För att uppnå perfekt (eller så nära som möjligt) bränsle/luft blandning så har förgasaren flera olika kretsar som reglerar bränslemängden vid olika gaspådrag. Varje krets har ett huvudområde men påverkar även i olika mängd utanför sitt eget område. Ungefär som att stämma en gitarr, varje sträng måste lira ihop och dessutom skall de passa mot en referens:
KTM själva säljer de munstycken och nålar som sitter standard i KTM 660/625 som har en FCR förgasare från fabrik. Det trista är att deras bestyckning även är anpassad för att klara avgaskrav och liknande skit så den är i bästa fall halvbra. Det kit jag testat ut kostar lika mycket som grejerna från KTM men är anpassat för maximal effekt och bra gång och är betydligt närmare perfektion.
(fast att nå perfektion kräver individuell anpassning och måste dessutom justeras för väder så det gör ingen på en gathoj)..
Åtgärdat...
Enl ovan 2700+gaswire