KTM 640 -99, bra eller anus

Ligist

Självutnämnd chef
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 625 -06
Har hittat en KTM 640 med motardprylar och grejer som jag är lite småsugen på. Mest Pga priset :)

Tänkte kolla med er som verkar ha koll: Vad skiljer de olika årsmodellerna åt?
Är en -99a ett MYCKET sämre köp än t.ex en 02-03? Mycket förbättrat?
Kända problem?

Och så en sak som jag inte kan hitta NÅGON stans.. Vet att det inte äör några sporthojar direkt ;) Men hur ser prestandasiffrorna ut för 640/625/660?
0-100 är väl mest intressant.
 
Rätt mkt prestanda uppdateringar från 99 till tex 03. 660 ca 55 hk 640/625 ca 48. lite mer på de nyaste 0-100 måste väl va bland det ointressantare på en motard ?:hihi
 
Rätt mkt prestanda uppdateringar från 99 till tex 03. 660 ca 55 hk 640/625 ca 48. lite mer på de nyaste 0-100 måste väl va bland det ointressantare på en motard ?:hihi

Är ca 48 -99 med.. Iaf enligt VV :)

Haha kanske men det är alltid roligt att veta :D toppfarten måste ju vara mer meningslöst att veta..
 
Antar att det är denna du är ute efter!
http://www.blocket.se/vi/14962915.htm?ca=11_s

Den har ju inte USD gaffel så kommer på de andra standard, magura styre har du inte heller på denna samt lite småpryttlar som de andra har. 02 hade fortfarande den gamla toppen medan -03 fick den nya.

Med tanke på milen så skulle jag gärna vilja se kvitto på slitdelar som har byts under hojens gång, om inte så får du lyssna. Tänk på att KTM brukar skramla en del redan på tomgång. Visst den är inte skitslö men just som du sade så är både 0-100 & toppfart meningslöst att ens ta upp. Tycker definitivt att du ska kolla på hojen då det är svårt att hinna en med detta pris. Jäkligt bra att du förmodligen får med ryckutjämnare både till motardhjulen samt offoradhjulen. Däcken får du ta med i beräkningarna att ev byta snart vilket blir ca 4000:- för en uppsättning motard & offroaddäck men du fick tydligen LV-anpassade däck med offroadhjulen. Har killen skött hojen så är det inga problem att köpa den, det är inga problem med att byta frihjulet heller till startmotorn om man inte har tummen mitt i handen.
 
Min första KTM var en 640 från 99 och jag tyckte den var kanon. Extremgaffeln fram tyckte jag funkade minst lika bra som de senare varianterna. Med ett slipon och nerdrevad till 15/42 eller 15/45 var den absolut inte klen.
Är väl först från 03 som man fick mer effekt pga annan topp men jag tror inte det är ngn större skillnad mot tex en 02'a.
 
Har bara kört ca 10mil med 640 och det var inte vidare kul alls, den var seg, kändes tung och klumpig och inte alls något jag skulle lägga pengarna på. Kom inte alls överens med den hojen.

Jag upplever prestandaskillnaden mellan 640:n och 660 som dag och natt, kanske inte stämmer i verkligheten men på förarplats är det en enormt stor skillnad, tycker att det är ganska liknande skillnaden på att köra min gamla SV650 och en ny R6:a om det säger nåt(?), det är ok tills man testar den andra så att säga....

Smaken är ju olika men se till att provköra ordentligt innan du köper så att det verkligen är nåt för dig.
 
Last edited:
Den vart ju naturligtvis såld när jag ringde :mad:

Men jag ska kanske titta på en billig duke -01 imorgon ist!
Vet att det inte är någon "riktig" motard, men de är rätt snygga iaf ;)
 
Jag tycker att det är intressant med 0-100 med motarder. För mig är de viktigaste siffrorna vikten på hojjen, motoreffekten och 0-100 :tungan

640 05/06 gör 0-100 på 4,5 sek. Kan tänka mig att det är i stort sett samma värde på 660/ 625. Den största skillnaden är väl vikten.

Men KTM 640 är den bästa motarden av alla :banana
 
Last edited:
Jag tycker att det är intressant med 0-100 med motarder. För mig är de viktigaste siffrorna vikten på hojjen, motoreffekten och 0-100 :tungan

640 05/06 gör 0-100 på 4,5 sek. Kan tänka mig att det är i stort sett samma värde på 660/ 625. Den största skillnaden är väl vikten.

Men KTM 640 är den bästa motarden av alla :banana

då kan man ju köpa 525 då.. jag drar iaf polarens duke på 402 :-)
men jag tycker nog inte att 0-100 är någon punkt av större vikt.

jämför då hällre bromsar och chassi osv
 
Last edited:
Jag tycker att det är intressant med 0-100 med motarder. För mig är de viktigaste siffrorna vikten på hojjen, motoreffekten och 0-100 :tungan

640 05/06 gör 0-100 på 4,5 sek. Kan tänka mig att det är i stort sett samma värde på 660/ 625. Den största skillnaden är väl vikten.

Men KTM 640 är den bästa motarden av alla :banana

4,5 sek är fan snabbare än min bil iaf :D fattar inte varför alla gnäller på hatigheten om de ändå är SÅ pass snabba..?

Jag menar.. Min bil räknas som hyfsat snabb och den gör 0-100 på typ 5,5 :va
 
Har bara kört ca 10mil med 640 och det var inte vidare kul alls, den var seg, kändes tung och klumpig och inte alls något jag skulle lägga pengarna på. Kom inte alls överens med den hojen.

Jag upplever prestandaskillnaden mellan 640:n och 660 som dag och natt, kanske inte stämmer i verkligheten men på förarplats är det en enormt stor skillnad, tycker att det är ganska liknande skillnaden på att köra min gamla SV650 och en ny R6:a om det säger nåt(?), det är ok tills man testar den andra så att säga....

Smaken är ju olika men se till att provköra ordentligt innan du köper så att det verkligen är nåt för dig.
Fattar inte hur folk kan klaga på 640n. I en tråd läste jag att dom jämförde 640n med en buss:D Jag har inte provat en 660 men jag tycker då att 640 är förvånansvärt pigg mot andra cyklar jag provat, ttr600, exc 450, wrf 400. Visst är den lite tung så man vill ju inte precis ta ut den i ett kärr och fastna, men det finns då effekt så det räcker och blir över för dom flesta:tungan
 
Den vart ju naturligtvis såld när jag ringde :mad:

Men jag ska kanske titta på en billig duke -01 imorgon ist!
Vet att det inte är någon "riktig" motard, men de är rätt snygga iaf ;)

Ja du en del velar för länge, för det priset så kan jag förstå att den gick snabbt, men Duke är fina de med fast dyr plast!
 
Antar att det är denna du är ute efter!
http://www.blocket.se/vi/14962915.htm?ca=11_s

Den har ju inte USD gaffel så kommer på de andra standard, magura styre har du inte heller på denna samt lite småpryttlar som de andra har. 02 hade fortfarande den gamla toppen medan -03 fick den nya.

Med tanke på milen så skulle jag gärna vilja se kvitto på slitdelar som har byts under hojens gång, om inte så får du lyssna. Tänk på att KTM brukar skramla en del redan på tomgång. Visst den är inte skitslö men just som du sade så är både 0-100 & toppfart meningslöst att ens ta upp. Tycker definitivt att du ska kolla på hojen då det är svårt att hinna en med detta pris. Jäkligt bra att du förmodligen får med ryckutjämnare både till motardhjulen samt offoradhjulen. Däcken får du ta med i beräkningarna att ev byta snart vilket blir ca 4000:- för en uppsättning motard & offroaddäck men du fick tydligen LV-anpassade däck med offroadhjulen. Har killen skött hojen så är det inga problem att köpa den, det är inga problem med att byta frihjulet heller till startmotorn om man inte har tummen mitt i handen.

Kunde inte låta bli att läsa annonsen. Har min gamla hoj sjunkt till 28kkr.

Eftersom jag ägt en 99'a kan jag berätta lite om 99-orna.

Grymt mycket vibrationer i både sadel och fotpinnar. 00-or och framå har lugnare motorgång.
Framgaffel som sagt inte USD.
DAM-dämparen ger grymt ljud, kanske en av de bästa dämparna till LC4-an.
Prestandamässigt kan den vara bättre än många nyare (pga trimmningen), har själv dragit en MilleR på rakan på SturupRW.

Trotts detta, köp en 00 eller nyare.
 
Varit o kikat på Duken iaf. Blir nog den om priset blir rätt :)

Någon som vet var man hittar delar bäst? Den hade nämligen behövt en ny sadel...
 
Varit o kikat på Duken iaf. Blir nog den om priset blir rätt :)

Någon som vet var man hittar delar bäst? Den hade nämligen behövt en ny sadel...

Sadel eller sadelöverdrag?

Sadelöverdrag ca pris!
58707040450 SEAT COVER BLACK/CARBON 2000 300,66 SEK
 
"Beställa sadel"

Lelles i Uppsala, och på nätet.

Är man medlem i SMC har man lite bättre pris hos Lelles. Osäker på om det är 5 eller 10% rabatt, tror det är 5%

Mig veterligen finns det inte "piratmärken" på sadlar att få tag på, iaf inte i sverige, men jag har haft fel förut.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top