KTM 625 VS 640 Prestige

Tackar tackar, hur stor effektskillnad är det?

Jag bytte min förgasare på min gamla 640. Effektskillnaden är inte jättestor, utan det är gasresponsen som är skillnaden. Så tyckte iaf jag. Jag bytte dock inte till en FCR41 utan till en HSR42. FCR'n är nog lite vassare, men jag fick min HSR till ett bra pris av braigasen.se och det blev en markant skillnad.

Lycka till ...
 
Jag bytte min förgasare på min gamla 640. Effektskillnaden är inte jättestor, utan det är gasresponsen som är skillnaden. Så tyckte iaf jag. Jag bytte dock inte till en FCR41 utan till en HSR42. FCR'n är nog lite vassare, men jag fick min HSR till ett bra pris av braigasen.se och det blev en markant skillnad.

Lycka till ...

Helt rätt.....

I bänk ger FCR lite mer effekt än BST då den dels är större och inte har en massa skrot som sitter i luftströmmen samt konstruktionen ger bättre bränsleblandning. Men skillnaden i fullgaseffekt är inte enorm och det är inte därför man köper fuggen, poängen ligger i att cykeln går väldigt mycket bättre på delgas och framförallt gassvaret blir ett helt annat...
 
3000 för en beg installerad och klar med korrekt bestyckning och gratis bestyckningshjhälp om man inte är nöjd. Sen rekommenderar jag att man byter gaswire också och då går det lös på 500kr till....

Är det du som ordnar det?
 
Låter bra. Ska se om jag får tummen ur i sommar och slår till på en ny knasare och gaswire.

Jag har allt du behöver liggande om du skulle få tummen ur. Ev kan du spara någon krona på att buda hem fuggen själv från EBAY och sen köpa bestyckningskit från mig om du orkar fippla...
 
Jag har allt du behöver liggande om du skulle få tummen ur. Ev kan du spara någon krona på att buda hem fuggen själv från EBAY och sen köpa bestyckningskit från mig om du orkar fippla...

Skitdumfråga antagligen, men vad menas med bestycka/bestyckning?
Förstår att det har något med förgasarens delar att göra, men kan du förklara lite närmare. Vore schysst :)
 
Jag har allt du behöver liggande om du skulle få tummen ur. Ev kan du spara någon krona på att buda hem fuggen själv från EBAY och sen köpa bestyckningskit från mig om du orkar fippla...

"Boris JR has exceeded their stored private messages quota and cannot accept further messages until they clear some space."

Vad tar du för ett komplett konverteringskit med förgasare och allt man behöver? Utan montering....
 
Skitdumfråga antagligen, men vad menas med bestycka/bestyckning?
Förstår att det har något med förgasarens delar att göra, men kan du förklara lite närmare. Vore schysst :)

För att uppnå perfekt (eller så nära som möjligt) bränsle/luft blandning så har förgasaren flera olika kretsar som reglerar bränslemängden vid olika gaspådrag. Varje krets har ett huvudområde men påverkar även i olika mängd utanför sitt eget område. Ungefär som att stämma en gitarr, varje sträng måste lira ihop och dessutom skall de passa mot en referens:
calchart.gif


KTM själva säljer de munstycken och nålar som sitter standard i KTM 660/625 som har en FCR förgasare från fabrik. Det trista är att deras bestyckning även är anpassad för att klara avgaskrav och liknande skit så den är i bästa fall halvbra. Det kit jag testat ut kostar lika mycket som grejerna från KTM men är anpassat för maximal effekt och bra gång och är betydligt närmare perfektion. (fast att nå perfektion kräver individuell anpassning och måste dessutom justeras för väder så det gör ingen på en gathoj)..

"Boris JR has exceeded their stored private messages quota and cannot accept further messages until they clear some space."

Vad tar du för ett komplett konverteringskit med förgasare och allt man behöver? Utan montering....

Åtgärdat...

Enl ovan 2700+gaswire
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: MaG
Ok, spännande sånt där :) Tack för grymt svar!

För att uppnå perfekt (eller så nära som möjligt) bränsle/luft blandning så har förgasaren flera olika kretsar som reglerar bränslemängden vid olika gaspådrag. Varje krets har ett huvudområde men påverkar även i olika mängd utanför sitt eget område. Ungefär som att stämma en gitarr, varje sträng måste lira ihop och dessutom skall de passa mot en referens:
calchart.gif


KTM själva säljer de munstycken och nålar som sitter standard i KTM 660/625 som har en FCR förgasare från fabrik. Det trista är att deras bestyckning även är anpassad för att klara avgaskrav och liknande skit så den är i bästa fall halvbra. Det kit jag testat ut kostar lika mycket som grejerna från KTM men är anpassat för maximal effekt och bra gång och är betydligt närmare perfektion. (fast att nå perfektion kräver individuell anpassning och måste dessutom justeras för väder så det gör ingen på en gathoj)..



Åtgärdat...

Enl ovan 2700+gaswire
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top