KTM 625 SMC Vs. 660 SMC

Tackar för alla svar....nu är jag helt klyven....vet inte om jag ska välja 625:an eller 525:an, det står mellan dom nu.

625:an är ju redan motard från början och det är ju gött....blir lite billigare.

Båda har ju el-start...men 525:an känns så smidig och grym men kanske inte är kul alls att åka lite vanlig gatåka med ??

Hjälp mig.....hehe, ska som sagt åka mest gata men vill fortfarande ha en smidig och lätt maskin.
Det kanske 625:an är med ? :va :rolleyes:

Busgrabb skrev:
Tackar för alla svar....nu är jag helt klyven....vet inte om jag ska välja 625:an eller 525:an, det står mellan dom nu.

625:an är ju redan motard från början och det är ju gött....blir lite billigare.

Båda har ju el-start...men 525:an känns så smidig och grym men kanske inte är kul alls att åka lite vanlig gatåka med ??

Hjälp mig.....hehe, ska som sagt åka mest gata men vill fortfarande ha en smidig och lätt maskin.
Det kanske 625:an är med ? :va :rolleyes:

Jag är såld på 520/525:an.
Otroligt kul maskin med underbar motor och ruskigt lättkörd.
Andra här håller garanterat 625:an som ett bättre val.
En del av det jag gillar med min 520 är att den går som attan, man kan leka med den precis hursomhelst och det är bara att byta däck om man vill ut i skogen eller på crossbanan.
Nackdelar är ju tätare seviceintervaller (f.ö. inte krångliga) och att 625:an garanterat är en bättre landsvägsmaskin. 5:an kan man köra i stan med, visst, men jag ger mig inte ut på en flermilafärd.
Sen har du som du säger möjlighet att köpa en 625:a som är motardkittad från fabrik.
Ja, jag ska inte rekommendera dig nåt egentligen, men jag föredrar 5:an eftersom jag främst ska köra bana och bete mig riktigt risigt här och var.
Sen går det faktiskt få en 520 komplett motard för under 55K...
Provkör och avgör vad som är bäst.
Testa båda på en lite längre tur och på bana om du har möjlighet.

Busgrabb skrev:

Finns färdiga motardversioner av 525 och 450 att köpa, med slicks och allt... Några som är kittade SX/EXC och så nu i år maskiner som är SM-versioner från scratch. Bara att provköra och bilda dig en egen uppfattning om hur det känns.

PutteLiten skrev:
Klart det är gott med el-start. Var det verkligen ingen som fattade att jag skojade lite där?? :va
Klart jag oxå hade velat ha en el-start, men inte på bekostnad av extra vikt. :fakta
Jag tror att enda anlednignen till att XR inte har el-start är för att då hade XRen blivigt ännu tyngre och blivigt helt osäljbar.
Och, hur jobbigt är det nu då att kicka?? Min startar i 90% av fallen på första kicken...
:hej

Tony Tiger, nu är det ju 660 och 625 han väljer mellan oc hdå är inte valet lika självklart då hojarna är ganska lika, med undantag av el-starten... :)
Visst är det trevligt med kick ;)

Startar alltid på 1-2a kicken! O specielt tungt att veva gång är det inte heller, och då har jag även big bore kit till 654cc och högkompkolv.

TomK skrev:
Finns färdiga motardversioner av 525 och 450 att köpa, med slicks och allt... Några som är kittade SX/EXC och så nu i år maskiner som är SM-versioner från scratch. Bara att provköra och bilda dig en egen uppfattning om hur det känns.

Dom motardkittade 525:orna är väl inte Lv reggade ?

Busgrabb skrev:
Dom motardkittade 525:orna är väl inte Lv reggade ?

Nej, det är ju inte en maskin som lämpar sig så bra för gatubruk, så man har nog inte tänkt på det. Att de kommer med slicks på, säger väl en del om vad de är avsedda för :) Går iofs att skaffa lysen och blinkers m.m. och lv-regga, men en del pyssel innebär det säkert...

Ok!

Ja det lutar åt en EXC 525:a och senare skaffa motardkitt till den :)

Hoppas man inte gör bort sig, den kanske inte funkar alls bra på gatan....jaja i värsta fall får man väl byta till en 625:a.

Tony Tiger skrev:
fråga någon som har elstart om dom vill skruva bort den.

Jag vet inte om du kallar husas restarter för elstart? Men den rök innan jag ens hade hunnit prova den.

//@

Busgrabb skrev:
Ok!

Ja det lutar åt en EXC 525:a och senare skaffa motardkitt till den :)

Hoppas man inte gör bort sig, den kanske inte funkar alls bra på gatan....jaja i värsta fall får man väl byta till en 625:a.

Personligen tror jag att du kommer att bli mkt nöjd med ditt val.
Ang. längre färder går de ju alltid att dreva för ändamålet.
Om du inte måste ha en ny finns det ju en del beg med ganska mkt lullull redan påplockat, så du bör kunna hitta en helt ok.
tex: http://www2.blocket.se/view/2359692.htm?l=0&c=1&city=0
Fast det går går garanterat att hitta även billigare.
Lycka till!
(fast köpa en 525:a utan kitt och sen kitta kan nog bli ännu billigare)

jesseboy skrev:
Personligen tror jag att du kommer att bli mkt nöjd med ditt val.
Ang. längre färder går de ju alltid att dreva för ändamålet.
Om du inte måste ha en ny finns det ju en del beg med ganska mkt lullull redan påplockat, så du bör kunna hitta en helt ok.
tex: http://www2.blocket.se/view/2359692.htm?l=0&c=1&city=0
Fast det går går garanterat att hitta även billigare.
Lycka till!
(fast köpa en 525:a utan kitt och sen kitta kan nog bli ännu billigare)

Okay...jo det är la bara o dreva om den lite....hörde iofs att den var högt drevad redan orginal så den gick fort.

Är väl rätt inne på en ny och sedan kitta den....känns ju gött att få en helt ny :yoparty

Massa snack om service....men byta olja och kolla ventilerna är ju inte direkt jobbigt....
Intervallen är var 15:e timme hörde jag :rolleyes:

ytterligare ett tyckande men jag är också hel nöjd med min 625 ett jävla pulver när den är fixad och rolig att köra faktiskt kul att köra på skogsvägar med motarddäck då den är relativt lätt, sen kan du ju alltid köpa enduro däck och dra ut i skogen på riktigt

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing