ktm 625smc vs 950supermoto

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Yzf 600r -98
behöver lite hjälp med synpunkter!!

sålde min 660 -03 i torsdags, tänkte beställa en -06, men dom verkar svåra att få tag på, har ägnat hela tordagen till att ringa runt dom firmor jag hittat.

SÅ nu står det istället mellan 625 o 950 istället.
625 går ju o slänga på lite helsystem osv för att tillslut bli typ en 660.
eftersom jag haft en sådan o verkligen älskade hojjens busfaktor så skulle jag nog kunna trivas med den tror jag.

har läst en del trådar o andra artiklar om 950 med, alla som äger en verkar väldigt nöjda o skriver att den är rolig att köra, går att dra iväg lite längre sträckor osv osv, alltså verkar den också vara en stark kandidat.
Problemet är bara om den där busfaktorn som borde finnas i 625 o som absolut finns i 660,,, är för låg i 950????????? har sett filmer o läst som en galning, kan inte bestämma vad jag tycker riktigt.

Använder mest 660 till att leka i staden, men sambo vill gärna åka ibland också, så kan man få en som funkar med båda så hade det varit bra..

för att unvika svar som: provkör o avgör själv, får jag skriva att jag jobbar borta o har möjlighet att bestämma mig, beställa, o ta hem hojjen enbart nästa lördag. så köpet får bli på telefon med skickade papper osv.

därför är jag tacksam för utförliga svar

/

Last edited:
Jag har inte prövat en men jag vet en som har en, han drar upp den i 90-100 på bakan, på bara gas vad jag kan se, och den är inte ens inkörd än och har kvar strypningar.

Så busa kan du nog göra med den...

625:an är sådär att skjutsa på, det blir lite trångt men det är inte omöjligt och inte jätteobekvämt, det finns dock bättre hojar att syssla med sånt på... ;)
950:n ska visst vara en brutalt rolig hoj, bekväm och med bra drag i - jag känner samma person som Solid Snake och han wheelar även i lägre hastigheter.

950:n ska visst vara en brutalt rolig hoj, bekväm och med bra drag i - jag känner samma person som Solid Snake och han wheelar även i lägre hastigheter.

Samt högre hastigheter också, tror han sa att han kunde dra upp den i 120 på bara ren gas. :3freak

Fast den går ju upp i lägre hastighet också, precis som 625/660, vilket passar mer för bus i stan.

625:an är sådär att skjutsa på, det blir lite trångt men det är inte omöjligt och inte jätteobekvämt, det finns dock bättre hojar att syssla med sånt på... ;)

ja just skjutsningen är inte så viktig.
lekfaktorn i 950 är lite vad som avgör, känner jag mig inte säker på det.
Då ringer jag bike på tisdag o beställer 625:tummenupp
annars blir det en 950 på mc kompaniet,
så det är något dygn till med beslutsångest :confused:

de lilla man provat så tyckte jag ktm950 verkade lätt busad men ack så tung..
ska jag skjutsa lite då o då så skulle jag ta 950.
bara bus på stan o lite bana o ingen skjuts en ktm600+ modell

de lilla man provat så tyckte jag ktm950 verkade lätt busad men ack så tung..
ska jag skjutsa lite då o då så skulle jag ta 950.
bara bus på stan o lite bana o ingen skjuts en ktm600+ modell

ja jag tror det lutar lite mer åt 950 nu, har bestämt mig aför att åka till väring på tisdag o prova den iaf :tummenupp

mkt intressant läsning, min engelska är inte helt 100, men han verkade ganska nöjd med det mesta iaf :tummenupp

Last edited:
När jag provkörde 950 och Superduken vid samma tillfälle så föll inte 950 mig på läppen alls. Jag tyckte den kändes lång, tung och trött. Det var som att sitta i en soffa... Hojen ålade sig läskigt vid hårda inbromsningar och jag fick allmänt taskig feed back från hojen. Duken kändes fastare och mer distinkt. Jag fick mycket mer förtroende för den. Kontentan av de båda var dock att de var alldeles för trötta för att jag skulle bli intresserad (som jag hade hoppats att bli) Jag skulle alla dagar i veckan hellre bygga fighter av en gammal Blade eller liknande och med det få ett bra chassie OCH pulver.
Ska du dessutom mest busa inne i stan (akta polisen...) så måste ju 625 /660 vara ett otroligt mycket bättre val. Så länge man håller sig borta från stora landsvägen så funkar de ju kanon.

När jag provkörde 950 och Superduken vid samma tillfälle så föll inte 950 mig på läppen alls. Jag tyckte den kändes lång, tung och trött. Det var som att sitta i en soffa... Hojen ålade sig läskigt vid hårda inbromsningar och jag fick allmänt taskig feed back från hojen. Duken kändes fastare och mer distinkt. Jag fick mycket mer förtroende för den. Kontentan av de båda var dock att de var alldeles för trötta för att jag skulle bli intresserad (som jag hade hoppats att bli) Jag skulle alla dagar i veckan hellre bygga fighter av en gammal Blade eller liknande och med det få ett bra chassie OCH pulver.
Ska du dessutom mest busa inne i stan (akta polisen...) så måste ju 625 /660 vara ett otroligt mycket bättre val. Så länge man håller sig borta från stora landsvägen så funkar de ju kanon.

ja min första tanke när jag sålde 660:in va att direkt ringa o beställa en ny -06,
när det inte gick så kom beslutsångesten fram,
väldigt bra med ett ganska anti 950 argument med:tummenupp
här behövs alla möjliga argument!!!

fan va tråkigt med röda dagar.. iaf nu när man vill prova o beställa sig en ny hojj innan man ska iväg o jobba hela veckan.:huvet

Har dock inte kört 950, men den verkar lite tung och klumpig för gatbus. Är helkär i min 625:a så en sådan hade iaf jag kört på...

nu är allt velande över , blev en 950 tillslut!!!
tack alla som hjälpt till med synpunkter o ideer:tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...