kan ha väldigt kul på. Sen är den ju rätt snygg också.
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Ja precis.. fan var tvungen och ta mig en tur idag i slasket här i småland och joda den är absolut en trevlig hoj. Men en nyfiken fråga då ja har haft en vanlig 640 supermoto -03 innan är vad är skillnade? Är det annan fjädringsväg, utväxling eller vad skiljer dom åt mera än plasten så att säga??

Tror hojen kommer att passa mig som handsken.. fan vem säger att man måste åka super super vässad med alldeles för mycke pollar och hålla på hela tiden.. man kan väl förena nytta med nöje..och då tycker jag denna verkar exemplarisk...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man behöver inte köra Duken orginal ...:banana
 
Last edited:

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Antar att det är som dom vanliga lc4 motorerna och då vill dom gärna ha en annan förgasare och ett öppet system sen är väl en annan kam ett alternativ.. Frågan är bara hur mycke pollar man vill ha ut och hur stor plånboken är =)

Nån som kan svara på vad orginal drevningen är? Tycker min är väldigt lågt drevad men kan bara vara att man inte har suttit på en motard på ett tag...

Hittade även en mystiskt el fel där instrumenten på panelen visar fel vid ex helljus och när man blinkar dvs.. blinkar man höger visar den vänster på panelen, på själva hojen blinkar det höger.. nån som har nått tips??
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Antar att det är som dom vanliga lc4 motorerna och då vill dom gärna ha en annan förgasare och ett öppet system sen är väl en annan kam ett alternativ.. Frågan är bara hur mycke pollar man vill ha ut och hur stor plånboken är =)

Nån som kan svara på vad orginal drevningen är? Tycker min är väldigt lågt drevad men kan bara vara att man inte har suttit på en motard på ett tag...

Hittade även en mystiskt el fel där instrumenten på panelen visar fel vid ex helljus och när man blinkar dvs.. blinkar man höger visar den vänster på panelen, på själva hojen blinkar det höger.. nån som har nått tips??

Hmm. kan det vara så att det har bytts plats på 2 elsladdar så att strömmen går åt "fel håll" ? kolla så att det är + polen som går till strömbrytare och reläer.

Jag tycker att utväxlingen inte är helt oprimal på Duken.:gnissla
1:an är för låg och 2:an är för hög. De övriga ligger bättre ...
Drevar man ner så blir 1:n löjligt låg, men de andra växlarna OK.
Kör man orginal eller drevar upp så får man växla lite senare, köra längre på lägre växel. men hojen tuffar på bättre vid lugn körning eller på landsvägen.

Jag kör med orginal, men hade tidigare en kugg mindre fram.
Bättre eller sämre ? -det är en smaksak:va

Ang. trim
1: ta bort SAS, EPC eller allt vad det heter
2: öppna avgassystemet.
3: öppna luftburken
4: Byt förgasare.
5: Byt kam
6. Porta toppen (om det inte är en nyare high flow topp, -03 eller senare).
7. Hög komp kolv eller plana toppen.
8. större ventiler.
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hojen är ju aningen tyngre än övriga med samma motor, men potentialen finns där och med dubbelsystem som standard och stor luftburk ger ett bättre vrid redan från början. Jag var riktigt nöjd med min maskin och körde på långa dagsturer och semester (fick på tankväska och packväskor bak, samt en hockeytrunk för öl :) ) på ett sätt jag inte gjort med riktiga motarder.

Originaldrevningen på 17/38 funkar bra för landsvägskörning, men i stan blir det ofta fel med en för låg tvåa och en för hög trea. Märks speciellt om man inte gjort något åt avgassystem och motor i övrigt, då den är lite trött på låga varv. 16/38 var bättre för stadsbruk.

Jag skrev ner några saker vartefter hojen modifierades: http://fetsladd.se/tomk/mc/mc.tuning.html#duke

För häftigare motorarbeten, titta på avsnittet om 620:n...
 

Monstro

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Ort
08 city
Hoj
Ktm 690 SMC
Någon som vet eller känner någon kan lacka en framskärm billigt..? klarlacken har släppt på vissa ställen på min skärm... ny skärm kostar 1600...
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Ni som har fixa till skylthållaren ibak.. vilken lösning har ni tagit till för att få det att se snyggt ut?? För närvarande har ja i hjulhuset och tänker inte offra några slantar på harry haffa i år på det området iallafall så tänkte göra nån snygg lösning men dämparna tillåter ju inte direkt några bra lösningar såhär på rak arm...

Har ni några bilder på era snygga arslen o visa upp måhända??

Long Live The Duke! =)
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Puckarna fram fixade..borrade och fixade en mindre axel än orginal..blev hel najs!

Men nya frågan är.. nån som har renoverat om sina framgafflar?? Mina slår i bott efter höga wheelies så det är väl till och fixa till och byta till en tjockare olja.. Nån som har gjort nått liknande??
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Puckarna fram fixade..borrade och fixade en mindre axel än orginal..blev hel najs!

Men nya frågan är.. nån som har renoverat om sina framgafflar?? Mina slår i bott efter höga wheelies så det är väl till och fixa till och byta till en tjockare olja.. Nån som har gjort nått liknande??

Är ju rätt hård fjädring på duken så dom borde inte slå i botten efter lite bakjulsåkning. Tror inte du behöver tjockare olja utan du kanske bara behöver ta isär dom och fylla på ny olja.. Läcker det från packboxarna?
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
:confused:
Är ju rätt hård fjädring på duken så dom borde inte slå i botten efter lite bakjulsåkning. Tror inte du behöver tjockare olja utan du kanske bara behöver ta isär dom och fylla på ny olja.. Läcker det från packboxarna?

Inget läckage ifrån packboxarna.. dock när man skruva på justerskruven nere på gaffelbenen så läcker det så nya packningar dit är beställda..

En annan är ju en riktigt man (0.1 Tons vikt) och har väl därför lite mera som slår tillbaka med.. så något är ju galet..skrapringarna är torrspruckna lite så det är o byta men tänkte mest göra allt i ett svep då man lika väl kan se till o ha lite underhåll på cykeln..

Därför undrar jag vilka packbox etc man behöver. Sitter och kolla sprängskissen men är inte riktigt säker på vilka ja behöver..
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Den hydraliska koppling verkar tjalla lite på hojen..nån som har nån erfarenhet?? När man kör vanligt eller inom stan så är det sälla några problem men ligger du och drar lite mera 70/90 väg i bra tempo och växlar mycket så försvinner kopplingsmotståndet ganska mycke.. det går att koppla ändock..men spelet där den tar är kanske 50% av det ursprungliga.. Öppnade och kollade behållaren men hmm tyckte inte det var för lite men det kanske d var??

Sökte lite i forumet men inte direkt några svar...

Nån med erfarenhet av dessa fenomen?

tacksam!
 

T.Doenitz

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke -01
Också nöjd, relativt nybliven Dukeägare. Extremt trevlig, stilig och förbannat rolig hoj i mitt tycke, har dock haft ett smärre helvete efter småfel & hjärndöda tidigare ägare, men nu är nästan allt fixat... Dock är jag på jakt efter en bekvämare sadel, orginal duger för dagsturer, men jag tänkte dra ut en längre sväng till sommaren & märker att röven lider efter 20talet mil. Finns inte som orginaltilbehör längre så jag undrar om nån vet vart man kan få tag i en?!

Om du inte löst regskylten ännu; min sitter i ett hörnjärn i samma stag som ljuddämparna, ser bra ut i mitt tycke...
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Också nöjd, relativt nybliven Dukeägare. Extremt trevlig, stilig och förbannat rolig hoj i mitt tycke, har dock haft ett smärre helvete efter småfel & hjärndöda tidigare ägare, men nu är nästan allt fixat... Dock är jag på jakt efter en bekvämare sadel, orginal duger för dagsturer, men jag tänkte dra ut en längre sväng till sommaren & märker att röven lider efter 20talet mil. Finns inte som orginaltilbehör längre så jag undrar om nån vet vart man kan få tag i en?!

Om du inte löst regskylten ännu; min sitter i ett hörnjärn i samma stag som ljuddämparna, ser bra ut i mitt tycke...

Löste reghållaren med ett vinkeljärn och lite dragning så hmm ja ser lagom outlaw ut..hehe

Sadeln..finns det inte som orginal längre seriöst? Har du letat... kollade en sväng nu med men du har nog rätt där.. men dra iväg ett mail till nån känd ktm åf.. har för mig att det skall finnas till vanliga supermoton så..då bordet det ju passa..
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top